تاریخ انتشار :شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۵
مشاور تغذیه و رژیم‌های غذایی گفت: در پی هشدار مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای مشاهده سه مورد ابتلا به زیر سویه‌های جدید اُمیکرون تنها راه در امان ماندن از این ویروس ماسک‌زدن و تزریق واکسن دوز یادآور می باشد.
چطور از سویه های جدید کرونا در امان بمانیم/ ماسک‌زدن و تزریق دوز یادآور واکسن مهمترین راه پیشگیری از ابتلا
به گزارش عصر هامون؛ هشتم دی‌ماه بود که سخنگوی وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی از شناسایی سه مورد ابتلا به زیر سویه‌‌های جدید اُمیکرون در کشور خبر داد و گفت «از این سه مورد، دو نمونه مربوط به زیرسویهBQ1 و یک مورد مربوط به زیرسویهXBB  می‎شد»، از این حیث با توجه به سرعت انتقال بالای آنها در روزهای آینده شاهد افزایش آمار ابتلاء به این زیرسویه های جدید خواهیم بود.

این زیر سویه جدید در ادامه زیر سویه‌های اُمیکرون است که برای اولین بار در هند دیده شد؛ و گلودرد، آبریزش از بینی و تب عمده علائم آن است.

در این شرایط تزریق دوز یادآور برای کسانی که ۶ ماه از آخرین تزریق واکسن آنها گذشته باشد توصیه می‌شود.

هم اینک تنها راه برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در حالی رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستشوی مرتب دست‌ها است که اصول تغذیه نیز در پیشگیری از این بیماری مؤثر است.

در همین رابطه مسعود فیروزکوهی، مشاور تغذیه و رژیم‌های غذایی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به شیوع مجدد ویروس کرونا، بر استفاده از ماسک در فضاهای سربسته و تجمعات تأکید کرد و گفت: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، رعایت فاصله فیزیکی و شستشو و ضدعفونی‌کردن
دست‌ها توصیه می‌شود.

 وی تزریق دُز یادآور واکسن کرونا به‌ویژه برای افراد پرخطر و سالمندان را ضروری دانست و ادامه داد: اگر فردی علائمی نظیر: گلودرد، آبریزش بینی، سردرد، تهوع و استفراغ، ضعف و بی‌حالی را دارا بود علاوه بر مراجعه به پزشک معالج، باید خود را در خانه قرنطینه کند.

این کارشناس تغذیه در ادامه به بیان نکات تغذیه‌ای در افراد مبتلا به کرونا و همچنین ارائه  راهکار برای پیشگیری از بیماری اشاره کرد و افزود: استفاده از جوانه‌ها مانند: جو، ماش، گندم و شبدر که سرشار از ویتامین E بوده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند ضروری است.

وی با بیان اینکه باید از غذاهای سرخ‌کردنی اجتناب، و بیشتر مواد غذایی به‌صورت بخارپز استفاده شود، گفت: استفاده از مرکبات مانند: گریپ‌فروت، نارنگی، لیموترش و شیرین و پرتقال که سرشار از ویتامین c هستند را استفاده کنید.

فیروزکوهی خطاب به مبتلایان کرونا، اظهار کرد: بیماران باید از پروتئین بیشتری استفاده کنند، همچنین آب و مایعات زیادی بخورند، در ابتدای صبح آب‌نمک یا جوشانده گل ختمی را غرغره کنند.
 
 وی با تأکید بر اینکه استفاده از بخور گل ختمی یا عصاره نعناع با تنفس عمیق برای بهبود وضعیت ریه‌ها مناسب است، افزود: دم‌نوش اسطوخودوس، آویشن، لیموعمانی و نعناع برای درمان و بهبودی از بیماری مفید است.

این کارشناس تغذیه با اشاره به تغییرات اشتهایی در بیماران کرونایی، گفت: افرادی که به بیماری کرونا مبتلا
هستند، غذای پوره و غذای نرم حاوی پروتئین و کالری استفاده کنند، و به‌جای قند و شکر، کشمش و عسل بخورند.  
حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی هم چندی پیش پیرامون این موضوع در گفت‌وگو با خبرنگار ما با تأکید بر این مطلب که سویه‌های جدیدی از کرونا در جوامع مختلف شیوع پیدا کرده است، افزود: به‌احتمال زیاد این سویه‌ها به‌زودی وارد ایران می‌شوند، دراین‌خصوص نیز در ستاد ملی کرونا مقرر شد مرزهای زمینی و هوایی بیش‌ازپیش کنترل شده و افراد بالای ۱۸ سال دوره تزریق واکسن خود را تکمیل کنند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بر ضرورت استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد و تنها راه درامان‌ماندن از این ویروس را توجه به توصیه‌های بهداشتی دانست.

اخبار مرتبط:

مطالبات کادر بهداشت و درمان ایام کرونا پیگیری شد/ تشدید کنترل مرزهابه دلیل جهش‌های نگران کننده ویروس کرونا

تغذیه مناسب؛ سپر دفاعی قوی در مقابله با ویروس هزار چهره کرونا/ غذای سالم و تحرک، شاه کلید افزایش ایمنی کودکان است

با تغذیه مناسب از ابتلا به کرونا پیشگیری کنید/ آشنایی با ویتامین هایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند

بایدها و نبایدهای تغذیه ای برای مقابله با کرونا/ از تاکید بر رعایت اصول بهداشتی تا ترجیح بر قرنطینه خانگی

بایدها و نبایدهای تغذیه قبل و بعد از واکسیناسیون کرونا/ با معده خالی واکسن نزنید



انتهای خبر/
https://www.asrehamoon.ir/vdci35azpt1aw32.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما