در حالی ۱۶ سال از آغاز عمليات بزرگراه زاهدان – زابل – دوست محمد به طول ۲۰۰ کیلومتر می گذرد که احداث باند دوم در تنها قطعه باقیمانده آن به طول ۳۰ کیلومتر نیازمند تامین اعتبار می باشد.
به گزارش عصرهامون، محور زاهدان – زابل در حالی یکی از پر رفت و آمد ترين راه های سيستان و بلوچستان به شمار می رود كه بزرگراه چابهار – ميلک (شهرستان هيرمند) به عنوان كريدور اصلی توسعه جنوب شرق كشور مطرح است و بخش زيادی از آن در شمال سيستان و بلوچستان را همين بزرگراه زاهدان – زابل - دوست محمد تشكيل می دهد.
با وجود تلاش مديران استانی برای افزايش قابل توجه ظرفيت تخليه و بارگيری بنادر شهيد بهشتی و شهيد كلانتری چابهار و توسعه ترانزيت، ساخت بزرگراه به عنوان زيرساخت اصلی ترانزيت در اين استان مانع بزرگ كمبود اعتبار را بر سر راه دارد و این در حالیست که حدودا ۱۶ سال پیش بود که استارت کار پرترددترین مسیر استان زده شد.
اجرای پروژههای راهسازی گران تمام میشود
مهدی پارسی، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در این خصوص با اشاره به اینکه محور ارتباطی زابل- زاهدان بخشی از محور ترانزیتی چابهار- میلک است که نقش بسزایی در رونق اقتصادی کشور و توسعه استان دارد، گفت: در حال حاضر ۳۴ کیلومتر باند دوم در قطعات سه و چهار و پل شیله این محور در قالب سه کارگاه راه سازی توسط این اداره کل در دست ساخت است.
وی با اشاره به اینکه جاده عامل تاثیرگذار در توسعه هر استان و منطقهای به شمار می رود بنابراین باید برای جذب اعتبارات تلاش و راههای خوب و ایمنی برای تردد مردم ایجاد کرد، افزود: اجرای پروژههای راهسازی گران تمام میشود و قیمت تمام شده بالایی دارد، در این راستا تلاش بر پیشبرد پروژه ها به لحاظ فنی و پشتیبانی در دستور کار قرار دارد و اگر بتوانیم اعتبارات خوبی را اخذ کنیم در تسریع روند اجرای پروژهها بسیار موثر است.
این مسئول بیان کرد: طول کلی محور مواصلاتی زابل - زاهدان حدود ۲۰۰ کیلومتر است که تاکنون در این مسیر ۱۳۵ کیلومتر بزرگراه احداث و مورد بهره برداری قرار گرفته؛ و در حال حاضر نیز ۳۴ کیلومتر باند دوم در دست ساخت است.
وی ادامه داد: احداث باند دوم در تنها قطعه باقیمانده محور زابل_ زاهدان به طول ۳۰ کیلومتر در صورت تامین اعتبار مورد نیاز تا پایان سالجاری از دیگر اقداماتی است که در راستای رفاه مردم در دستور کار قرار دارد.
میزان اعتبارات و زمان ابلاغ؛ ۲ چالشِ حوزه راه در سیستان و بلوچستان
به گفته پارسی؛ این اداره کل امسال متعهد شده در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز ۷۰ کیلومتر بزرگراه در استان را به بهره برداری برساند که در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این پروژه ها ۶۴ درصد است.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه توسعه شبکه راههای استان به ویژه ساخت بزرگراه با هدف رشد ترانزیت و تجارت، اتصال راههای داخلی به محورهای مرزی، افزایش درآمدهای ارزی، افزایش سرعت انتقال بار و مسافر و کاهش زمان سیر به طور ویژه در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی قرار گرفته است با تامین ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار بسیاری از طرح ها تکمیل و تعهد این اداره کل طبق برنامه زمان بندی شده محقق می شود.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرساری استان میزان اعتبارات و زمان ابلاغ را یكی از چالش های حوزه راه سیستان و بلوچستان عنوان کرد و گفت: راهسازی یكی از فعالیت های عمرانی هزینه بر و زمان بر است و با توجه به ویژگی های جغرافیایی استان كه برخی مناطق آن سخت گذر و كوهستانی است راهسازی نیاز به بودجه بیشتری دارد.