تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۹
در گفت و گو با پزشک فوق تخصص خون و سرطان عنوان شد

از نجات یک بیمار سرطانی تا باور های غلط مردم سیستان در امورات پزشکی

به مناسبت روز پزشک پایگاه خبری ندای هیرمند نیز ضمن تبریک این روز به جامعه پزشکی با یکی از پزشکان موفق استان سیستان و بلوچستان گفت و گو کرده است.

به گزارش عصر هامون به نقل از  ندای هیرمند؛ با توجه به پیشرفت تکنولوژی و همچنین گسترش روز افزون علم امروزه نقش پزشکان در جامعه بیش از پیش بیشتر شده است، پزشکان متخصی که با اکتشافات خود تا به امروز توانسته اند درمان بسیاری از بیماری های کشنده در جهان را کشف کنند.

به مناسبت روز پزشک پایگاه خبری ندای هیرمند  نیز ضمن تبریک این روز به جامعه پزشکی با یکی از پزشکان موفق استان سیستان و بلوچستان گفت و گو کرده است.

 

لطفا خودتان را معرفی کنید:

 

امید رضایی هستم فوق تخصص خون و سرطان  انکولوژی اهل تهران ،رتبه بنده در کنکور 160پزشکی، دانشگاه شهید بهشتی قبول شدم، علاقه خاصی به پزشکی نداشتم چون برادر بزرگترم در این رشته به ادامه تحصیل پرداخت من نیز  تحت تاثیر قرار گرفتم و به این رشته ورود پیدا کردم.

 

بهترین حسی که تا کنون در دوران خدمت به مردم داشته اید؟

 

بهترین حسی که در دوره کاری داشته ام همان دورانی است که بیماران از عملکرد من راضی اند و ما را دعا می کنند، وقتی یک بیماری را تشخیص خوبی در مورد آن می دهید، حس خوبی به شما دست می دهد.

 

بهترین خاطره ای که داشته اید؟

 

یکی از بهترین خاطرات دوران خدمت من بهبودی بیماری بود که پیوند مغز استخوان و خون بر روی او انجام شد ، و اکنون در خارج از کشور مشغول به تحصیل است ، او در گذشته به سرطان خون مبتلا بود اما اکنون  در سلامتی کامل به سر می برد.

 

خاطره بد هم داشته اید؟

 

یکی از خاطرات بد هر پزشک می تواند از دست رفتن بیمار او باشد، وقتی یک بیماری به دلیل شدت بیماری از دست می رود برای پزشک خیلی درد آور است اما چند مریض نیز وجود داشتند که در چند سال اخیر بخاطر اینکه اضطراب و ناراحتی که در همراهانشان ایجاده شده بود در خاطراتم مانده است و جزو خاطرات بد محسوب می شود.

 

 

 

 

 

وظیفه یک پزشک از نظر شما چیست؟

 

به نظر من وظیفه ذاتی یک پزشک این است که اولین کاری که میکند علم داشته باشد،   به نظر من پزشک مدد کار اجتماعی نیست پزشک باید علم داشته باشد یک پزشکی که خوش اخلاق باشد و علم خوبی نداشته باشه فایده ای ندارد، وظیفه اصلی پزشک این است که تا وقتی طبابت میکند خودش را از نظر علمی در سطح خوبی نگه دارد و با بیمارانش رو راست باشد و وعده بیخودی به بیماری ندهد.

 

حداقل در رشته ی ای که من در آن مشغول به خدمت هستم به این روال است ، با اولین قرار وضعیت بیمار به صورت شفاف توضیح داده شود تا خود شخص بداند وضعیت بیماری اش چگونه است و چون رشته پزشکی ما مربوط به سرطان می شود این مهم باید اجرایی شود.

 

شعار و هدف  شما از انتخاب رشته پزشکی چیست و تا چه حد توانسته اید به آن عمل کنید؟

 

هدف اصلی من در رشته پزشکی بیشتر زنده نگه داشتن بیماران خود نزد عزیزانشان است،یعنی شعارم این است که بخاطر یک روز بیشتر زنده ماندن بیمار تمام تلاشم را در این خصوص انجام دهم به طور کل شعارم این است تا هر عزیزی را بیشتر نزد عزیزانش نگه دارم.

 

 

 

 

 

 

 

وضعیت بهداشت عمومی ازنظرسخت افزاری درمنطقه سیستان چگونه است؟

 

بنده کار بهداشت عمومی انجام نمیدهم ولی امکانات سخت افزاری بهداشت در شهرستان زابل  ضعیت است، من  در6 استان کشور خدمت کرده ام جنوب استان سیستان و بلوچستان نیز مشغول به کار بوده ام بودم اما وضعیت شهرستان زابل بسیار اسفناک است، دلایل آن نیز یکی بدی آب و هوا و دیگری فقر است، البته باور های غلط مردم در رشته پزشکی و همچنین دانش پایین آنها نیز در این وضعیت اثرگذار بوده است.

فکر میکنم بهترین کاری که برای مردم سیستان می شود کرد این است که باور های غلطشان را در مسائل پزشکی اصلاح کنند یکی از مشکلات خیلی بزرگ که وجود دارد در زابل این است که مردم فکر میکنند همه پزشک هستند. بقال سر کوچه و همسایه و...

بیماری که به بیمارستان مراجعه می کند هزاران باور غلط با خودش میاورد باید یک انرژی صرف کنیم تا مریض توجیح شود مثلا آیا می شود  انسولین تزریق کرد یا خیر؟  یا شیمی درمانی می توان انجام داد؟در  دوماه گذشته دوتا بیمار دیدم که سرطان پستان داشتند مثلا یک سر بیماریشون تشخیص داده شده بود ولی بخاطر همین باورهای غلط  شیمی درمانی نکرده بودند و الان به مرحله غیر قابل درمان رسیده اند.

 

 

انتظار شما از مسولین شهرستانی و استانی در خصوص منطقه سیستان که برای سیستان باید چه کاری انجام شود

 

 

مسئولین شهرستان و استان میتوانند تلاش کنند که علم مردم علم باور های عمومی آنها را تصحیح کنند اینکه استفاده کنند از ائمه جمعه و مدارس بالاخره یک تغییری باید ایجاد کنیم  نمی توان فقط به درمان پرداخت باید در مردم که اکنون برای آنها در حال خدمت هستیم یک تغییری ایجاد کرد.

 

انتهای پیام/

https://www.asrehamoon.ir/vdcjhmeh.uqeahzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما