تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۵
ائتلاف بین المللی ضدداعش به رهبری آمریکا نمیتواند از نقش تاثیرگذار و پررنگ ایران در مبارزه با تروریست های تکفیری _ بعثی در منطقه چشم پوشی کند.
مقابله با داعش و تقویت قدرت منطقه ای ایران / سردار سلیمانی، تنها مشتی از خروار نیروی دفاعی جمهوری اسلامی
مقابله با داعش و تقویت قدرت منطقه ای ایران / سردار سلیمانی، تنها مشتی از خروار نیروی دفاعی جمهوری اسلامی
به گزارش سرويس بين الملل عصر هامون، به نقل از میدل ایست آی؛ این پایگاه خبری _ تحلیلی در گزارشی با اشاره به حضور فعالانه جمهوری اسلامی در عراق و سوریه در راستای مقابله با تروریست های تکفیری _ بعثی نوشت : تابستان گذشته یورش یکباره تروریست های تکفیری _ بعثی به خاک عراق _ در همسایگی ایران _ بهت و حیرت جهانی را به همراه داشت . در کمتر از چند ماه این شورشیان مسلح بخش هایی از خاک این کشور را به اشغال درآوردند. در این زمان تنها کشوری که موفق شد با واکنش سریع خود نسبت به این بحران به کمک بغداد رفته و از سقوط ان جلوگیری کند، ایران بود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: به نظر نمی رسد هیچ فرد دیگری جز سردار قاسم سلیمانی، افسر نخبه نیروهای دفاعی ایران در واکنش های سریع و موفقیت آمیز در جنگ های چریکی با داعش در عراق تاثیرگذار بوده باشد. تصاویری از وی در کنار شیعیان، سنی ها و کردهای عراقی به روشنی گویای این واقعیت است که این سردار ایرانی موفق شده با استراتژی حیرت آور خود علیه تروریست ها محبوبیت زیادی در میان عراقی ها پیدا کند.

این اقدامات نیروهای دفاعی ایران و در راس آنها سردار سلیمانی ملت ایران را مطمئن کرده است که دولت آنها تمامی جوانب امور در منطقه را تحت کنترل داشته و بی ثباتی در عراق نمی تواند امنیت و آرامش داخلی آنها را تهدید کند. بی ثباتی در عراق _ بعنوان همسایه و همرز ایران _ مساله ای مهم و حائز اهمیت برای ایرانیان به شمار می اید بخصوص برای آنهایی که تجاوز هشت ساله عراق به خاک ایران را در دهه 80 میلادی به یاد دارند. این جنگ به همه اثبات کرد که ایران برای تامین امنیت ملی خود نمی تواند بر هیچ کسی اتکا کند جز خودش.

مبارزه با داعش در عراق همچنین نشان می دهد که افسران رده بالا و نخبگان نظامی ایران چه توانمندی هایی دارند. آنها برای مقابله با هرگونه تهدید احتمالی آمادگی کامل دارند بخصوص زمانی که دولت های غربی و اسرائیل برای تجاوز به ایران چنگ و دندان نشان می دهند. مداخله نظامی آمریکا تحت عنوان "ائتلاف بین المللی ضدداعش"در عراق با استفاده از بمباران های هوایی نتوانسته نتیجه ای داشته باشد و این اقدامهمه آن چیزی است که غرب برای واکنش به داعش در دست داشته است.

بدیهی است که ائتلاف آمریکایی ضدداعش نیازمند حمایت های محلی در عراق است. مهمتر اینکه این ائتلاف باید آماده اعزام هزاران نیروی زمینی برای انجام عملیات و جنگ های نامنظم در مدت زمانی طولانی باشد. این درحالی است که تنها ایران است که هم تمایل و هم توانایی انجام چنین عمکردی را در عراق دارد. موفقیت های سردار سلیمانی نشان دهنده یک مساله دیگر نیز هست: با وجود حضور ائتلاف آمریکایی در عراق، این ایران است که در راس همه اقدامات قرار داشته و دست بالا را در مبارزه علیه تروریست های تکفیری_ بعثی داراست.

یکی دیگر از مزیت های ایران در عراق در مقایسه با آمریکا؛ همراهی نیروهای محلی و دولتی عراق با نیروهای ایرانی است. در واقع عراقیان محلی به عنوان پیاده نظام سردار سلیمانی محسوب می شوند و می توانند با آموزش و انگیزه ای چندین برابر بیشتر از اعضای ائتلاف آمریکایی به جنگ با داعش بروند. همچنین می توان به روشنی این مساله را درک کنیم که ایران برای تامین امنیت خود نیازی به ائتلاف بین المللی ندارد. از سوی دیگر، غرب برای " کاهش و زوال تدریجی داعش " _ همانگونه که باراک اوباما اذعان کرده _ به ایران نیازمند است.

در انتهای این گزارش خاطرنشان شد: قدرت دفاعی ایران باعث شده ناآرامی های عراق کمترین تاثیرات منفی را بر داخل ایران بگذارد بگونه ای که بسیاری از امور امنیتی وسیاسی دراین منطقه تحت کنترل دولت در تهران قرار دارد . همچنین جمعیت زیادی از مبت عراق نیز آرامش و امنیت داخلی خود را مدیون ایران وهمسایگی خود با این کشور می دانند . مسعود بارزانی در سخنانی اظهار داشت: تهران نخستین دولتی بود که به نیروهای کرد سلاح داد تا در برابر یورش تروریست های تکفیری _ بعثی مقاومت کنند. این واکنش ایران در شرایطی بود که غرب هنوز در بهت حمله داعش قرار داشت.

انتهای پیام/4030 https://www.asrehamoon.ir/vdcgqw93.ak9nx4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما