تاریخ انتشار :سه شنبه ۵ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۳
"ريچارد هاس" رئيس انديشکده "شوراي روابط خارجي آمريکا" ايده مطرح شده توسط روسيه را در اين خصوص که حمله غرب به سوريه به موافقت سازمان ملل نياز خواهد داشت، رد کرد.
انديشکده شوراي روابط خارجي آمريکا: براي حمله به سوريه مي توانيم سازمان ملل را دور بزنيم
به گزارش عصر هامون،به نقل از وي در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: شوراي امنيت سازمان ملل تنها متولي اين امر نيست که چه چيزي قانوني و مشروع است و همانطور که بسياري خاطر نشان شده‌اند، اين (شوراي امنيت) در مورد کوزوو، دور زده شد.

هاس افزود: اينکه بگوييم فقط شوراي امنيت سازمان ملل مي تواند به مسئله‌اي مشروعيت ببخشد، به نظر من موضعي است که نمي‌توان از آن حمايت کرد زيرا در اين مورد، اين (موضع) به کشوري همچون روسيه اجازه مي دهد داور قوانين بين المللي و به طور گسترده‌تر، داور روابط بين المللي باشد.

وي گفت مشروعيت حمله‌اي بر ضد سوريه مي تواند از جانب يک ائتلاف از کشورها باشد.

وي اعلام کرد اين ائتلاف مي تواند متشکل از کشورهاي عربي باشد که از حمايت رسمي ناتو يا ديگر نهادها برخوردار هستند.

ريچارد گووان، کارشناس سياست خارجي در دانشگاه نيويورک اعلام کرد ممکن است اتحاديه عرب همچنين رسما برخورد نظامي با سوريه را تاييد کند همان کاري که در سال ۲۰۱۱ در مورد ليبي کرد.

با اين‌حال، ممکن است دستيابي به اتفاق نظر در اتحاديه عرب و ناتو، آسان نباشد.

اوباما بدون شک در صورت حمله آمريکا به سوريه، به نوعي مشروعيت بين المللي علاقه دارد.

جي کارني سخنگوي کاخ سفيد روز دوشنبه پرسش‌ها درباره اينکه آيا اوباما براي حمله نظامي به سوريه، مجوز سازمان ملل يا کنگره آمريکا را خواهد گرفت يا خير، رد و اعلام کرد رئيس جمهور آمريکا درباره واکنش اين کشور، تصميمي نگرفته است.

با اين‌حال، گزينه مجمع عمومي مي تواند زمان‌بر باشد و مشخص نيست که آيا اوباما حاضر است صبر کند.

آمريکا و متحدان اين کشور براي بيش از يک دهه، اقدامات نظامي انجام داده‌اند که مي‌گويند مجوزهاي بين المللي را داشته که روسيه مخالف آنها بوده است.

روسيه، عمليات ناتو را در جريان جنگ کوزوو، غيرقانوني قلمداد کرد.

مسکو همچنين به عمليات سال ۲۰۱۱ ناتو براي حفاظت از غيرنظاميان در ليبي که در نهايت به کشته شدن معمر قذافي ديکتاتور اين کشور به دست نيروهاي شورشي منجر شد، اعتراض کرد.

روسيه همچنين به تهاجم نظامي تحت رهبري آمريکا به عراق در سال ۲۰۰۳ به عنوان دليل مخالفت خود با برخورد سازمان ملل با سوريه استناد کرده است.

کوفي عنان دبير کل سابق سازمان ملل يک بار، جنگ عراق را غيرقانوني توصيف کرد. در آن جنگ، واشنگتن براي حمله به عراق بر سر اتهامات نادرست در خصوص وجود تسليحات کشتار جمعي در اين کشور، ائتلافي تشکيل داد.
انتهای پیام/۵۰۸۲ https://www.asrehamoon.ir/vdcg.y93rak9t3pr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما