تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۹
در حالی ۱۶ سال از آغاز عمليات بزرگراه زاهدان – زابل – دوست محمد به طول ۲۰۰ کیلومتر می گذرد که احداث باند ‏دوم در تنها قطعه باقی‌مانده آن به طول ۳۰ کیلومتر نیازمند تامین اعتبار می ‏باشد.‏
میزان اعتبارات و زمان ابلاغ؛ ‏‏۲ چالشِ حوزه راه در سیستان و بلوچستان/ پرترددترین محور مواصلاتی جنوب شرق در گرو ‏اعتبار
به گزارش عصرهامون، محور زاهدان – زابل در حالی یکی از پر رفت و آمد ترين راه های سيستان و بلوچستان به شمار می ‏رود كه بزرگراه چابهار – ميلک (شهرستان هيرمند) به عنوان كريدور اصلی توسعه جنوب شرق كشور مطرح است و بخش ‏زيادی از آن در شمال سيستان و بلوچستان را همين بزرگراه زاهدان – زابل - دوست محمد تشكيل می دهد.‏

با وجود تلاش مديران استانی برای افزايش قابل توجه ظرفيت تخليه و بارگيری بنادر شهيد بهشتی و شهيد كلانتری چابهار و توسعه ترانزيت، ساخت بزرگراه به عنوان زيرساخت اصلی ترانزيت در اين استان مانع بزرگ كمبود اعتبار را بر سر راه دارد و این در ‏حالیست که حدودا ۱۶‏‎ ‎سال پیش بود که استارت کار پرترددترین مسیر استان زده شد.‏

اجرای پروژه‌های راهسازی گران تمام ‏می‌شود

مهدی پارسی، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی سیستان و ‏بلوچستان در این خصوص با اشاره به اینکه محور ارتباطی زابل- زاهدان ‏بخشی از محور ترانزیتی چابهار- میلک است که نقش بسزایی در رونق ‏اقتصادی کشور و توسعه استان دارد، گفت: در حال حاضر ۳۴ کیلومتر باند ‏دوم در قطعات سه و چهار و پل شیله این محور در قالب سه کارگاه راه سازی ‏توسط این اداره کل در دست ساخت است.‏

وی با اشاره به اینکه جاده عامل تاثیرگذار در توسعه هر استان و منطقه‌ای به ‏شمار می رود بنابراین باید برای جذب اعتبارات تلاش و راه‌های خوب و ایمنی ‏برای تردد مردم ایجاد کرد، افزود: اجرای پروژه‌های راهسازی گران تمام ‏می‌شود و قیمت تمام شده بالایی دارد، در این راستا تلاش بر پیشبرد پروژه ها ‏به لحاظ فنی و پشتیبانی در دستور کار قرار دارد و اگر بتوانیم اعتبارات خوبی ‏را اخذ کنیم در تسریع روند اجرای پروژه‌ها بسیار موثر است.‏

این مسئول بیان کرد: طول کلی محور مواصلاتی زابل - زاهدان حدود ۲۰۰ ‏کیلومتر است که تاکنون در این مسیر ۱۳۵ کیلومتر بزرگراه احداث و مورد ‏بهره برداری قرار گرفته؛ و در حال حاضر نیز ۳۴ کیلومتر باند دوم در دست ‏ساخت است.‏

وی ادامه داد: احداث باند دوم در تنها قطعه باقی‌مانده محور زابل_ زاهدان به ‏طول ۳۰ کیلومتر در صورت تامین اعتبار مورد نیاز تا پایان سال‌جاری از ‏دیگر اقداماتی است که در راستای رفاه مردم در دستور کار قرار دارد.‏

میزان اعتبارات و زمان ابلاغ؛ ۲ چالشِ حوزه راه در سیستان و بلوچستان

به گفته پارسی؛ این اداره کل امسال متعهد شده در صورت تامین اعتبارات ‏مورد نیاز ۷۰ کیلومتر بزرگراه در استان را به بهره برداری برساند که در ‏حال حاضر پیشرفت فیزیکی این پروژه ها ۶۴ درصد است.‏

‏ وی اظهار کرد: با توجه به اینکه توسعه شبکه راه‌های استان به ویژه ساخت ‏بزرگراه با هدف رشد ترانزیت و تجارت، اتصال راه‌های داخلی به محورهای ‏مرزی، افزایش درآمدهای ارزی، افزایش سرعت انتقال بار و مسافر و کاهش ‏زمان سیر به طور ویژه در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی قرار گرفته ‏است با تامین  ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار بسیاری از طرح ها تکمیل و تعهد ‏این اداره کل طبق برنامه زمان بندی شده محقق می شود.‏

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرساری استان میزان اعتبارات و ‏زمان ابلاغ را یكی از چالش های حوزه راه سیستان و بلوچستان عنوان کرد و ‏گفت: راهسازی یكی از فعالیت های عمرانی هزینه بر و زمان بر است و با ‏توجه به ویژگی های جغرافیایی استان  كه برخی مناطق آن سخت گذر و ‏كوهستانی است راهسازی نیاز به بودجه بیشتری دارد.‏

انتهای پیام/‏
https://www.asrehamoon.ir/vdchiinzz23nmwd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما