تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۱
خبرگزاري فرانسه در گزارشي به قلم محمد داوري نوشت: قدرت‌هاي جهاني سه شنبه گفتگوهاي تازه را با ايران درباره برنامه هسته‌اي تهران برگزار خواهند کرد.
گفتگوهاي هسته‌اي ايران در فضايي بازتر اما پيچيده / با توجه به رويکرد رئيس جمهور ايران، اميدهاي قابل توجهي وجود دارد
به گزارش عصر هامون،خبرگزاري فرانسه در گزارشي نوشت: گفتگوهاي ايران و گروه پنج بعلاوه يک در حالي صورت خواهد گرفت که با توجه به رويکرد رئيس جمهور جديد جمهوري اسلامي، اميدهاي قابل توجهي وجود دارد.

خبرگزاري فرانسه ادامه داد: نشست دو روزه ژنو، نخستين دور از چنين مذاکراتي از زمان انتخاب حسن روحاني رئيس جمهور معروف به "ميانه رو"، در ماه اوت است. وي قول داده است تعامل سازنده‌اي با جامعه جهاني بر قرار کند و به يک دهه مذاکرات بر سر برنامه هسته‌اي ايران پايان داده و آن را حل و فصل کند.

قدرت‌هاي غربي و اسرائيل مدعي‌اند ايران در حال ايجاد ظرفيت نظامي هسته‌اي است اما ايران چنين ادعايي را رد مي‌کند.

"محمد جواد ظريف" وزير امور خارجه ايران به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته‌اي ايران با گروه ۱+ ۵ شامل کشورهاي امريکا، انگليس، چين، فرانسه، روسيه و آلمان انتخاب شده است.

ظريف جمعه در توئيتر خود نوشت: ما همان طور که قبلا توافق کرديم، ديدگاه‌هايمان را در ژنو، و نه قبل از برگزاري اين نشست مطرح خواهيم کرد. برخي منابع اعلام کرده‌اند پيشنهادهاي تهران بر مبناي رويکردهاي واقع بينانه و منطق قابل قبول خواهد بود. اين پيشنهادها به گونه‌اي است که برخي نگراني‌هاي غربي‌ها را مورد توجه قرار خواهد داد.

تهران تأکيد کرده است از حق خود براي انجام فعاليت برنامه غني سازي اورانيوم در خاک خود عقب نشيني نخواهد کرد و در همين حال اين مسئله را رد نمي‌کند که بايد درباره ساير جنبه‌هاي برنامه هسته‌اي تهران مذاکره صورت گيرد.

ديپلمات‌هاي ناشناس ايراني اعلام کردند به رسميت شناختن حق غني سازي در خاک ايران، مرحله نهايي اختلاف در طرح ايران خواهد بود.

ويليام لوئرز، ديپلمات کهنه کار سابق امريکا و مدير پروژه ايران The Iran Project، به عنوان ابتکار مستقل تقويت روش مذاکره معتقد است اگر تهران در نشست ژنو پيشنهاد مهم و اساسي ارائه کند، ممکن است شرايط دشواري را براي واشنگتن به ويژه با توجه به فشارهاي کنگره براي اعمال تحريم‌هاي به مراتب سختگيرانه‌تر برضد ايران، به وجود آورد.

لوئرز جمعه به خبرنگاران گفت: اگر ايراني‌ها طرح جالب توجهي را در ژنو ارائه کنند که مسيري طولاني را براي برطرف کردن نگراني‌هاي ما حتي در کوتاه مدت ترسيم کند، آنگاه تصميم مي‌گيريم که آيا هم زمان کاري انجام دهيم که موجب شود اين توافق صورت گيرد. سپس ظرف سال آينده يا دو سال ديگر مي‌توانيد به توافق به مراتب جامع‌تري دست يابيد.

"کاترين اشتون" مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، همراه با مديران سياسي گروه ۵ + ۱ در نشست قدرت‌هاي جهاني در ژنو شرکت خواهند کرد و اين در شرايطي است که آنها از سوي بازيگران پشت صحنه تحت فشار هستند.

اسرائيل از غرب مي‌خواهد تحريم‌ها عليه ايران را تشديد کنند و هم زمان تهران را به استفاده يکجانبه از قدرت نظامي عليه برنامه اتمي آن تهديد مي‌کند.

آيت‌الله خامنه‌اي رهبر انقلاب ايران در فتوايي که اوباما نيز به آن اذعان کرد، توليد و گسترش سلاح هسته‌اي و دستيابي به بمب را از نظر اسلام يک گناه توصيف کرده است.

يک ديپلمات غربي نزديک به مذاکرات هسته‌اي ايران و پنج به اضافه يک که خواست هويتش محفوظ بماند گفت: گفتگوهاي ژنو احتمالا در فضاي بسيار بازتري برگزار خواهد شد اما در عين حال پيچيده‌تر نيز خواهد بود.

اين ديپلمات گفت: البته ظريف پيشنهاد مبهمي را ارائه خواهد کرد و بنابر اين بايد ببينيم آيا اين پيشنهاد، قابل قبول خواهد بود.

آخرين دور مذاکرات هسته‌اي، ماه آوريل در آلماتي پايتخت جمهوري قزاقستان برگزار شد. اما پيروزي روحاني در انتخابات رياست جمهوري ماه ژوئن، اميدواري‌هايي را براي حل ديپلماتيک اين مسئله به وجود آورده است.

سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه جمعه نسبت به اين مذاکرات ژنو ابراز خوشبيني کرد.

وي گفت: اظهارات رئيس جمهور جديد ايران دليلي بر آن است که ما فکر کنيم مي‌توانيم اين بن بست را بشکنيم.

انتهاي پيام/۵۰۸۲ https://www.asrehamoon.ir/vdcjt8ex.uqetozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما