تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۱
در چند ماه اخیر گزارش‌هایی از مرگ و میر روز افزون ماهیان در این دریاچه منتشر شده است و اکنون شاهد تلف شدن شمار زیادی از ماهیان در ماه جاری در دریاچه هامون هستیم.
هزاران قطعه ماهی در دریاچه هامون تلف شدند
هزاران قطعه ماهی در دریاچه هامون تلف شدند
به گزارش سرویس اجتماعی عصرهامون به نقل از ندای هیرمند،در چند ماه اخیر گزارش‌هایی از مرگ و میر روز افزون ماهیان در این دریاچه منتشر شده است و اکنون شاهد تلف شدن شمار زیادی از ماهیان در ماه جاری در دریاچه هامون هستیم.


این موضوع افزون بر جنبه‌های زیست محیطی، می‌تواند برای سلامت شهروندان که از دریاچه هامون دیدن می‌کنند، خطراتی را به دنبال داشته باشد.


تالاب هامون یکی از ۲۲ تالاب بین‌المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر است؛ که به گفته مسئولان محلی سیستان و بلوچستان، افغانستان در برآورده کردن تعهدات خود در مورد حیات تالاب در این کنوانسیون انگیزه‌ای ندارد ،شاید این عدم انگیزه ناشی از بی رغبتی مسئولین داخلی برای احیاء این تالاب بین المللی باشد، تالابی که روزگاری مرکز حیات شمار زیادی از جانداران در این منطقه وعلاوه بر آن مرکز امرار معاش بسیاری از خانوارهای بومی این خطه از سیستان بوده است و هر روز به نابودی نزدیک و نزدیک تر می شود.
امروز بعد از گذشت چند ماه از قطع کامل آب ورودی به دریاچه هامون ،این دریاچه کاملا خشک شده و فقط تنها تعداد اندکی گودال دارای آب می باشد که به علت طوفان و گرد و خاک، آب این گودال ها در حال خشک شدن است و ماهیان گیر افتاده در این گودال ها در حال تلف شدن هستند.
به گفته اهالی گرد و خاک همراه طوفان ،باعث شوری آب این گودال ها می شود و این ماهیان کور و در نهایت می میرند، آنچه در این تصاویر دیده می شود عمق این فاجعه را نشان می دهد و دل هر بیننده ای را به درد می آورد ،کما اینکه این تصاویر فقط گوشه ای از این اتفاق می باشد.
با وجود مرگ و میر بالای ماهیان دریاچه هامون هنوز هیچ ارگانی برای جمع آوری بچه ماهیان وارد عمل نشده است و روزانه هزاران بچه ماهی از انواع کپور ،شیرماهی و کفال در حال طلف شدن هستند ،شایان ذکر است که برخی از مردم مبادرت به فروش ماهی های تلف شده می کنند که این عمل از نظر بهداشتی نیز قابل بررسی می باشد.
انتهای پیام/4382
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcf0mdt.w6dccagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما