تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۵
کارشناس جلب مشارکت های مردمی ستاد مرکز بهداشت و درمان سراوان گفت: نمی توان نقش بسیار مهم رسانه ها در اطلاع رسانی، نقش معلمان در مدارس و نقش روحانیون با توجه به فرهنگ دینی حاکم در شهرستان در زمینه سلامت جامعه را نادیده گرفت.
به گزارش عصرهامون؛ به نقل از شستون؛ نشست هم اندیشی سلامت و مشارکت اجتماعی جوانان با حضور کارشناس جلب مشارکت‌های مردمی ستاد مرکز بهداشت سراوان و جمعی از سمن‌های فعال شهرستان در اداره ورزش و جوانان برگزار شد.

در این نشست نرگس حسین بر کارشناس جلب مشارکت‌های مردمی ستاد مرکز بهداشت سراوان بیان کرد: قرار است جلساتی با عنوان خانه مشارکت مردم در سلامت به صورت ماهیانه در مرکز بهداشت و درمان سراوان برگزار شود که اولین جلسه برگزار شده است.

 وی افزود: از مردم انتظار می رود مشارکت در زمینه سلامت داشته باشند اما این انتظار از سازمان های مردم نهاد بیشتر است و انتقال مطالبات از مردم به خانه مشارکت مردم در سلامت توسط سمن ها انجام شود.

 این مقام مسئول گفت: انتقال پیام سلامت به جامعه، انتقال مطالبات مردم به مسئولین و توانمند سازی مردم در سلامت خود و محیط پیرامون از مهم ترین اهداف خانه مشارکت مردم در سلامت محسوب می شود.

حسین بر ادامه داد: طبق نظر اعضا می توان جلسات را به صورت حضوری و یا در بستر فضای مجازی به صورت وبینار برگزار کرد اما با توجه به زیرساخت های موجود شهرستان در زمینه ارتباطات بهتر است برای بازخورد و نتیجه مطلوب تر جلسات به صورت حضوری تشکیل شود.

وی اضافه کرد: سمن ها فعالیت های مطلوبی در راستای سلامت شهروندان انجام داده اند که مستندات این عملکرد به دبیرخانه خانه مشارکت های مردمی در استان ارسال شده که سعی می شود از پیشنهادات و استعداد های افراد و فعالین اجتماعی استفاده کنیم.

کارشناس جلب مشارکت های مردمی ستاد مرکز بهداشت و درمان سراوان خاطر نشان کرد: در این راستا نمی توان نقش بسیار مهم رسانه ها در اطلاع رسانی، نقش معلمان در مدارس و نقش روحانیون با توجه به فرهنگ دینی حاکم در شهرستان را نادیده گرفت.

حسین بر گفت: نتایج مشارکت مردم در سلامت درواقع افزایش سطح سواد سلامت، توانمند سازی افراد و ارتقاء سلامت فردی است و در نهایت اینکه فرد افزایش رضایت ناشی از مشارکت را داشته باشد.

وی با بیان اینکه هدف از این اقدامات در خانه مشارکت مردم در سلامت، تحقق عدالت اجتماعی، پوشش خدمات برای افراد آسیب پذیر است، گفت: برنامه های روتین در زمینه سلامت در حال حاضر واکسیناسیون تکمیلی سرخک، سرخچه و اوریون  است که در تمام مراکز جامع سلامت در حال اجراست.

کارشناس جلب مشارکت های مردمی ستاد مرکز بهداشت شهرستان بیان کرد: در کل استان ها ابلاغ ها از سوی وزارتخانه طبق نیاز هر منطقه صادر می شود، با توجه به هم مرز بودن سیستان و بلوچستان با افغانستان و پاکستان باعث شده در بعد سلامت، بیماری هایی توسط جمعیت های متحرکی که روزانه تردد می کنند و دارای واکسیناسیون ناقص هستند می تواند خطر ساز باشد.

حسین بر افزود: بیماری واگیرداری که در حال حاضر با آن مواجه هستیم سرخک است که بیشتر کودکان زیر پنج سال را درگیر می کند اما اگر این بیماری در این منطقه شیوع یابد کودکانی که کمترین واکسیناسیون و ایمنی را دارند در معرض خطر قرار می گیرند که در مرکز دزک، اسفندک و کنار بست موارد مشکوک مشاهده شده است لذا می طلبد برای حفظ سلامت کودکان تلاش کنیم.

وی اذعان کرد: واکسیناسیون کووید 19 در حال انجام و جامعه هدف افراد 12 سال به بالا است که دسترسی به گروه هدف مدارس مطلوب است منتها شاخص واکسیناسیون افراد ترک تحصیل در روستاها که اطلاع رسانی مناسب صورت نگرفته و یا اینکه نسبت به انجام واکسیناسیون حساس نیستند در حد قابل قبول نیست.

انتهای پیام/
  https://www.asrehamoon.ir/vdcauen6o49nyy1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما