تاریخ انتشار :جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۲۵
با اینکه سیاستمداران آمریکایی از عواقب خونین حمایت از گروه‌های وابسته به القاعده که بر نیروهای مسلح مخالف سوریه تسلط دارند، به خوبی آگاه هستند، اما از نظر آنها منافع راهبردی آمریکا نسبت به جان مردم سوریه ارجحیت دارد.
آمریکا از جان سوریه چه مي خواهد؟
به گزارش عصر هامون، مقامات آمریکایی و اروپایی که در ایرلند شمالی به منظور برگزاری نشست جی ۸ گرد هم آمده‌اند، خواستار تشدید فشار‌های امپریالیستی برای تغییر رژیم سوریه شدند.
واشنگتن با حمایت و پشتیبانی از نیروهای مخالف تندرو که در داخل سوریه با شکست مواجه‌ شده‌اند، به دنبال افزایش تنش‌های میان شیعه و سنی در سراسر منطقه است.

*** طبق قوانین سازمان ملل، آغاز جنگ آمریکا در سوریه، نقض آشکار قوانین بین المللی است
دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس روز گذشته در لندن، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که در کنار ایران، مهمترین حامی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به شمار می‌رود دیدار کرد. وی خاطر نشان کرد که واشنگتن و متحدانش، با و یا بدون حمایت روسیه، برای حمله به سوریه اقدام خواهند کرد. طبق قوانین سازمان ملل، آغاز این جنگ، نقض آشکار قوانین بین المللی است. کامرون اعتراف کرد که مخالفان سوریه، عناصری به شدت ناخوشایند، خطرناک و افراطی هستند اما در ادامه گفت که مسکو در جلوگیری از ارسال بیشتر سلاح به آنها، حق وتو ندارد.


«دنیس مک دونو»،‌ رئیس دفتر کاخ سفید، روز گذشته اعلام کرد که «وسعت و مقیاس» دخالت آمریکا در سوریه گسترش خواهد یافت. قانون گذاران آمریکا نیز خواستار اقدام شدید نظامی، از جمله تحمیل منطقه پرواز ممنوع شدند که این کار مستلزم بمباران‌ گسترده با هدف نابودی پدافندهای دفاعی سوریه است.

*** واشنگتن به سمت ایجاد جنگی فرقه‌ای در سراسر خاومیانه گام برداشته است
سناتور «لیندزی گراهام»، (نماینده جمهوریخواه منطقه کارولینای شمالی) گفت: «ما باید یک منطقه پرواز ممنوع ایجاد کنیم. ما نمی‌توانیم استفاده از قدرت هوایی را از معادله حذف کنیم.» وی همچنین خواستار تجهیز مخالفان شورشی در سوریه با سلاح‌های سنگین شد. به گفته وی، «کل منطقه در شرف از هم پاشیدن است. اگر ما کاری بیش از ارسال اسلحه «ای کی ۴۷» به شورشیان انجام ندهیم، اسد پیروز خواهد شد.»
حرکت سریع به سمت جنگی تمام عیار در سوریه، به این ادعا که جنگ، اقدامی انسان دوستانه برای مستقر کردن دولتی دموکراتیک است، خدشه وارد می‌کند. در عوض، واشنگتن به سمت ایجاد جنگی فرقه‌ای در سراسر خاومیانه گام برداشته است.
آمریکا در تلاش است تا حکومت‌های اسلامی سنی را در سراسر خاورمیانه برای جنگ علیه رژیم علوی سوریه سازماندهی کند و در نهایت منجر به نابودی تمام متحدان اسد در منطقه ـــاز جمله گروه حزب الله لبنان و حکومت شیعه در ایران گردد.

*** منبع سوری، تصمیمات مصر را غیرمسئولانه خواند و مرسی را به دامن زدن به درگیری‌های فرقه‌ای در سوریه و سراسر منطقه متهم کرد
حکومت اسلامی مصر که از سوی آمریکا حمایت می‌شود، روز شنبه اعلام کرد که تمام روابط دیپلماتیک خود با سوریه را قطع می‌کند. محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر در سخنرانی خود خطاب به علمای سنی در قاهره گفت که وی از ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه حمایت می‌کند. وی در ادامه با محکوم کردن حزب الله گفت، مصر «از لحاظ مادی و معنوی» از مخالفان سوری حمایت می‌کند و افزود «ملت مصر، رهبری و ارتش آن، مردم سوریه را تا دستیابی آنها به حقوق و کرامت خود، رها نخواهد کرد.»
این هفته، سازمان اخوان المسلمین از سازمان‌های اسلامی سنی خواست تا برای «جهاد» در سوریه به آنها بپیوندند. یکی از معاونان مرسی گفت که دولت مصر نمی‌تواند مانع کسانی شود که در مصر به دنبال پیوستن به مبارزه در سوریه هستند.
یک منبع رسمی سوری نیز پاسخ داد که «محمد مرسی روز گذشته با قطع تمامی روابط کشورش با سوریه، به جمع توطئه کنندگانی که اسرائیل و آمریکا آنها را اداره می‌کنند، پیوست. این منبع، تصمیمات مصر را غیرمسئولانه نامید و مرسی را به دامن زدن به درگیری‌های فرقه‌ای در سوریه و سراسر منطقه، متهم کرد.

*** مصر با حمایت از گزینه جنگ، به دنبال تقویت روابط خود با واشنگتن است
از زمانی که مرسی در تابستان گذشته به عنوان رئیس‌جمهور جدید مصر کار خود را آغاز کرده است، به عنوان یک دست نشانده قابل اعتماد برای آمریکا خدمت کرده و در مشاوره نزدیک با واشنگتن به کار خود ادامه داده است. وی پس از آنکه در پاییز گذشته از حمله اسرائیل به غزه حمایت کرد، اکنون با حمایت از یک جنگ امپریالیستی دیگر در خاورمیانه، به دنبال تقویت روابط خود با واشنگتن است.
در روز پنجشنبه، کنفرانسی با شرکت ۷۰ سازمان مذهبی سنی در قاهره، بیانیه‌ای را منتشر کرد و در آن خواستار «جهاد همه جانبه ــفکری، پولی، اسلحه...) شد. «یوسف القرضاوی»، سخنران اخوان المسلمین نیز پیش از این بارها از مبارزان سنی خواسته بود تا برای مبارزه به سوریه سفر کنند.

*** فرانسه و عربستان برای مخالفان موشک ارسال می‌کنند
در طول آخر هفته، نیروهای نظامی آمریکا در مانور نظامی موسوم به «شیر مشتاق» در اردن، در نزدیکی مرز سوریه شرکت داشتند و جت‌های «اف ۱۶» و موشک‌های پاتریوت را که قرار است برای همیشه در اردن مستقر گردند، پشت سر گذاشتند. این کشور در حال حاضر به عنوان پایگاهی که آمریکا بتواند از آن حملات زمینی خود را به سوریه راه اندازی کند، پیشنهاد شده است. در کنار آمریکا و متحدانش در ناتو، حکومت‌های اسلامی سنی از جمله ترکیه، قطر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، بحرین، یمن، لبنان و مصر نیز در این مانور شرکت داشتند.
روز گذشته، روزنامه آلمانی «اشپیگل» گزارش داد که فرانسه در تامین موشک‌های سبک ضدهواپیمای «میسترال» برای مخالفان سوری، به عربستان سعودی کمک می‌کند.
«آنتونی کوردزمن»، استراتژیست برجسته مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی، در مقاله اخیر خود با عنوان «سوریه نیازمند اقدام نظامی قاطع آمریکا»، به شرح فواید امپریالیستی سیاست واشنگتن در تشدید درگیری‌های فرقه‌ای در خاور میانه پرداخت.

*** ادعاهای آمریکا کاملا ساختگی و دروغین است
او مقاله خود را با اشاره به « کشف این موضوع که سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده، احتمالا یک ترفند سیاسی است»، آغاز می‌کند و بدین وسیله اعتراف می‌کند که اتهام آمریکا به سوریه در مورد استفاده از سلاح شیمیایی، که از آن به عنوان بهانه‌ای برای آغاز جنگ استفاده کرده است، کاملا ساختگی و دروغین است.
با این وجود، «کوردزمن» از جنگ دفاع می‌کند و آن را برای منافع استراتژیک واشنگتن و جلوگیری از از بین رفتن نفوذ آمریکا در خاومیانه، ضروری می‌داند. او می‌نویسد:‌«دوستان ما در جهان عرب ـــو بسیاری در اسرائیل و خارج از خاورمیانه ـــ به آمریکا به عنوان کشوری شکست خورده در عراق و در حال عقب نشینی از افغانستان نگاه می‌کنند.»
او در ادامه می‌نویسد: «حقیقت تلخ این است که جنگ داخلی سوریه بخشی از جنگ بسیار گسترده قدرت است که در حال حاضر خاور نزدیک و خلیج فارس را به هم مربوط کرده است و می‌تواند موجب اختلاف و جدایی شیعه و سنی و علوی گردد که در نهایت بر هر یک از دوستان آمریکا و متحدانش در منطقه تاثیرگذار خواهد بود. اما این مسئله به هیچ وجه خطرات ناشی از حمایت و تجهیز شورشیان سوری با سلاح‌های مختلف را از بین نمی‌برد و تضمین نمی‌کند که سقوط اسد به تمام جنبه‌های بحران انسانی در سوریه پایان ببخشد.»

*** منافع راهبردی آمریکا نسبت به جان مردم سوریه ارجحیت دارد
این عقیده حاکی از بی‌رحمی و بدبینی تمام و کمالی است که استراتژیست‌های آمریکایی با استفاده از آن، منافع امپریالیستی واشنگتن را در منطقه دنبال می‌کنند. آنها در میان خودشان به ادعاهایی که در مورد استفاده سوریه از سلاح شیمیایی و یا خطر کشته شدن صدها هزار نفر از مردم سوریه صورت می‌گیرد، هیچ اهمیتی نمی‌دهند. آنها به این تلفات به عنوان روشی بسیار قابل قبول برای تعقیب سیاست‌های خود می‌دانند.
علاوه براین آنها به خوبی از عواقب خونین حمایت از گروه‌های وابسته به القاعده که بر نیروهای مسلح مخالف سوریه تسلط دارند، آگاه هستند. حقایقی از جمله اینکه در صورت سرنگون شدن اسد توسط این نیروها، سوریه درگیر جنگی فرقه‌ای خواهد شد. چنین کشت و کشتاری برای امپریالیسم آمریکا، بسیار قابل قبول‌تر از از بین رفتن اعتبار واشنگتن در اثر نجات رژیم اسد خواهد بود.
عناصر سرمایه داری اروپا نیز مصرانه خواستار سیاستی تهاجمی از سوی آمریکا هستند. روز شنبه، روزنامه آلمانی «زوددویچه تسایتونگ» نوشت که سیاست فعلی اوباما «تاثیر بسایر زیادی بر ضعف این کشور برجای می‌گذارد. دولت‌های سرتاسر جهان، دوستان و همچنین دشمنان آمریکا این ضعف‌ها را به خاطر خواهند سپرد.»

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcf.yd0iw6dtvgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما