تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۳۱
مذاکره‌کننده ارشد ايران با گروه 5+1 گفت: مذاكرات اين دور بايد دوره گام پایانی زماندار باشد و ما حاضر نیستیم در تاریکی و ابهام گام برداریم و باید از همین حالا هدف و مسیر روشن باشد.
شرط جمهوري اسلامي ايران براي ادامه مذاکرات با گروه 1+5
به گزارش عصر هامون، "سيد عباس عراقچی" مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در تشریح نشست گروه ۱+۵ و ایران که صبح امروز سه شنبه در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو برگزار شد گفت: این جلسه بسیار جدی و خوب بود.

وی افزود: در ابتدای جلسه دکتر ظریف طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مذاکرات را تبیین کرده و کلیات آن را توضیح دادند که در قالب یک پاورپوینت ارائه و هدف مذاکرات از دید جمهوری اسلامی ایران مطرح شد.

عراقچی تصریح کرد: وزیر امور خارجه در ابتدا توضیح دادند که چرا تاکنون اختلاف وجود داشته و چرا این موضوع که یک بحران غیر ضروری است ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه عنوان طرح "پایان یک بحران غیر ضروری و آغازی برای افق‌های تازه" است، اظهار داشت: این طرح شامل اهدافی است، اهدافی که باید تعریف شود و گام اول و گام پایانی و مشخصاتی که هرکدام از این گام‌ها دارند و جدول زمانی که باید روی آن کار شود.

نماینده ارشد کشورمان در مذاکرات ژنو تاکید کرد: این طرح جزئیات بیشتری دارد که محرمانه بوده و در جلسه تصمیم براین گرفته شد کماکان تا زمانی که توافق صورت گیرد محرمانه باقی بماند و این نشان دهنده جدیت طرف مقابل است و از این جهت چون با پیشنهادات جدی، واقعی و متوازن ایران مواجه شد استقبال کردند.

وی تصریح کرد: طرف مذاکره کننده از کلیات طرح و جدیت هیئت ایرانی در ارائه مطلب و از فضای تعاملی و آمادگی برای مذاکرات جدی که در هیئت ایرانی وجود داشت استقبال کردند.

عراقچی اظهار داشت: جلسه بعدی مذاکره کنندگان ایرانی و گروه ۱+۵ تا دو ساعت دیگر شروع خواهد شد که این جلسه در سطح معاونین بوده و جزئیات طرح ایران مطرح خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: تلقی من این است که ظرف امروز و فردا کار جدی و مفصلی روی جزئیات طرح خواهیم داشت و سپس قرار جلسه بعدی را خواهیم گذاشت که در این فاصله دو طرف بتوانند در خصوص اظهارات همدیگر تامل کنند.

وی افزود: امیدواریم جلسه بعدی کمتر از یک ماه از تاریخ فعلی باشد تا بتوانیم مذاکرات را انجام دهیم.

مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات ژنو با اشاره به فضای نشست صبح امروز نشست صبح امروز ژنو گفت: کلیات فضای مذاکرات مثبت بود از این جهت که هردو طرف جدی بودند و سوالاتی که نسبت به طرح ایران صورت می‌گرفت کاملا جدی و پاسخ‌های ارائه شده نیز جدی بود.

وی افزود: این احساس در هر دو طرف وجود داشت که طرف مقابل با انگیزه مذاکرات را شروع کرده است.

عراقچی تاکید کرد: البته جمع‌بندی نهایی در خصوص مذاکرات ژنو را عصر روز چهارشنبه بعد از پایان نشست می‌توانیم اعلام کنیم و آن چیزی که در جلسه صبح وجود داشت جدی بودن مذاکرات بود.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم تا فردا حداقل پیشرفت اولیه در خصوص تبیین طرح جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.

وی تصريح کرد: یکی از اصول ما در مذاکرات، مذاکره با محدوده زمانی است و تاکید کردیم حاضر نیستیم وارد مذاکره‌ای باز شویم که سر و ته آن معلوم نیست.

عراقچي تاكيد كرد: حتما باید دوره مذاکراتی، دوره اجرای اقداماتی که هر دو طرف باید انجام دهند و دوره گام پایانی زماندار باشد و ما حاضر نیستیم در تاریکی و ابهام گام برداریم و باید از همین الان هدف و مسیر روشن باشد.

مذاکره‌کننده ارشد ايران با گروه ۵+۱ گفت: در جلسه عصر امروز ایران و گروه ۱+۵ به صورت جزئی در خصوص طرح ایران بحث خواهیم کرد.

گفتني است؛ دور جديد مذاكرات ايران و گرده ۱+۵ از صبح امروز سه شنبه در ژنو آغاز شده كه طي روز چهارشنبه نيز ادامه خواهد داشت.


انتهای پیام/ ۵۰۸۲ https://www.asrehamoon.ir/vdcftjdj.w6dmxagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما