تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۲
مدیرکل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان در گفتگو با عصرهامون مطرح کرد:

سیستان و بلوچستان همچنان رکورددار مصرف خون در کشور

مدیرکل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: هر انسانی با هر بار اهدای خون جان سه بیمار نیازمند را نجات می‌دهد.
سیستان و بلوچستان همچنان رکورددار مصرف خون در کشور
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، به مناسبت فرارسیدن ۹ مردادماه در چهل و نهمین سال تأسیس سازمان انتقال خون ایران خبرنگار ما در گفتگوی اختصاصی با رئیس سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان وضعیت خونی استان را جویا شد.

سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های پر مصرف در فراورده‌های خونی است
مدیرکل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما ضمن گرامی داشت چهل و نهمین سالگرد تأسیس سازمان انتقال خون ایران بیان کرد: تأسیس سازمان انتقال خون گام بزرگی در انقلاب اسلامی برای کمک به بیماران نیازمند به خون و فراورده‌های خونی است.

ابوالحسن صفدری افزود: باتوجه‌به اینکه اهدای خون امر ضروری برای نجات جان بیماران نیازمند به خون هست، ضرورت دارد تا مردم با مشارکت بیشتر در اهدای خون، نسبت به تأمین خون موردنیاز مراکز درمانی و بیماران همراهی کنند چرا که بیماران برای تداوم حیات نیازمند اهدای خون هستند‎.‎

صفدری افزود: اهدای خون از جمله کمک‌های نوع‌دوستانه‌ای است که می‌تواند حیاتی دوباره به انسان‌ها ببخشد و درد و رنج ناشی از بیماری را بکاهد، سلامتی را به بیمار هدیه دهد و باعث شادی و نشاط اهداکننده شود‎.‎

وی با بیان اینکه از هر واحد خونی که اهدا می‌شود سه فراورده استخراج می‌شود تصریح کرد: هر اهداکننده با اهدای خون جان سه بیمار را از مرگ حتمی نجات می‌دهد و در واقع اهدای خون از جمله کمک‌های نوع‌دوستانه‌ای است که می‌تواند حیاتی دوباره به انسان‌ها ببخشد و درد و رنج ناشی از بیماری را بکاهد.

این مقام مسئول اظهار کرد: سیستان و بلوچستان به دلیل داشتن ۳ هزار و ۳۰۰ بیمار تالاسمی و آمار بالای تصادفات جاده‌ای یکی از پرمصرف‌ترین استان‌های کشور به لحاظ مصرف خون و فرآورده‌های خونی است.

وی با اشاره به اینکه تنها ۵۰ درصد نیاز خونی استان در خود استان تأمین می‌شود اظهار کرد: ۵۰ درصد نیاز بانک خونی استان در حال حاضر از واردات فراورده‌های خونی از سایر استان‌ها تأمین می‌شود که اگر مشارکت مردم در امر اهدای خون بالاتر برود واردات کمتری صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان انتقال خون استان افزود: خون یک فراورده ضروری است که هیچ جایگزینی ندارد و تهیه خون سالم یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های مجامع پزشکی به شمار می‌رود.

گروه‌های سیار برای در ماه دو روز به شهرستان‌های فاقد مرکز انتقال خون می‌روند
صفدری باتوجه‌به اینکه وضعیت ذخایر خونی استان در حال حاضر مطلوب است خاطرنشان کرد: در راستای بهبود وضعیت اقدام به فعال‌کردن تیم‌های سیار در جنوب استان در تمامی شهرها و مناطقی که دارای فرمانداری هستند، کرده‌ایم تا از این طریق مردم آگاه شده و در امر اهدای خون مشارکت بیشتری داشته باشند.

وی بیان کرد: در این راستا گروه‌های سیار انتقال خون در هر ماه دو روز را در فرمانداری‌های شهرستان‌های فاقد مرکز اهدای خون مستقر و آماده خدمات به اهداکنندگان به خون هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: باتوجه‌به اینکه مشارکت در اهدای خون در سیستان و بلوچستان کم است و باید فرهنگ‌سازی درستی در این زمینه انجام شود؛ چراکه سازمان انتقال خون تمام تلاش خود را در جهت افزایش اهداکنندگان انجام می‌دهد.

صفدری اظهار کرد: فعالیت اصلی انتقال خون استان فراهم‌کردن فرآورده‌های خونی سالم برای گروه‌های هدف شامل بیماران تالاسمی، هموفیلی، مادران باردار، اتاق عمل و تصادفات جاده‌ای است.

بیشترین نیاز گروه خونی O  مثبت است
صفدری با بیان اینکه بیماران مبتلا به تالاسمی و یا سرطان مرتباً به خون احتیاج دارند تأکید کرد: اهداکنندگان با اهدای خون مستمر ضمن ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری در جامعه، به این بیماران زندگی می‌دهند.

رئیس سازمان انتقال خون استان خاطرنشان کرد: در استان به همه گروه‌های خونی به‌ویژه گروه خونی «O ‎مثبت» نیاز داریم.

این مقام مسئول یکی از علل مشارکت پایین مردم در امر اهدای خون را عدم وجود پایگاه‌های انتقال خون در برخی از شهرستان‌ها و نقاط استان عنوان و افزود: در این راستا سازمان انتقال خون اقدام به راه‌اندازی کمیته انتقال خون در سطح فرمانداری‌های شهرستان‌های که فاقد پایگاه انتقال خون هستند کرده است.

وی ادامه داد: در اجرای این طرح همت مضاعف فرمانداران، رؤسای مراکز بهداشتی، پایگاه بسیج، ائمه جمعه و دانشگاه علوم پزشکی را می‌طلبد تا شاهد راه‌اندازی این طرح در اقصی‌نقاط استان باشیم.

صفدری اظهار کرد: مراکز انتقال خون در زاهدان، زابل، ایرانشهر، چابهار و سراوان هر روز و پایگاه انتقال خون در خاش روزهای یکشنبه و سه‌شنبه برای خدمات‌رسانی به مردم در زمینه اهدای خون فعال هستند.

سیستان و بلوچستان به ۴۵۰ اهداکننده خون در روز نیاز دارد
وی در خصوص شهرستان‌های که فاقد مرکز انتقال خون هستند بیان کرد: در این راستان مکاتباتی با فرمانداری‌های شهرستان‌های که فاقد مرکز انتقال خون هستند برای تأمین زمین به متراژ ۳۰۰ متر انجام شده است.

ادامه داد: همچنین در همین راستا مکاتباتی با مرکز جهت مکاتبه تخصیص سهمیه نیروی استخدامی توسط سازمان امور استخدامی کشور و سازمان برنامه‌وبودجه برای تخصیص اعتبار جهت ساخت مراکز انتقال خون در شهرستان‌ها در حال انجام است.

 رئیس سازمان انتقال خون استان با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان دارای بیشترین جمعیت جوان در کشور است تصریح کرد: می‌طلبد در راستای اهدای خون مشارکت بیشتری در این استان صورت گیرد.

وی اظهار کرد: در سیستان و بلوچستان روزانه ۲۰۰ اهداکننده خون داریم درحالی‌که باتوجه‌به جمعیت جوان استان انتظار می‌رود این تعداد به ۴۵۰ نفر در روز افزایش پیدا کند.
صفدری با اشاره به اینکه مصرف ماهانه به خون و فرآورده‌های خونی در سیستان و بلوچستان ۱۲ هزار واحد است عنوان کرد: برای تأمین این مقدار فرآورده خونی در طول یک ماه تنها ۶ هزار واحد توسط اهداکنندگان بومی تأمین و بقیه نیاز خونی از استان‌های هم‌جوار تهیه می‌شود.

اهدای خون، فرهنگ حسینی، نذر عاشقان
صفدری با اشاره به ایام ماه محرم و شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) گفت: یکی از رسومات خوبی که در این ایام رواج دارد اهدای خون است و باتوجه‌به نیاز بالای استان و کمبود خون باید از این فرصت استفاده و به اهدای خون بپردازیم.

وی بیان کرد: در ایام ماه محرم هم‌زمان با سراسر کشور و با شعار «اهدای خون، فرهنگ حسینی، نذر عاشقان» در نظر داریم اهدای خون برای نجات جان بیماران را در بین مردم به‌عنوان یک نذر انسان‌دوستانه معرفی کنیم و تأکید ما بر افزایش مشارکت جوانان و بانوان در مراجعه به مراکز اهدای خون است.

صفدری عنوان کرد: در راستای اجرای طرح پویش نذر خون در ماه محرم مراکز اهدای خون در استان از صبح تا شب پذیرای اهداکنندگان به خون است.

رئیس سازمان انتقال خون استان اظهار کرد: از همه صاحبان فکر، وعاظ، مداحان، نخبگان فرهنگی و رسانه‌ها می‌خواهیم که در حمایت از پویش نذر خون به کمک ما بیایند و فرهنگ اهدای خون را به‌عنوان یک ارزش منطبق بر ارزش‌های دینی همچون ایثار و فداکاری، در جامعه تبیین و ترویج کنند.

وی در ارتباط با شرایط فرد اهداکننده خون افزود: حداقل سن برای اهدای خون ۱۸ سال و حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم است، آقایان هر سه ماه یک‌بار و خانم‌ها هر چهار بار یکبار می‌توانند خون اهدا کنند.

صفدری در خصوص فواید اهدای خون گفت: اهدای خون در کاهش احتمال ابتلا به سرطان مؤثر است چرا که اهدای خون نوعی پاک‌سازی بدن محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: اگر میزان آهن موجود در بدن زیاد باشد، با انتقال خون می‌توان این مقدار را کاهش داد.

وی افزود: افزایش آهن در رگ‌ها باعث تجمع جربی در عروق شده و در نتیجه احتمال گرفتگی رگ و بروز مشکلات قلبی افزایش می‌یابد که با اهدای خون امکان ابتلا به بیماری‌های قلبی تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

انتهای خبر/ س https://asrehamoon.ir/vdccoiqsx2bqem8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما