تاریخ انتشار :شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۸
سفیر سابق ایران اجرای قراردادهای جدید نفتی را تکرار تجربه تلخ برجام دانست و گفت: این قراردادها با مصالح نظام در تضاد است.
تکرار تجربه تلخ برجام با اجرای قراردادهای نفتی/ الگوی جدید نفتی با مصالح ملی ناسازگار است
فداحسین مالکی سفیر سابق ایران در افغانستان در گفتگو با عصرهامون با اشاره به قراردادهای جدید نفتی(ipc) گفت: قراردادهای نفتی یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در اقتصاد کلان کشور تاثیر دارد و حساسیت های خاص خودش را دارد و این نیست که یک وزارت خانه یا یک تشکیلات خودش خواسته باشد روی این قرارداد ها نظر نهایی را دهد.
وی با اشاره به اینکه مجلس و کارشناسان این حوزه باید در خصوص قراردادهای نفتی نظر خود را اعلام کنند گفت: موضوع نفت امروزه به عنوان یکی از موضوعات مهمی است که در صحنه بین المللی مطرح است و حتی برخی از کشورها از آن به عنوان ابزار سیاسی استفاده می کنند.
سفیر سابق ایران در افغانستان ادامه داد: امروز عربستان اگر می تواند پایش را خارج از گلیمش دراز تر بکند با تکیه بر نفت و دلار های نفتی است.
وی ادامه داد: امروز رژیم سعودی همین دلار های نفتی را بر علیه جمهوری اسلامی ایران به کار می گیرد و بر علیه کشور های اسلامی کار میکند و با دخالت در امور کشورها قصد دارد معادلات سیاسی برخی کشورها از جمله عراق و یمن و سوریه را بهم بزند.
مالکی با بیان اینکه وزارت نفت باید نگاه کارشناسی همه دست اندر کاران و نخبگان اقتصادی کشور را در خصو قراردادهای نفتی در نظر بگیرد ادامه داد: مجلس باید بیش از آن چیزی که الان هست نسبت به موضوع حساس شود این قراردادها نقص حاکمیت ملی است.
رئیس سابق ستاد مبارزه با کالا ی قاچاق و ارز با بیان اینکه ما موضوعات قراردادهای نفتی را کم تر از برجام و fatf نمی دانیم گفت: در ماجرای برجام می دانیم که به هر حال آنچه نشستند و گفتند و امضا کردند به هر حال نتیجه ای برای ملت نداشت، امروز خود امریکایی ها هم از بی نتیجه بودن برجام می گویند، چه بسا بعد از انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا موضوع و سناریو به شکل دیگری بر علیه ملت و منافع ملی چیده شود.
وی افزود: طبیعی است که غربی ها بعدا از کوچک ترین روزنه ای بر علیه ما سوء استفاده می کنند و موضوعی جدید را در دنیا بر علیه ما مطرح می کنند.
مالکی با بیان اینکه برجام، FATF، الگوی جدید قراردادهای در جاهایی به هم گره می خورد و در واقع به عنوان یک حلقه ای است گفت: سهل انگاری در این خصوص می تواند مشکلات جدی را اطراف و در داخل کشورمان به وجود بیاورد.
وی با تاکید بر اینکه ما خیلی نباید خوشبین باشیم به قراردادهای نفتی مگر اینکه منافع ملی ما کاملا تعریف شده باشد افزود: با اجرای الگوی جدید قراردادهای نفتی برخی از شرکت ها به همین بهانه پایشان به داخل ایران باز شود به هرحال ما تجربه تلخی از گذشته داریم و خوشبین نیستیم البته خوشحال هستیم که دستگاهایی غیر از وزارت نفت روی این مساله حساس هستند.
سفیر سابق ایران در افغانستان به سابقه بدعهدی آمریکا در برجام اشاره کرد و افزود: بعد از برجام قضیه فرق می کند و بدبینی هایی از ناحیه ایران نسبت به برجام وجود دارد و بد عهدی هایی هم از سوی آمریکا صورت گرفته که باعث شده ما امروز به هر نوع قرار دادی که پای آمریکا وسط باشد مشکوک باشیم.
وی با بیان اینکه در قضیه برجام برای خود دولت مردان ما بدعهدی های آمریکا مشخص شده و این که توافقات برجام عملی نشده کاملا مشخص است گفت: این قراردادهای نفتی در راستای برجام است و در واقع الگوی قرارداد نفتی حتی اگر کامل هم اصلاح شود با مصالح ملی ناسازگار است.


انتهای پیام// https://www.asrehamoon.ir/vdcfxedc.w6dcmagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما