تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۶
پایگاه اینترنتی اتلانتیکو نوشت: آمریکا به علت توافق احتمالی نفت در برابر کالا میان روسیه و ایران که با نظام تحریم ها علیه ایران ناسازگار است احساس نگرانی می‌کند.
توافق احتمالی نفت در برابر کالا میان روسیه و ایران، خطری برای آمریکا
توافق احتمالی نفت در برابر کالا میان روسیه و ایران، خطری برای آمریکا
به گزارش عصر هامون، "تیری کوویل"، پژوهشگر موسسه روابط بین الملل و راهبردی و کارشناس مسائل ایران در مصاحبه با این پایگاه اینترنتی فرانسوی گفت: روسیه بارها در طول بحران های سال های اخیر موضوع فروش اس 300 به ایران را مطرح کرده است. در واقع، هرگونه نزدیکی و ایجاد روابط حسنه میان روسیه و ایران برای پوتین راهی است برای آن که یادآوری کند او برتری و مزیت بیشتری در موازنه قدرت میان آمریکا و روسیه در اختیار دارد.

وی افزود: کاملاً واضح است که اگر روسیه به طور واقعی چنین معامله ای را به نتیجه برساند، موجب تنش‌هایی میان آمریکا و روسیه خواهد شد و این امری اجتناب ناپذیر است. با این حال، این وضع در حال حاضر به دلیل توافقنامه ژنو در نوامبر سال 2013 تنوع و جنبه های بیشتری دارد. هدف این توافقنامه که به امضای روسیه هم رسیده است، حل و فصل مسئله هسته ای از طریق مذاکرات و حل بحرانی است که نزدیک به ده سال به طول انجامیده است. هر چند مسئله اوکراین هم موجب تشدید تنش‌ها میان روسیه و غرب شده است اما کرملین به این توافق پایبند و متعهد است. روسیه همچنین به دنبال راهی برای خروج از این بحران است که سال‌ها ایران را تحت تأثیر قرار داده است.

وی افزود: روسیه و ایران بر سر داد و ستدی برای نفت ایران در برابر کالاهای روسی توافق کرده اند، اما روسیه در خلال آن هرگز تمایلی به زیر سوال بردن و تخریب توافق‌های بین المللی درباره مسئله هسته ای نشان نداده است. این به این معنا نیست که این توافق که بر اساس آن ایران روزانه پانصد هزار بشکه نفت را در ازای تسلیحات و ساخت یک نیروگاه هسته ای جدید به روسیه صادر می کند، توافقی بی تأثیر است. در حال حاضر بخشی از تحریم های اعمالی بر ضد ایران لغو شده است و بخش اصلی آن به قوت خود باقی مانده است. از سوی دیگر، روس ها بر اساس موضع اصلی خود تنها تحریم های چند جانبه وضع شده از سوی سازمان ملل متحد را رعایت می کنند و به آن پایبند هستند، آن هم فقط به این دلیل که خودشان هم به آن رأی داده اند. این تحریم های سازمان مللی مانند تحریم های دو جانبه اعمال شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا که ایران را ملزم به کاهش صادرات نفتی اش کرده اند، نیستند. روسیه این تحریم ها را قانونی نمی داند و می تواند در پس این دلیل که هرگز حامی این تحریم ها نبوده است پناه بگیرد. آنچه مسلم است این است که همه بحث ها بر سر توازن قدرت است.
تیری کوویل در ادامه گفت: در همه مدت مذاکرات بر سر مسئله هسته ای، این تصور که هر دو طرف با هم مخالفت می کنند همچنان ادامه داشته است. بعد از انتخاب محمود احمدی‌نژاد، به ریاست جمهوری ایران شاهد نزدیک شدن غربی ها برای اتخاذ موضعی سختگیرانه در قبال ایران بودیم. به همین دلیل هم بود که آنها علاوه بر تحریم های چند جانبه‌ای که چین و روسیه نیز به رغم تأکیدهایشان بر حل و فصل مسئله با مذاکره به آن رأی داده بودند، تحریم های دوجانبه ای را هم بر ضد ایران به تصویب رساندند. می توان این گونه تصور کرد که اتحاد میان روسیه و ایران، برگ برنده و مزیتی برای زورآزمایی در برابر آمریکا است. بنابراین تهران این امکان را می یابد که در توازن قدرت میان مسکو و واشنگتن تأثیرگذار باشد. با این وجود در حال حاضر مذاکرات به خوبی به پیش می رود توافق موقت نیز رعایت شده است و این به انجام مذاکرات آتی با هدف دستیابی به توافقی نهایی و قطعی منجر شده است. توافقی که همه از آن منفعت خواهند برد .

انتهای پيام/ 4030 https://www.asrehamoon.ir/vdcbf5bs.rhb88piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما