تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۲
پای صحبت پدران خود که می نشینیم از سال های دور و سیاهی می گویند که، مردم پس از طی یک دوره بیماری سیاه، سخت و طاقت فرسا جان داده و در گورهای دسته جمعی دفن می شدند، این بیماری سیاه وبا نام داشت.
ورود ناقلان بیماری خطرناک وبا به سیستان و بلوچستان/ بیمارستان های سراسر کشور در آماده باش کامل قرار گرفتند
ورود ناقلان بیماری خطرناک وبا به سیستان و بلوچستان/ بیمارستان های سراسر کشور در آماده باش کامل قرار گرفتند
به گزارش عصر هامون، سایت ها و پایگاه های خبری در روزهای گذشته از بازگشت روزهای سیاه به سیستان و بلوچستان حکایت می کنند، روزهایی که مردم، مرگ تدریجی عزیزان خود را به چشم دیده و حتی در مواردی فرصت تشیع جنازه او را طبق سنت ها و با آدام و رسوم نمی یافتند، کسانی که از آن دوران سیاه جان سالم بدر بردند، پیام آوران ترس و وحشت از بیماری وبا هستند.

طبق اظهارات متخصصان اداره کل عملیات ایمنی؛وبا بیماری اسهالی است که توسط باکتری بنام ویبریو کلرا ) VIBRIO CHOLERA ( ایجاد می شود، در محیط پخش شده و می تواند آب و غذا را آلوده کند .

شایع ترین راه انتقال آن آب آشامیدنی می باشد.

بیماران وبایی به طور مشخص دچار اسهال آبکی همراه با از دست دادن آب بدن می شوند.

وبا را می توان با مایع درمانی خوراکی یا تزریق و جایگزینی املاح درمان کرد.

وبا منحصرا از طریق آب یا غذای آلوده منتقل می شود.

انتقال، توسط تماس مستقیم فرد به فرد مانند تماس با بیمار به ندرت اتفاق می افتد.

همچنین مناطقی که دارای آب سالم نیستند و بهداشت محیط مناسبی ندارند، در معرض خطر شیوع وبا هستند.

این مناطق شامل نقاط شهری که آب آن به مقدار کافی کلرزنی نمی شود، و مناطق روستایی که به لوله کشی و چاه‌های حفاظت شده دسترسی ندارند و مناطقی که توالت و سیستم فاضلاب در آنها معمولا استفاده نمی شود، می باشد.



این بیماری هرچه هست و هر قدرت تخریبی که دارد، به جرات می توان گفت هیبتش برای گذشتگان هولناک تر از امروز بوده است، امروزه با پیشرفت علم و رشته پزشکی، متخصصان وبا را کاملا قابل درمان می دانند.

اما جای این هشدار وجود دارد که همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده است.

طبق اظهارات محمد مهدی پویا به خبرگزاری ها، ۴۶ تبعه غیرقانونی با ورود از مرزهای سیستان و بلوچستان به خاک کشور، این بیماری را با خود برای ایرانیان به ارمغان آورده اند.

همچنین یکی از این افراد بدلیل شدت بیماری جان خود را از دست داده است.

گفتنی است، طبق اظهارات مسئولین امر، تمامی اقدامات کنترلی در کشور بطور کامل انجام گرفته است، و بیمارستان ها و مراکز بهداشتی تا آبان ماه در آماده باش هستند.

آنچه در سالهای گذشته کشور عزیزمان ایران را و به تبع آن استان سیستان و بلوچستان را بیش از هر عاملی به خطر انداخته است، عوامل خارجی بوده است.

مرزها از مهمترین نقاط استراتژیک هر کشوری بوده و می بایست نکات حفاظتی و اطلاعاتی در آن بصورت کامل رعایت گردد؛ همچنین افرادی دارای صلاحیت و هوشیار برای مرزبانی از آنها گمارده شود تا از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری گردد.

با تمام این اتفاقات ناخوشایند، در سال های اخیر شاهد اقدامات امنیتی مناسب و مطلوبی از سوی دولت بوده ایم.

ایجاد دیوار حائل در نقطه صفر مرزی افغانستان و استفاده اقتصادی از ظرفیت مرزها از این دست موارد مطلوب هستند.
انتهای پیام/۹۰۳۱ https://www.asrehamoon.ir/vdcc.iqea2bq4pla82.html
منبع : سیب و سوران
نام شما
آدرس ايميل شما