تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۲۳
چراغ‌های برق ابزار روشنایی شب که گاهی با مسئولیت مضاعف علاوه بر شب‌ها باعث روشنایی روزها می‌شود.
روشنایی چراغ‌های تیر برق در روز روشن!
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصرهامون» به نقل از زاهدنیوز، روشنایی معابر در شهرها از دیرباز موردتوجه بوده است و در هر زمان با امکانات متفاوتی نسبت به آن اقدام شده است مشعل، چراغ روغنی و چراغ‌گاز از نمونه‌های قدیمی‌تر روشنایی معابر هستند.

 چراغ‌برق یا روشنایی معابر که به‌اختصار چراغ، تیر یا روشنایی هم گفته می‌شود، منابع روشنایی عمومی در سطح معابر و مکان‌های عمومی است.

منابع روشنایی معابر عمدتاً در بالای تیرهای برق قرار دارند و امروزه عمدتاً از نوع الکتریکی هستند تیرهای چراغ‌برق پایه‌های اساسی روشنایی پارک‌ها، فضاهای سبز شهری، خیابان‌ها، معابر عمومی، مسیر، جاده‌ها و تفرجگاه‌ها است.

 روشن‌شدن معابر باعث افزایش بسیار زیاد ایمنی عابران پیاده و رانندگان وسایل نقلیه می‌شود بر پایه مطالعاتی که طی سال‌های گذشته انجام شده است روشنایی معابر در کاهش بزهکاری شبانگاهی نقش بسزایی را ایفا کرده است.

 فرایند روشن‌سازی فضاهای ذکر شده نه‌تنها باید از نظر خصوصیات فنی استاندارد باشد؛ بلکه چراغ پارکی باید از جنبه‌های ایمنی، هنری، بهداشتی، روان‌شناسی، ارگونومی و نیازهای استفاده‌کنندگان را برآورده کند.

 در سیستان و بلوچستان به‌خصوص کلان‌شهر زاهدان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تلاش‌های بسیار اقدامات بسیار مؤثری در جهت روشنایی معابر، خیابان‌ها و... صورت‌گرفته است تا روشنایی به کوچه‌ها و محله‌ها هدیه داده شود هر چند که هنوز جای کار هست و این مسیر و نهضت برای بهبود وضعیت زندگی ادامه خواهد داشت و  برخی از نقاط سطح شهر نیازمند روشنایی هستند و می‌طلبد که برای آنان روشنایی به ارمغان آورده شود، درحالی‌که بسیاری از معابر سطح شهر زاهدان نیازمند روشنایی است، برخی از این تیرهای چراغ‌برق علاوه بر شب‌های تاریک باعث روشنایی روزها شده است.

 صرفه‌جویی با تنظیم ساعات روشنایی و خاموشی چراغ‌های برق

 یکی از شهروندان زاهدانی ساکن محله مهر با ارسال فیلمی روشن ماندن چراغ‌های تیر چراغ بر در روز را بعد از گذشته بیش از یک هفته در گفتگو با خبرنگار ما ابراز گلایه کرد و خواستار پیگیری این مورد شد.

 وی ادامه داد: باتوجه‌به توصیه بسیار زیاد در لزوم صرفه‌جویی آب، برق و سایر منابع از مسئولان مربوطه در خواست پیگیری، حل مشکل تیرهای چراغ‌برق سطح شهر به‌ویژه تنظیم ساعت روشنایی و خاموشی تیرهای چراغ‌برق اقدامات لازم را انجام دهند.

 مشکل فنی علت روشن ماندن چراغ‌برق‌های محله مهر بود

 با پیگیری‌های صورت‌گرفته خبرنگار «زاهدنیوز» روابط‌عمومی شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان بیان کرد: بعد از حضور همکاران در محل برای حل این مسئله علت روشن ماندن برق در روز مشکل فنی بود که مشکل برطرف شد همچنین شهروندان در صورت مشاهده چنین مواردی با شماره‌گیری ۱۲۱ موارد را گزارش دهند.


zahednews, [16.01.24 11:50]



 انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcdn90fnyt09k6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما