تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۱
بی تردید سوزن دوزی سیستان و بلوچستان را باید در زمره یکی از اصیل‌ترین صنایع دستی کشور به حساب آورد که هویت و شناسنامه فرهنگی این استان است که به گفته رئیس ميراث فرهنگى، گردشگرى و صنايع دستى شهرستان ۳۰۰ کارگاه در زاهدان فعال است.
سوزن دوزی هویت و شناسنامه فرهنگی سیستان و بلوچستان/ ۳۰۰ کارگاه در زاهدان فعال است
به گزارش عصرهامون به نقل از زاهدنیوز، سوزن‌دوزی یکی از صنایع دستی سیستان و بلوچستان است که بیشتر میان بلوچ‌ها رونق دارد. به سوزن‌دوزی در اصطلاح محلی «سُوچِن‌دوزی» هم گفته می‌شود.

سوزن دوزی به عنوان یکی از هنرهای دستی زنان سیستانی و بلوچستانی، با ظرافت و هنر دستان هنرمند زن و پشتکار مداوم آنان خلق می شود و قدمت و سابقه این هنر و رواج آن در همه مناطق این استان به حدی است که از آن به منزله هویت، موجودیت و شناسنامه فرهنگی این مرز و بوم یاد می شود.

سوزن‌دوزی یکی از روش های دیرینه تزئین جامعه و بسیاری از منسوجات است با قدمتی به بلندای تاریخ سرفراز بلوچستان جایی که مهد اين هنر اصيل یکی از افتخارات بزرگ صنایع دستی و هنری ایران‌زمین است از اين رو بدان بلوچی دوزی‌ هم می‌گویند.

اين هنر سنتى فاخر داراى مهر اصالت از سازمان يونسكو بوده و در فهرست ميراث معنوى كشور نيز ثبت گرديده است.

نقش و نگارهاى به كار رفته در محصولات سوزن دوزى برگرفته از واقعيات زندگی و تجلی گاه آرزوهای زنان هنرمند است.

خاستگاه‌ این نقوش ‌ذهن و تخیل هنرمند، باورهای قومی،‌ گل و گیاهان،‌ ابزار آلات و وسایل زندگی،‌ عناصر طبیعت و حیوانات منطقه است.

در زاهدان نيز همچون ساير شهرها و روستاهای دورافتاده‌ی این خطه می‌توان زنان و دختران سوزن دوز بسيارى را دید كه بدون آن كه برایشان طرحی را رسم كرده باشند با بهره از ذهن خلاق خود و انتخاب نخ و پارچه ، نقش‌هایی جسورانه و بدیع می‌آفرینند.

٣٠٠ كارگاه سوزن دوزى در شهرستان زاهدان فعال

سید محمد رضا واعظی مقدم، رئيس اداره ميراث فرهنگى، گردشگرى و صنايع دستى شهرستان زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: تعداد ٣٠٠ كارگاه سوزن دوزى در شهرستان زاهدان فعال هستند و بيش از ۳ هزار هنرمند سوزن دوز به طور پراكنده اين محصول ارزنده را توليد و عرضه مى کنند، شناسايى، ساماندهى و توانمند سازى هنرمندان در دستور كار اداره ميراث فرهنگى، گردشگرى و صنايع دستى زاهدان قرار دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه سوزن دوزی هنر صنعتى خلاق و پويا است علاوه بر برگزارى دوره هاى آموزش كوتاه مدت و معرفى دارندگان گواهى مهارت براى برخوردارى از تسهيلات جهت ايجاد اشتغال پايدار در سال هاى اخير تلاش‌هاى گسترده اى در جهت توانمند سازى و ارتقاء مهارت فعالين و شاغلان اين حوزه صورت گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زاهدان تصریح کرد: ارائه آموزش هاى تكميلى در زمينه تجارى سازى، بازاريابى، بسته بندى و تبليغات، اصول طراحى محصول، كارآفرينى، راه اندازى كسب و كار و فراهم آوردن زمينه حضور صنعتگران در نمايشگاه هاى داخلى و خارجى و عرضه توليدات در فضاى مجازى گوشه اى از اين اقدامات در سوزن دوزی است.

واعظی مقدم گفت: در مردادماه سال جاری با هدف تقویت زنجیره ارزش صنایع‌دستی، دوره‌های آموزش حرفه اى در اين زمينه با مشارکت و حمايت سازمان توسعه ملل متحد (یونیدو) در زاهدان برگزار شد.

وی خاطر نشان کرد: برگزارى نخستین همایش رودوزی های سنتى در شهر زاهدان در سال ٩٥ و راه اندازى خانه خلاق صنايع دستى در محل ساختمان دادگسترى قديم زاهدان تلاش هاى ديگرى در جهت كمك به شكوفايى طرح و ايده هاى نوين و خلاقانه در رشته هاى مختلف از جمله سوزن دوزى است.

معرفی ۲ بانوى جوان سوزن دوز و خلاق به نخستین جشنواره شهروند جوان زاهدانی

این مسئول ادامه داد: جايگزينى سبكهاى قديمى با سبكهاى مدرن در راستاى هر چه كاربردى تر كردن توليدات، نوآورى در بسته بندى و تحول در نگرش سنتى در جهت ارتقا محصولات سوزن دوزى در سنوات اخير بسيار مورد توجه قرار گرفته و آموزش هايى در اين خصوص به ويژه در زمينه رنگ شناسى و طرح شناسى به صنعتگران ارائه شده است.

واعظی مقدم بیان کرد: امسال ۲ بانوى جوان سوزن دوز و خلاق از سوى اداره ميراث فرهنگى، گردشگرى و صنايع دستى زاهدان به نخستين جشنواره شهروند جوان زاهدانى معرفى شدند كه درخشش آنان به عنوان نفرات اول و دوم محور فرهنگ و هنر جشنواره نمونه اى از موفقيت هاى رو به رشد نسل جديد هنرمندان اين رشته است.

این مسئول در پایان خاطر نشان کرد: استفاده سازمان ها و ادارات دولتى سیستان و بلوچستان از صنايع دستى به ويژه سوزن دوزى به عنوان هداياى سازمانى و تبليغاتى مى تواند در حمایت از تولید داخلی و انتقال بخشی از هویت مردمان اين ديار بسيار موثر واقع شود.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcfejdyyw6dtxa.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما