تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۳
عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بررسی الحاق بندر شهید بهشتی و بندر شهید کلانتری چابهار‌ در صحن مجلس در هفته آینده خبر داد.
بررسی الحاق بندر شهید بهشتی و بندر شهید کلانتری چابهار‌ در مجلس
بررسی الحاق بندر شهید بهشتی و بندر شهید کلانتری چابهار‌ در مجلس
به‌ گزارش سرویس اقتصادی عصر هامون به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، منصور آرامی‌ نماینده بندرعباس و عضو کمیسیون عمران که به همراه اعضای هیئت پارلمانی گروه دوستی ایران – هند به بندر چابهار سفر کرده بود‌، در این‌باره بیان کرد: در این سفر برای بررسی مسائل چگونگی الحاق بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری و اراضی محدوده طیس در اطراف فرودگاه به منطقه آزاد چابهار و از طرفی چگونگی تامین مالی طرح توسعه بندر شهید بهشتی و آشنایی با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه، مواردی مورد نظر قرار گرفت.

وی ادامه داد: ‌در این چند سال اخیر کارهای بسیار خوبی در منطقه صورت گرفته است، ای کاش با توجه به اهمیت منطقه این عملیات زودتر انجام شود، تا ما بتوانیم این حلقه لجستیکی بازرگانی که همان مسیر کریدور شمال جنوب است، تحقق عینی پیدا کند‌.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت‌: در این سفر از مسائل و مشکلات بندری، منطقه آزاد و گمرک و نگرانی‌های مسئولان منطقه آگاه شدیم و امیدواریم با جمع بندی، مسائل در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی مطرح و مسایل را حل و فصل کنیم.

آرامی افزود: در این جلسه منطقه آزاد نگرانی‌هایی را مطرح کردند که بسیاری از آنها عمومیت در همه مناطق آزاد دارند مانند عدم اجرای ماده 112 قانون برنامه پنجم که به مباحث مدیریت یکپارچه می پردازد؛ نکته دیگر بالا بودن نرخ بود بانکی است که موجب ‌عدم استقبال تجار و سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد می‌شود و از طرفی بحث دور بودن چابهار از مرکز کشور و عدم اختصاص خودروهای کشنده به اندازه کافی با پلاک منطقه برای جابه‌جایی کالا در سطح استان و استانهای هم‌جوار مسائلی بود که مطرح شد‌.

عضو کمیسیون عمران از مطرح شدن الحاق دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری و اراضی شهر جدید طبس به منطقه آزاد خبر داد و‌ گفت: این طرح در کمیسیون تخصصی بحث و بررسی و تصویب شده در نوبت قرائت در صحن مجلس شورای اسلامی است‌.

آرامی به جزئیات طرح الحاق بندر شهید بهشتی و کلانتری اشاره کرد و اظهار داشت: نکات مهم در این طرح، تسری قوانین و مقررات منطقه آزاد بر دو بندر با حفظ حاکمیت و مالکیت و از طرفی منطقه آزاد 50 درصد از درآمد تخلیه و بارگیری و سایر درآمدهای حاصله را باید صرف زیرساختهای بندری و منطقه کند.

رئیس کمیته بنادر و دریانوردی در مجلس شورای اسلامی از مطرح شدن دموراژ یا خسارت تاخیر صاحبان کالا در صحن مجلس در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت‌: این طرح در مجلس و کمیسیون عمران مطرح بوده که‌ پس از ماه‌ها بحث و بررسی با نمایندگان کمیته‌های تخصصی از سازمان بنادر و دریانوردی ، بانک مرکزی وزارت صنعت و معدن، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام سده که در آنجا تمام دغدغه‌های سازمان بنادر سرعت در تخلیه و بارگیری کالا برای صاحبان کالا در این طرح بود و‌ امیدواریم، با تصویب این طرح بسیاری از دغدغه‌های صاحبان کالا در سازمان بنادر و سایر بنادر مرتفع شود‌.

وی در مورد جزئیات طرح تصریح کرد : این طرح چند تبصره داشت که مهمترین آنها عدم همخوانی ضوابط گارد و انتظامات بود که باید تحت ضوابط سازمان بنادر باشد؛ همچنین بحث واگذاری اراضی و تعیین تعرفه‌ها که مستقیماً توسط خود سازمان بنادر صورت پذیرد، همچنین تسری قوانین منطقه آزاد بر بنادر که برای خرید تجهیزات و کالا با مشکل مواجهه نشوند و از همه مهمتر حضور 24 ساعته دستگاه‌های اجرایی که در امر تخلیه و بارگیری نقش دارند مهمترین آنها است.

انتهای پیام/7250 https://www.asrehamoon.ir/vdcexx8n.jh8vpi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما