تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۴
برخی رسانه‌ها یوروویژن امسال را به جای یک مسابقه موسیقی، یک "همه‌پرسی جنسی" دانستند تا مشخص شود که تراجنسیتی‌ها و همجنسگرایان چقدر به لحاظ اجتماعی در اروپا پذیرفته شده هستند. یوروویژن امسال بیشتر از هرسال سیاسی بود.
با گزارش عصر هامون، در خصوص بازتاب جهانی یوروویژن همراه باشید:


*** رویداد:
 
کپنهاگ پایتخت دانمارک، روز شنبه 10 می میزبان برگزاری فینال یوروویژن ۲۰۱۴ بود. یوروویژن بزرگترین و پرطرفدارترین مسابقه موسیقی پاپ در جهان است و امسال حدود 120 میلیون بیننده داشت.
 
 
"کونچیتا وورست" (Conchita Wurst)، خواننده تراجنسیتی اتریشی متولد 1988 با ترانه "همچون ققنوس برخیز" در پنجاه و نهمین دوره از مسابقه ترانه‌خوانی یوروویژن ظاهر شد و توانست مقام اول این مسابقات را به دست آورد.
 
 
ترانه "همچون ققنوس برخیز" (Rise like a Phoenix) با ۲۹۰ امتیاز رقیبان اصلی خود از هلند (238 امتیاز) و سوئد (218 امتیاز) را پشت سر گذاشت و رتبه اول را به خود اختصاص داد.
 
آخرین رتبه متعلق به "رالف زیگل" نوازنده آلمانی بود که تنها توانست 14 رأی را از آن خود کند!
 
 
 

*** شاخصه پیروزی در میان نامزدهای یوروویژن چه بود؟
 
نگاهی به خوانندگان و ستاره‌های شرکت کننده در این جشن سالانه، که یکی از محبوب‌ترین مسابقات موسیقی پاپ در اروپا محسوب می‌شود، نشان می‌دهد که طرح و تبلیغ تازگی‌های ظاهری و جنسی، در صدرنشینی نامزدها حرف اول را زده است. همه نامزدهای یوروویژن از کشورهای اروپایی، سعی کرده بودند به نحوی از آرایش، تیپ و حرکات غیرعادی استفاده کنند تا بتوانند رضایت خاطر داوران را جلب کنند.
 
اما شبکه خبری "دویچه وله" با اذعان به نقش عنصر "سیاست" در انتخاب "وورست" به عنوان پیروز رقابت‌های موسیقی یوروویژن امسال می‌نویسد: «برخی ناظران، برنده شدن کونچیتا وورست را نشانه‌ای از شکیباتر شدن اروپا در برابر همجنسگرایان و تراجنسی‌ها ارزیابی کرده‌اند.»
 
 
روزنامه آلمانی "اشپیگل" روز یکشنبه 11 می 2014 یوروویژن امسال را به جای یک مسابقه موسیقی، یک "همه‌پرسی جنسی" دانست و نوشت:
 
«دیشب یک رفراندوم برگزار شد تا مشخص شود که تراجنسیتی‌ها و همجنسگرایان چقدر به لحاظ اجتماعی در اروپا پذیرفته شده هستند. یوروویژن امسال بیشتر از هرسال سیاسی بود.»
 
شبکه خبری یورونیوز با اعلام خبر پیروزی وورست، ویژگی‌های جدید و ظاهر متفاوت او را تأثیرگذار بر روند داوری دانست؛ کمااینکه در گذشته و در مسابقات و فستیوال‌های شعر، نقاشی، فیلم، عکس و این بار موسیقی که با محوریت دولت‌های غربی برگزار می‌شود، شاهد بوده‌ایم که داوری‌ها، همواره چه نقش مهمی در شکل دادن سلیقه مردم ایفا نموده‌اند.
 
اولویت قرار دادن دگرباشان جنسی و پروراندن همجنسگرایی و تراجنسیت، در عرصه‌های هنری همگی به بهانه جلوگیری از تبعیض علیه آنان توجیه شده است، در حالی که برخی از خوانندگان دیگر کشورها در همین جشنواره مورد تبعیض و نابرابری قرار گرفته و هرگز از شانس‌های مساوی با سایر شرکت‌کنندگان برخوردار نبودند.
 

*** نقش ملّیت و سیاست در ارزیابی جشنواره موسیقی
 
نحوه رأی‌گیری یوروویژن به این صورت است که بینندگان در کشور حاضر در مسابقه از طریق تلفن و فرستادن پیامک، خواننده یا گروه محبوب خود را انتخاب می‌کنند که نیمی از آراء محسوب می‌شود. 50% آرای باقیمانده را هئیت داوران در هر کشور به نمایندگان کشورهای دیگر می‌دهند.
 
یکی از اهداف اعلامی از راه‌اندازی این گونه جشنواره‌ها این است که دوستی میان کشورهای شرکت‌کننده را تقویت می‌کند. اما در جشنواره امسال به دلایل متعدد سیاسی تبعیض‌های آشکاری دیده شد که از چشم رسانه‌های غربی هم دور نماند. مثلاً وقتی اسامی دوقلوهای روس‌تبار برای برنامه فینال خوانده شد، جمعیت 10000 نفری روس‌ها را هو کردند.
 
 
روس‌ها هم همپای برخی ناظران در دیگر کشورهای اروپایی، البته با صدایی که از همه آنها بلندتر بود، در نهایت بسیار از نتیجه داوران شوکه شدند و حتی "شیرینووسکی" (Schirinowski) سیاستمدار روس، پیروزی وورست در این مسابقات را به معنای "پایان اروپا" دانست. 
 
انتخاب وورست به عنوان بهترین خواننده یوروویژن 2014 بازتاب‌ها و واکنش‌های بسیاری را هم در بین مردم و هم در بین سیاستمداران به دنبال داشت. از یک طرف برخی از طرفداران اشاعه همجنسگرایی در این مسابقات، به طرفداری و تشویق وورست اتریشی پرداختند. اگرچه حضار با پرچم‌های کشورشان در این جشن حاضر بودند، برخی افراد پرچم‌های بین‌المللی همجنسگرایان را در مقابل وی به دست گرفتند.
 
 
 

از طرف دیگر همان روز شنبه تنها ساعاتی پس از اینکه نام وی از بلندگوی اصلی جشنواره شنیده شد، بسیاری از شهروندان اروپایی که از این انتخاب شوکه شده بودند، به فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هجوم آوردند و در قالبی از شوخی و جدی "وورست- ویت" (Wurst-Wit)، "مونتاژ ریش" (Bart-Montagen) مستقیم و غیرمستقیم به داوران موسیقی کپنهاگ کنایه زدند:
 
 
 
 
انتهای پیام/ 4030
https://www.asrehamoon.ir/vdccpeqp.2bqip8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما