تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۲
امروزه شیوع بیماری سویه جدید کرونا زندگی را برای خانواده‌ها با چالش مواجه کرده است که رعایت موارد بهداشتی از جمله؛ ماسک‌زدن و تزریق دوز یادآور واکسن در اولویت قرار دارد.
نکات غذایی به‌صرفه و سالم در دوران شیوع سویه جدید/ تزریق دوز یادآور واکسن در پیشگیری از مبتلا شدن موثر است
به گزارش عصر هامون به نقل از زاهد نیوز، کرونا ویروس نوعی آنفلوآنزای عمومی است که به غشای مخاطی، حفره بینی و حلق متصل می‌شود و واکنش‌های التهابی ایجاد می‌کند که علائم آن در همه افراد با گروه‌های سنی متفاوت است.

با شناسایی و گسترش سویه جدید کروناویروس موسوم به اُمیکرون در اکثر نقاط جهان، همواره توصیه می‌شود که افراد سیستم ایمنی بدن خود را به منظور مقابله با این سویه مسری تقویت کنند.

سیستم ایمنی وظیفه دفاع از بدن در برابر میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا را بر عهده دارد؛ اما گاهی، یک عامل بیگانه موفق به غلبه بر سیستم ایمنی بدن شده و فرد را بیمار می‌کند.

ماسک زدن و تزریق دوز یادآور واکسن برای پیشگیری از مبتلا شدن

منصور شهرکی، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: کرونا یک بیماری ویروسی است که در کل جهان منتشر شده و خسارات مالی و جانی بسیاری را بر مردم دنیا وارد کرده است و تغذیه به‌تنهایی نمی‌تواند از سویه جدید کرونا جلوگیری کند و حتی کسانی که تغذیه مناسبی نیز دارند در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند و رعایت موازین بهداشتی از جمله ماسک‌زدن و تزریق دوز یادآور واکسن در اولویت قرار دارد.

وی افزود: ویتامین‌ها نیز نقش مؤثری در تقویت سیستم ایمنی دارند و توصیه می‌شود که هر فردی در برنامه غذایی خود از انواع ویتامین‌ها مانند محصولات دریایی، زرده تخم‌مرغ، کره استفاده کند، میزان ویتامین D در بدن باید به‌اندازه کافی باشد و درصورتی‌که عدد آن کمتر از ۱۰ بوده با رژیم غذایی بالا نمی‌رود و نیاز به استفاده از مکمل‌های تزریقی یا قرص بر اساس تجویز پزشک است.

شهرکی تصریح کرد: ویتامین A مانند بقیه ویتامین‌ها در بالابردن سیستم ایمنی بدن نقش دارد که جذب منظم ویتامین A برای سلامت بدن، رشد سلول‌ها، عملکرد سیستم ایمنی، رشد و تقویت بینایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مشاوره تغذیه ادامه داد: ویتامین‌ های دیگری که باعث بالابردن سیستم ایمنی بدن و آنتی‌اکسیدان هستند ویتامین C که یک آنتی‌اکسیدان خوبی است و مقاومت بدن در برابر بیماری‌های عفونی را مقاوم می کند و برای جذب آهن کمک‌کننده است.

وی گفت: استفاده از تمام میوه‌ها و سبزی‌ها شامل؛ سبزیجات زرد، قرمز، نارنجی و سبز رنگ شده به دلیل داشتن ویتامین A اسیدفولیک و دارابودن ویتامین C فراوان سبب ارتقای سیستم ایمنی می‌شوند.

شهرکی اذعان کرد: افراد سعی کنند بیشتر از غذاهای خانگی و محلی و مناسب بافرهنگ غذایی منطقه خود استفاده کنند و مصرف مواد غذایی فست‌فود و بیرون از منزل توصیه نمی‌شود، مصرف گوشت حیوانات جوان‌تر با زمان پخت بیشتر مناسب است، استرس و اضطراب خود را نیز کنترل کنند.

این مشاوره تغذیه خطاب به افراد مبتلا به کرونا افزود: فرد مبتلا شده باید دریافت مایعات مخصوصاً آب‌میوه جات طبیعی خود را افزایش دهد و از مصرف غذاهایی که مدت‌زمان پخت زیاد است استفاده کند و سطح ویتامین D خود را افزایش دهد.

شهرکی خاطرنشان کرد: باید از غذاهایی استفاده کرد که بیشتر مایع باشد مانند؛ انواع سوپ، آش و کمتر از فست‌فود و غذاهای چرب و شیرین استفاده کنیم و نان و لبنیات مانند؛ شیر، ماست و پنیر را به نصف تقلیل دهیم و بیشتر از سوپ و به‌ویژه سوپ سبزی‌ها، سوپ گوشت ماهیچه و سوپ سینه مرغ استفاده کنیم.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcipwazyt1awu2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما