تاریخ انتشار :پنجشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۱
گزارش عصر هامون از مدارس عشایری و واژه غریب "امکانات"؛

تحصيل زير سقف‌های چوبي و لرزان

عشایر سیستان و بلوچستان مردم سختکوشی هستند که وجودشان همانند سایر عشایر برای کشور اسلامی ایران مفید بوده که رفع موانع آموزشی این قشر زحمتکش تاثیر بسزایی بر جامعه خواهد داشت.
تحصيل زير سقف‌های چوبي و لرزان
تحصيل زير سقف‌های چوبي و لرزان
به گزارش خبرنگار اجتماعی عصر هامون، فرهنگ اصیل عشایر برگرفته از فرهنگ اسلام ناب محمدی است که حفظ و رونق فرهنگ عشایر در عرصه های علمی و فرهنگی جامعه با گسترش آموزش و پرورش امکان پذیر است.
وجود موانعی از قبیل فقر اقتصادی، هم مرز بودن با کشورهای جرم خیز پاکستان و افغانستان، تعصبات فامیلی و صعب العبور بودن برخی مناطق عشایری آموزش را در این مناطق با دشواری همراه کرده است.
با وجود تمامی مشکلات و موانع پیش روی وجود ده مجتمع آموزشی، سه شبانه روزی و 150 مدرسه عشایری گواه توجه ویژه مسولان به آموزش عشایر غیور سیستان و بلوچستان می باشد اما در هر حال رفع سایر موانع آموزشی می تواند دریچه ای از امید را بر روی آنان باز نماید.
پایین بودن سطح تحصیل والدین و عدم توجه آنان به تحصیل فرزندانشان آموزش کودکان عشایری را با سختی مواجه کرده است.

همسایگی با دو کشور جرم خیز سبب ایجاد شغل های کاذب در بین عشایر شده است
رییس آموزش و پرورش عشایر سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی عصر هامون با بیان  اینکه عدم آگاهي اولياء نسبت به تحصيل فرزندانشان و پايين بودن سطح تحصيلات والدين اثرات منفي بر تعليم وتربيت دانش آموزان عشایری دارد، افزود: تعدد و تنوع ايلها، طوايف و تيره هاي عشايري پيچيدگي دربرنامه ريزي ها را سبب شده است.
آزاد رییسی ادامه داد: فقر اقتصادي خانواده هاي عشايري باعث استفاده از فرزندان به عنوان كمك خرج خانواده ها و همچنین همجواری با دو كشور جرم خیز افغانستان و پاكستان شغل هاي كاذب در بین عشایر ایجاد کرده و فاصله گرفتن دانش آموزان عشایری از درس را موجب شده است.
مدارس خشت و گلی مانع تحصیل دانش آموزان عشایر
وی تعصبات فاميلي ومذهبي بخصوص جهت ادامه تحصيل دانش آموزان دختر، پراكندگي وصعب العبور بودن راهها وعدم دسترسي به فن آوري روز درمناطق عشايري را از دیگر موانع بر سر راه دانش آموزان عشایری برشمرد.
رییسی، خشكساليهاي اخير استان را موثر بر جذب و آموزش دانش آموزان عشايري دانست و افزود: تعدد زوجين ازدواج زودهنگام دختران عشایری را در برداشته همچنین عدم همخواني برنامه هاي درسي با زندگي جامعه عشايري و وجود مدارس خشت و گلي و خطرآفرين مانعی بر سر راه تحصیل دانش آموزان عشایر شده است.

 كمبودنيروي انساني متخصص در دوره های راهنمايي و متوسطه وجود دارد
رییس آموزش و پرورش عشایر با عنوان كمبود نيروي انساني متخصص در دوره های راهنمايي و متوسطه و عدم ماندگاری نيروها در مناطق عشايري، افزود: چندپايه بودن آموزشگاههاي ابتدايي و فقر فرهنگي و اقتصادي جامعه عشايري بركيفيت آموزش و پرورش تاثیر منفی داشته است.
رییسی با بیان انتظارات پايين جامعه عشايري باعث راضي بودن به پيشرفتهاي بسياركم در آنان شده، عنوان کرد: تعصبات وگرايشهاي افراطي قومي درجامعه عشايري، استفاده بيش ازحد خانواده ها از كودكان براي انجام فعاليتهاي روزانه و كوچ طولاني، پراكندگي مدارس، وجود مدارس مختلط، كلاسهاي چندپايه، چندزبانه بودن و نيروهاي سربازمعلم وحق التدريس مانعی دیگر بر سر راه آموزش دانش آموزان عشایری به شمار می رود.
وی، طرح اسكان داوطلبانه عشاير را موثر برتعليم و تربيت دانش آموزان بیان داشت و تصریح کرد: نامناسب بودن راههاي ارتباطي و زيرساختها، سياربودن عشاير، عدم وجودفضاي مناسب آموزشگاهها و پايين بودن سطح بهداشت درجامعه عشايري اثرات منفي بر كيفيت تعليم و تربيت دانش آموزان عشایری داشته است.
رییسی، عدم پوشش كافي صدا و سيما در جامعه عشايري را باعث پيچيدگي دربرنامه ريزي ها دانست و افزود: عدم برابري امكانات دانش آموزان عشايري باشهر و روستا، وجود مدارس خشتي، گلي و فضاهاي آموزشي نامناسب، عدم وجود نيروي انساني بومي و ماندگار به ويژه در بخش دختران و عدم استخدام نيروهاي فارغ التحصيل بويژه دختران عشايري از دیگر معضلات موجود در آموزش دانش آموزان عشایری برشمرد.
شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل از جمله اقدامات موثر آموزش و پرورش عشایر بوده است
رییس آموزش و پرورش عشایر سیستان و بلوچستان گفت: شناسايي وجذب تعدادزيادي ازبازماندگان وتاركين از تحصيل، دايرنمودن كلاسها حتي زير حدنصاب براي افزايش پوشش تحصيلي، توسعه و ايجاد مدارس شبانه روزي براي خدمات رساني به فرزندان مستعد عشاير از جمله عملکردهای اداره آموزش و پرورش عشایر جهت رشد و توسعه آموزش در بین عشایر منطقه بوده است.
آزاد رییسی در این راستا ادامه داد: اجراي طرح روستا مركزي براي جذب بيشتر دانش آموزان، اختصاص نيروي زن در بعضي ازمناطق عشايري پرجمعيت براي جذب دختران، جذب خيرين مدرسه ساز و احداث تعداد زيادي كلاس درس با مشاركت مردم و اداره كل نوسازي و جذب كمكهاي غيرنقدي و بسته هاي حمايتي شامل موادغذايي، پوشاك، كفش، نوشت افزار و توزيع بين اولياء و دانش آموزان عشايري از دیگر اقدامات موثر آموزش و پرورش عشایر به شمار می رود.
وی، با اشاره به تجهيز 70 درصد مدارس عشايري به سيستم فناوري، رايانه، لپ تاپ و دوربين هاي تلسكوپ نجومي افزود: به منظور ارتقا آموزش در بین دانش آموزان عشایر اقداماتی نظیر توسعه پيش دبستاني، تشكيل كلاسهاي دوزبانه يكماهه خاص مناطق عشايري و همكاري با نهضت سوادآموزي در خصوص باسواد كردن اولياء بيسواد دانش آموزان انجام شده است.
قبولی دانش آموزان عشایر در دانشگاه ها نتیجه تلاش های شبانه روز آموزش و پرورش عشایر می باشدرییسی، افزايش آمار دانش آموزان مشغول به تحصيل درمدارس عشايري باتوجه به جذب بازماندگان وتاركين ازتحصيل، قبولي دانش آموزان شبانه روزيها و متوسطه عشاير در مراكز عالي و دانشگاهي، افزايش آماردختران مشغول به تحصيل باتوجه به بكارگيري نيروي زن درمدارس عشاير را از جمله نتایج به دست آمده توسط اقدامات آموزش و پرورش عشایر برشمرد.
وی با اشاره به مشغول به تحصيل بودن اکثر فرزندان عشاير با تشكيل و راه اندازي كلاسهاي زير حدنصاب عشايري و تحصيل دانش آموزان عشاير درمقاطع بالاتر افزود: مشاركت در امور و نزديكي بيشتر اوليا با مسائل آموزشي و پرورشي مدارس عشايري، بروزبودن اطلاعات آموزشي وپرورشي بيشترمعلمان ودانش آموزان با عنايت به وجود لپ تاپ ورايانه درمدارس عشايري و افزايش نرم قبولي دانش آموزان پايه اول ابتدايي باتوجه به تشكيل كلاسهاي دوزبانه مناطق عشايري از دیگر دستاوردهای اداره آموزش و پرورش عشایر سیستان وبلوچستان می باشد.
انتهای پیام/9031 https://www.asrehamoon.ir/vdcawen0.49nea15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما