تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۱۰
بیماران قلبی و عروقی بیش از افراد عادی در معرض ابتلا به کرونا، عوارض شدید آن و حتی مرگ و میر ناشی از این بیماری هستند و به همین دلیل لازم است جوانب احتیاط را در زمینه پیشگیری از این بیماری رعایت کنند.
وقتی کرونا قلب و عروق را هدف قرار می دهد/ شمشیر تیز کووید 19 برای مبتلایان به بیماری های زمینه ای
به گزارش عصرهامون، از ابتدای همه گیری کرونا اعلام شد بیماران زمینه ای بیشتر در معرض ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری هستند.
 
در این میان بیماران قلبی و عروقی هم از این قاعده مستثنی نیستند و باید بیشتر از افراد عادی شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند و با استفاده از ماسک و تاکید بر فاصله گذاری اجتماعی از خود محافظت کنند.
 
اگرچه در ابتدا عنوان می شد کرونا به ریه حمله و بافت آن را درگیر می کند، اما مطالعات اخیر نشان می دهد این ویروس مس تواند همه ارگان های بدن را درگیر کند.
 
قلب و ریه برای حفظ اکسیژن رسانی در بدن با هم کار می کنند، هنگامی که ریه تحت تأثیر یک بیماری تنفسی مانند ویروس کرونا قرار گیرد، قلب نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.
 
زیرا قلب باید سخت کار کند تا خون را پمپاژ کند، این کار ممکن است برای شخص مبتلا به بیماری قلبی دشوارتر باشد.
 
افراد مبتلا به هر نوع بیماری قلبی عروقی باید در مورد کووید ۱۹ احتیاط بیشتری داشته باشند و فاصله اجتماعی و دیگر روش های پیشگیری از ویروس کرونا را جدی بگیرند.
 
این ویروس در بیماران قلبی می تواند به عروق و قلب آسیب جدی برساند و به همین دلیل لازم است بیماران مبتلا به این بیماری های زمینه ای جوانب احتیاط را بیشتر رعایت کنند.
 
50% افراد بستری شده در زاهدان دارای یک بیماری مزمن هستند
 
مجید سرتیپی مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این خصوص به خبرنگار ما بیان کرد: بیماری کرونا ویروس یا کووید 19 ابتدا در اواخر سال 2019 در یکی از شهرهای چین ظاهر شد، این ویروس از نوع بتا کروناویروس ها مثل سارس و مرس است که با ذات الریه یا پنومونی ظاهر می شود.
 
این پزشک ادامه داد: اگرچه شدت کشندگی ویروس کووید19تقریبا 19 پایین است (چهار تا پنج درصد)، اما در کسانی که بیماری دیابت، فشار خون بالا و بیماری قلبی عروقی دارند و نیز افراد سالمند، مرگ ناشی از این بیماری افزایش می یابد.
 
سرتیپی تصریح کرد: گزارش های اولیه نشان می دهد افرادی  که عامل خطر یا بیماری های زمینه ای مانند فشار خون بالا، دیابت و بیماری قلبی عروقی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
 
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: در زاهدان حدود 50% افراد بستری شده دارای حداقل یک بیماری مزمن هستند.
 
وی ادامه داد: میزان مرگ در کسانی که بیماری مزمن همراه ندارند 2.3 درصد و اگر فشار خون بالا داشته باشند این میزان  به 6درصد می رسد.
 
این مقام مسئول عنوان کرد: در مبتلایان به دیابت 7.3 درصد، در بیماریهای قلبی عروقی به 10.5 درصد، بیماری های دستگاه تنفسی 6.3 درصد و در افراد بالای 80 سال به 14.8 درصد افزایش می یابد.
 
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: میزان مرگ بیماران قلبی عروقی مبتلا به کرونا ویروس از میزان مرگ این بیماران با بیماری های زمینه ای دستگاه تنفسی بیشتر است.
 
سرتیپی گفت: بیماری های ویروسی وضعیت کنترل شده بیماری زمینه قلبی را ناپایدار می سازد و از کنترل خارج می کند.
 
قلب تحت تاثیر عفونت های ناشی از کرونا
 
وی ادامه داد: این بیماری به دلیل ایجاد عفونت ریوی، پنومونی یا ذات الریه و التهاب عمومی بدن وافزایش نیازهای متابولیک (اکسیژن و ...) قلب را تحت تاثیر قرار می دهد که در این شرایط قلب بیمار قادر به پاسخگویی نیست.
 
این مقام مسئول اظهار کرد: در بیمارانی که رسوب چربی یا پلاک در جدار رگ های کرونر یا تغذیه کننده قلب دارند، این پلاک ها ناپایدار شده و جدار رگ پاره می شود و لخته در داخل رگ کرونر ایجاد و منجر به سکته های قلبی خواهد شد.
 
این پزشک بیان کرد: در بیماری های ویروسی احتمال التهاب عضله قلب و به دنبال آن نارسایی قلب زیاد است، این عوارض درافراد مبتلا به بیماری های زمینه ای بیشتر دیده می شود.
 
وی خاطرنشان کرد: با توجه به موارد فوق به نظر می رسد بیماران قلبی عروقی، عروق مغزی، فشار خون بالا و مبتلایان به دیابت باید برای پیشگیری از بیماری کرونا دو چندان احتیاط کنند.
 
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: افراد در هر سن وشرایطی می توانند توسط این  ویروس کرونا آلوده شوند، ولی افراد مبتلا به بیماری های غیرواگیر در برابر این ویروس آسیب پذیرتر هستند.
 
انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdceox8zojh8xwi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما