تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۳۱
عفاف و حجاب دو موضوع جدایی‌ناپذیر در جامعه هستند و نمی‌توان جداگانه به آن پرداخت.
عفاف و حجاب دو موضوع جدایی‌ناپذیر جامعه هستند
به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون» به نقل از تفتان ما، حوریه ناروئی فعال سیاسی در یادداشتی نوشت: عفاف و حجاب از متانت زن مسلمان و حافظشان او است. حجاب نه‌تنها محدودیتی ایجاد نمی‌کند؛ بلکه باعث آرامش خاطر زن مسلمان می‌شود تا بیشتر به فعالیت‌های خود در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی بپردازد.

حجاب از جمله نعمت‌های الهی که اسلام به زنان مسلمان ارزانی داشته است و یک نوع پوشش بیرونی و درونی است که رعایت‌کردن هر دو عامل باعث می‌شود تا سلامت جامعه و افراد آن حفظ شود .

رعایت حجاب از دو جهت در سلامت اجتماع تأثیرگذار است اول از لحاظ مؤثربودن آن در تحکیم خانواده و تأثیر در تربیت فرزندان و دوم به‌عنوان پاک نگه‌داشتن محیط اجتماع از هر نوع آسیب تحریک‌آمیز و درصورتی‌که نظام خانواده پر جاذبه و گرم باشد در بالابردن روحیه عمومی مردم تأثیر بسزایی دارد .رسول اکرم (ص) برای مقام و شخصیت زن احترام فراوانی قائل است؛ می‌فرمایند: «خداوند شخص باحیای عفیف را که از محرمات دوری می‌کند دوست دارد» (نهج‌الفصاحه حدیث-۶۸۳)

بحث عفاف و حجاب جزو بحث‌های فرهنگی و مذهبی است که به برنامه‌ریزی تدریجی و ریشه‌ای نیاز دارد و همه نهادها در فرهنگ‌سازی نقش دارند و به همین دلیل بدون ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی نمی‌توان عامل ویرانگر و شیوه مبارز با آن را شناخت و باید از طریق نهادها این مسئله را پررنگ کرد؛ مثلاً نقش آموزش‌وپرورش، به‌ویژه آموزش در دوره ابتدایی و راهنمایی بسیار حساس و مهم به نظر می‌رسد؛ چون شخصیت دینی در دوره کودکی شکل می‌گیرد.

حجاب پوششی که زن و مرد بر اساس چون چیزی که شرع برای آن تأکید کرده موظف به رعایت‌کردن آن هستند؛ ولی عفاف معنای باارزش‌تر داشته حفظ‌کردن حیا، عفت و پاک‌دامنی در رفتارها، گفتارها، دیدارها و شنیدار را شامل می‌شود، عفاف و حجاب دو موضوع جدایی‌ناپذیر در جامعه هستند و نمی‌توان جداگانه به آن پرداخت .

دختران جامعه ما در صورتی محجبه خوانده می‌شوند که علاوه بر داشتن پوشش اسلامی، حیا، عفت و پاک‌دامنی باید در رفتار و کردار او قابل رویت باشد در غیر این صورت نمی‌تواند حجاب کامل را در معرض دیدگاه همگان قرار دهد.در نگاه رهبر انقلاب اسلامی «حیا و عفاف» علاوه بر آنکه حکم و دستوری الهی است یکی از عوامل اقتدار ملّی نیز هست که دشمن آن را هدف گرفته: «دنبال این است که این عوامل اقتدار ملی را از بین ببرد؛ هدف دشمن این است. ایمان را از بین ببرد، حیا و عفاف را از بین ببرد.»

اکثر ناهنجاری‌های اخلاقی با رعایت پوشش و حجاب از بین خواهد رفت، بی‌حجابی به‌تنهایی می‌توانند ریشه و پایه بسیاری از انحرافات و ناهنجاری‌های اخلاقی باشد و بدحجابی به‌عنوان انحراف از هنجارهای اجتماعی است.

شهید مطهری می‌فرماید: «اولین خاصیت حجاب آرامش روانی است» پس نتیجه می‌گیریم که آنچه که بر می‌آید این است که حجاب محدودیت‌ساز نیست؛ بلکه ایجاد مصونیت می‌کند. البته باید ذکر کرد که حجاب فقط برای زنان نیست و برای مردان نیز ضروری به نظر می‌رسد. ازبین‌رفتن حجاب در جوامع کنونی نماد رشد و پیشرفت نیست نماد عقب‌ماندگی و غرب‌زدگی کشورهای اسلامی است.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcevf8zvjh8pfi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما