تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۱۸
گره کور ۱۰ ساله تأمین آب روستاهای سرباز؛

چالش تامین آب کافه بلوچی کی به اتمام می‌رسد؟

آبرسانی به روستای کافه بلوچی در سرباز پس از گذشت ۱۰ سال همچنان به دلیل اختلافات مردمی حل نشده است‎.‎
چالش تامین آب کافه بلوچی کی به اتمام می‌رسد؟
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، آبرسانی به روستای کافه بلوچی در سرباز به‌رغم اجرای شبکه توزیع به میزان ۱۵ کیلومتر، احداث مخزن ۵۰۰ مترمکعب بتنی و اجرای ۱۰ کیلومتر خط انتقال، به علت وجود معارض در خصوص انتقال آب از رودخانه نسکند، متوقف شده است.

به گفته کارشناسان، تنها راهکار برای حل مشکل کافه بلوچی انتقال آب از رودخانه نسکند است که هیچ‌گونه مشکلی برای دیگر چاه‌های منطقه نخواهد داشت و ۹۰ درصد پروژه پیش رفته است؛ ولی به دلیل اختلافات مردمی مشکل حل نشده است.

فرامرز دانش، فرماندار شهرستان سرباز در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: از کل روستا پایین‌دست نسبت به چاه آب شرب روستای کافه بلوچی چیزی حدود ۱۲ هزار نفر مردم اعتراض و مقاومت دارند و این تنش ۱۰ الی ۱۲ سال طول کشیده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای آب‌رسانی به روستاهای شهرستان سرباز مخصوصاً روستای کافه بلوچ افزود: در سال ۱۴۰۱، هشت پروژه در دست اقدام است که ۶ هزار نفر از جمعیت را برنامه‌ریزی کرده و پیمانکار مشخص شد و اکثر پروژه‌ها ۹۰ درصد پیش رفته است و بعضی از پروژه‌ها به اتمام هم رسیده و این افراد دارای آب شرب هستند. به طور مثال مردم روستای گنجی و حاجی‌آباد باید برای خرید اشتراک آب اقدام کنند و بعد از خرید اشتراک اداره آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اقدامات لازم را در جهت مسیرهای مشخص شده آب را توسعه می‌دهند و آب به نخل‌ها و مزارع آنها کشیده می‌شود.

دانش اذعان کرد: طی پیگیری‌های انجام شده در سال گذشته خط انتقال روستای کافه بلوچی از رودخانه نسکند را آغاز کردیم، ولی متأسفانه مردم دو روستا طی درگیری انجام شده و حتی خساراتی به بیل مکانیکی که از شهرداری بود وارد کردند و پروژه متوقف شد.

فرماندار شهرستان سرباز تصریح کرد: از کل روستا پایین‌دست نسبت به چاه آب شرب روستای کافه بلوچی چیزی حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر مردم اعتراض دارند و مقاومت دارند و این تنش چیزی حدود ۱۰ الی ۱۲ سال طول کشیده و ما در پی آنیم که با جلسات متعدد مردم را راضی کنیم در غیر این صورت پروژه به همین صورت می‌ماند؛ ولی ما همچنان جلساتی با مردم گرفتیم مخصوصاً کسانی که معترض بودند؛ ولی تعدادی از معارضین راضی شدند؛ اما تعدادی همچنان مخالف هستند.

وی افزود: چیزی حدود ۲۰۰ متر از این خط لوله از داخل مزارع کشاورزی مردم عبور می‌کند که ما پیگیری می‌کنیم که با کمک فرمانداری و مشاور شهردار جلسه گرفته شود، تا اگر مردم موافقت کنند بتوانیم این پروژه را به سرانجام برسانیم در غیر این صورت پروژه همچنان معطل می‌ماند.

دانش پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص تأمین آب نسکند این‌گونه بیان کرد: تأمین آب روستا نسکند از طریق چاه است؛ ولی آنها معتقدند که اگر این چاه، آب شرب کافه بلوچی را تأمین کند و آب برداشت شود روی مزارع کشاورزی روستای نسکند تأثیر می‌گذارد و همچنین مزارع کشاورزی روستاهای کار چاند، دستبرد روستاهای که پایین‌دست روستا کافه بلوچی است افراد معترض به این کار شناخته شده است.

وی افزود: تلاش دولت هم این است که مشکلات ایجاد شده را با کمترین تنش حل کند، زیرا یک تنش آبی باعث می‌شود که در روستاهای دیگر هم دچار تنش شود این امر بی‌فایده است و مثمرثمر واقع نمی‌شود.

فرماندار شهرستان سرباز گفت: معتمدین منطقه هم پای‌کار آمدند؛ ولی بعضی از معتمدین هم در روستای پایین‌دست ذی‌نفع هستند و ورود نمی‌کنند. البته در کوتاه‌مدت شرکت آب و فاضلاب استان یک تانکر آب‌رسانی خریداری شده و قول دادند که یک سری تانکرها تحویل شهرستان سرباز شود تا به‌وسیله آن روستایی مثل روستا کافه بلوچی هم آبرسانی انجام شود.

انتهای خبر/ ف https://asrehamoon.ir/vdcgxt9qtak93x4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما