تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۲۱
دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان گفت: ۲ هزار خادم پذیرای زائران پاکستانی در دو مرز ریمدان و میرجاوه هستند.
۲ هزار خادم پذیرای زائران پاکستانی اربعین در مرزهای ایران هستند/ اربعین باعث شد تا مرز ریمدان در سطح ملی دیده شود
دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان با حضور در دفتر پایگاه خبری عصرهامون به تشریح برنامه‌ها و اقدامات این ستاد در ایام اربعین برای پذیرایی از زوار پاکستانی پرداخت.

رضا بختیاری با بیان اینکه چند سالی است که سیستان و بلوچستان در دورترین نقطه از کربلا میزبان و خادم زوار امام حسین (ع) شده است، بیان کرد: قطعاً این توفیق و اتفاق بزرگی برای استان است که شاید در خیال و باور ما هم نمی‌گنجید که چنین اتفاقی در اینجا رقم بخور؛ بخشی از این توفیق بزرگ شاید نشئت‌گرفته از همان مهمان‌نوازی مردم سیستان و بلوچستان است که زبانزد خاص و عام بوده است.

وی تصریح کرد: کار پذیرایی از زوار پاکستانی از سال ۹۳ در این استان شروع شده که هر سال شاهد آن بودیم که ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های بهتری بوجود آمده و دستگاه‌های مختلف ورود جدی‌تر می کنند و در این مدت مرز میرجاوه و شهر زاهدان توفیق خدمت به زائرین اباعبدالله الحسین (ع) را پیدا کرد.

دبیر ستاد مردمی اربعین استان با بیان اینکه ورود زائرین پاکستانی فقط از مرز میرجاوه انجام می‌شد اظهار کرد: از سال گذشته مرز ریمدان هم به این ظرفیت اضافه شده و امیدواریم در سال‌‌هایی بعد مرزهای جدید نیز به روی زوار امام حسین (ع) بازگشایی شود تا جمعیت بیشتر به‌راحتی بتوانند وارد کشور شوند و برای شرکت در مراسم اربعین حسینی در عراق حاضر شوند.

اربعین فرصتی برای دیده شدن مرز ریمدان در سطح ملی شد
بختیاری با اشاره به اینکه در مرز میرجاوه به برکت اتفاق بزرگ اربعین حسینی نیازها و زیرساخت‌های لازم فراهم شد افزود: مرز ریمدان در سیستان و بلوچستان شاید درگذشته موردتوجه معاون بخشدار هم نبود، اما به برکت نام امام حسین (ع) این مرز امروز در سطح ملی دیده می شود و مشکلات آن در حد رئیس‌جمهور بررسی و مورد رسیدگی قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه هنوز در مرز ریمدان بخشی از زیر ساخت‌ها فراهم نیست افزود: علی‌رغم اینکه در سال گذشته مقرر شد جاده‌سازی و زیرساخت‌های لازم برای اربعین امسال در این مرز فراهم شود؛ اما اکنون اتفاق خاصی رقم نخورده است.

بختیاری با اشاره به اینکه در حال حاضر گروه‌های مردمی در این مرز حاضر شدند تا با همان بضاعتی که دارند میزبان زوار اربعین حسینی باشند ادامه داد: نیاز است تا قبل از ورود زوار که چند روز بیشتر هم نمانده این مشکلات رفع و زیرساخت‌های لازم برای ورود و پذیرایی از زائران امام حسین (ع) فراهم شود.

۱۷ شهرداری شهرستان‌های استان بودجه برای اربعین دریافت کردند
دبیر ستاد مردمی اربعین استان از دریافت بودجه اربعین توسط ۱۷ شهرداری شهرستان‌های سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: نیاز است تا شهرداری‌ها در خصوص خدمات‌رسانی به زوار اربعین حسینی حضور فعال و جدی‌تری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: پایانه‌های استان پایانه زیارتی نبودند؛ اما به برکت اتفاق بزرگ اربعین به‌عنوان پایانه زیارتی ثبت و ضبط شدند و در مرز میرجاوه هم در حال حاضر زیرساخت‌ها بهتر شده است.

بختیاری در خصوص ورود تعداد زوار از مرزهای استان بیان کرد: تعداد زوار نکته‌ای است که پیش‌بینی مختلف می‌شود و بر اساس داده‌ها و آمارها است، اما آنچه که برای امسال پیش‌بینی می‌کنیم ورود بین ۱۲۰ هزار تا ۱۵۰ هزار زائر است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود از هر کدام از مرزهای میرجاوه و ریمدان بین ۷۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار ورود زائر داشته باشیم.

بختیاری با اشاره به اینکه تقریباً از ظرفیت‌های شهرستان‌های استان در استقبال و پذیرایی از زوار اربعین حسینی استفاده شده است تصریح کرد: پس از ورود زائران از طریق گذرگاه‌های مرزی، خادمان مردمی در شهرستان‌های زاهدان، کنارک، چابهار، نیک‌شهر، ایرانشهر، خاش و بزمان پذیرایی و خدمات مربوطه را ارائه خواهند داد.

وی ادامه داد: ۳ نقطه خروجی نصرت‌آباد، ایرانشهر و فرودگاه کنارک برای پروازها در نظر گرفته شده است که در این مناطق بین ۱۵ تا ۲۰ موکب متشکل از ایستگاه صلواتی، محل اسکان، محل خدمات مهمان‌نوازی راه‌اندازی شده است.

این فعال فرهنگی اظهار کرد: موکب‌های مردمی در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی، اطعام، توزیع بسته‌های فرهنگی، حمل‌ونقل و حوزه خدمات‌رسانی نیز به‌صورت خودجوش در شهرها و مناطق مختلف از زوار پاکستانی اربعین حسینی پذیرایی خواهند کرد.

بختیاری ادامه داد: بسیاری از گروه‌های مردمی شامل تشکل‌های دانشجویی، هیئت‌ها، مساجد محلات و گروه‌ها به هر نحوی از پخت‌وپز، برنامه‌های فرهنگی و حتی واکس‌زدن کفش زوار امام حسین (ع) در این اتفاق بزرگ سهیم هستند و با افتخار خادمی زوار را می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۲ هزار خادم سازمان‌دهی‌شده جهت خدمت به زوار اباعبدالله الحسین پای‌کار هستند گفت: پایگاه اینترنتی ستاد مردمی اربعین در استان به آدرس الکترونیکی www.۴۰۰۵۴.ir برای ثبت‌نام خادمین، موکب‌های خدمت‌رسانی و جذب حمایت‌های مالی آماده است.

دبیر ستاد مردمی اربعین استان گفت: با هماهنگی های که با ستاد بازسازی عتبات عالیات استان صورت گرفته شده شماره حسابی برای اهدای نذورات و کمک های نقدی مردم به شماره ۱۰۴۰۵۴ و شماره کارت ۵۸۹۲۱۰۷۰۴۴۳۵۷۸۰۷ ایجاد شده است.

بختیاری ادامه داد: مردم می توانند نذورات و کمک های نقدی خود را از طریق این شماره حساب اعلام شده جهت ارائه خدمات به زوار اربعینی حسینی واریز کنند.

موکب‌های مردمی در بازده زمانی اربعین فعال هستند
دبیر ستاد مردمی اربعین استان با اشاره به اینکه در طول سال ورود زائران کربلا را از طریق مرزهای استان داریم بیان کرد: خدمات‌رسانی به‌صورت گسترده در بازده زمانی اربعین و از یکم صفر تا ۲۰ صفر انجام می‌شود

وی ادامه داد: باتوجه‌به اینکه زوار پاکستانی در مسیر برگشت از کربلا برنامه زیارت امام رضا (ع) را دارند و برگشتشان به استان بعد از ایام اربعین است، تنها موکب‌های عمومی در مرزها ارائه خدمات را انجام می‌دهند.

بختیاری در خصوص کنترل موارد بهداشتی و درمانی برای ورود زوار عنوان کرد: نکات مهم و ضروری و کلاس‌های آموزشی برای موکب داران در خصوص رعایت نکات بهداشتی و نحوه پخت و نگهداری مواد غذایی ارائه شده است.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه در ایام اربعین شاید بسیاری توفیق حضور در کربلا را نداشته باشند، گفت: بحمدالله بستری در سیستان و بلوچستان در شهرها ایجاد شده و هرکس در حد توان می‌تواند از ثواب این فضا بهره‌برداری کند.

۴ نقطه در زاهدان برای اسکان زائران در نظر گرفته شده است
بختیاری با اشاره به اینکه ستاد اربعین در استان به ریاست استاندار تشکیل و مجموعه‌های مختلف از دستگاه‌های اجرایی حضور دارند خاطرنشان کرد: نیاز است تا همه دستگاه‌ها در کنار ظرفیت گروه‌های مردمی حضور و با تعامل و همکاری کار پذیرایی و خادمی از زوار اربعین حسینی باعزت و عظمت بیشتری انجام شود.

وی در ادامه باتوجه‌به اسکان زائران ورودی از مرز میرجاوه در شهرستان زاهدان بیان کرد: در این شهرستان ۴ محل زائر سرای امام رضا (ع)، اردوگاه شهید مطهری، اردوگاه شهید بهشتی و حسینیه شهیدان جهان زاده برای پذیرایی و اسکان زائران با ظرفیت خادمین مردمی در نظر گرفته شده است.

این فعال فرهنگی در پایان با اشاره به اینکه همیشه در این ایام بیشترین فعالیت توسط ظرفیت مردمی صورت می‌گیرد بیان کرد: اگر مردم پای‌کار نباشند کارها آنطور که باید پیش نمی‌رود و نیاز است تا دستگاه‌های مختلف در اجرای وظایف خود حضور فعال و جدی تر داشته باشند.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcdxs0fsyt09f6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما