تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۷
مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان:

ارتقای ایمنی منازل مسکونی از ضرورت‌های مقابله با سرقت است

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: در ایام نوروز بسیاری از شهروندان عازم مسافرت‌های نوروزی می‌شوند، لذا ضرورت دارد، تمهیدات مرتبط با ارتقای ایمنی منازل مسکونی و واحدهای صنفی خویش را مدنظر قرار دهند.
ارتقای ایمنی منازل مسکونی از ضرورت‌های مقابله با سرقت است
 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، غلامرضا باغ شیرین در سومین نشست کارگروه پیشگیری و مقابله با سرقت سیستان و بلوچستان، با اشاره به معضل پارکینگ‌های همگانی به‌ویژه در هسته مرکزی شهر زاهدان با رویکرد کاربری‌های تجاری یا خدماتی - درمانی بیان کرد: متأسفانه در صدور پروانه‌های ساختمانی برای مجتمع‌های رفاهی یا خدماتی کمتر به‌ضرورت الزامات مرتبط با تأمین پارکینگ توجه شده و این امر علاوه بر ایجاد گره‌های ترافیکی در سطح معابر شهری به بروز مصادیق سرقت خودرو و یا سرقت از قطعات و لوازم خودرو می‌انجامد.
 
 مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان با اشاره به‌ضرورت تشدید نظارت اداره مهندسی و نظارت بر ساخت‌وسازها در مناطق نوظهور شهری افزود: ضرورت دارد تا پلیس ساختمان در فرایند ساخت به پروانه‌های بدوی صادره توجه کند و پیش از اتمام ساخت یا فرایندهای مرتبط با سفت‌کاری بنا، از پیشرفت پروژه پیشگیری نموده و تأکید بر اعاده ساختمان بر اساس الگوهای مبتنی بر پروانه صادره باشد.
 
 باغ شیرین تصریح کرد: در ایام نوروز بسیاری از شهروندان عازم مسافرت‌های نوروزی می‌شوند، لذا ضرورت دارد تا در این راستا تمهیدات مرتبط با ارتقای ایمنی منازل مسکونی و واحدهای صنفی خویش را مدنظر قرار دهند.

وی گفت: استفاده از سامانه‌های هوشمند تصویری، بهره‌گیری از قفل‌های استاندارد، تأکید بر نصب دزدگیر یا اتصال به سامانه «مها»، تأکید بر واگذاری کلیه منزل به افراد مورد وثوق یا معتمد پیش از عزیمت به سفر و حذف مظاهر غیرمتعارف، در مجاورت منزل همچون برگه‌های اعلامیه لای درب یا نصب قیر یا اشیای چسبنده بر روی زنگ ورودی منزل می‌تواند به ارتقای ایمنی منازل در این ایام کمک شایانی کند.

باغ شیرین ادامه داد: علاوه بر این ضرورت دارد تا در طبقات پایین منازل مسکونی بر روی پنجره‌های ساختمانی حفاظ یا نرده نصب شود و درب بالکن‌های روبه نما، الزاماً قفل باشد. همچنین استفاده از ظرفیت نگهبان محله یا مجتمع‌های مسکونی یا پاساژها یک گام مؤثر در حوزه پیشگیری از سرقت محسوب می‌شود.
 
 مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان خاطرنشان کرد: در سال جاری و در تعطیلات نوروز هفت پارک محلی در پنج منطقه شهری پذیرای مسافرین نوروزی خواهند بود و ارتقای روشنایی این اماکن، حضور نگهبان و پارکبان و تأکید بر راه اندازهٔ سرویس‌های بهداشتی به‌منظور رفاه حال مسافرین مدنظر است.
 
 وی اظهار کرد: توسعه پارکینگ‌های عمومی، پارکینگ‌های طبقاتی، شناسه‌دار کردن پارکینگ‌ها، بهره‌گیری از ظرفیت حفاظت فیزیکی یا نگهبان و استفاده از دوربین‌های مداربسته در حوزه پارکینگ‌های عمومی به‌طورقطع می‌تواند به ضابطین عام در پیشگیری و مقابله با سرقت کمک شایانی نماید. علاوه بر این تنها در شهر زاهدان ۲۲ هزار واحدصنفی مشغول به فعالیت هستند که ضرورت ارتقای سامانه‌های پیشگیری با همکاری پلیس پیشگیری فراجا و پلیس نظارت بر اماکن به تقویت ایمنی این واحدها منتج می‌گردد.
 
 مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان بر جمع‌آوری ضایعات فروشی‌های غیرمجاز سطح شهر با همکاری پلیس اماکن، اداره کل صمت و شهرداری زاهدان تأکید کرد و گفت: بدون شک با حذف بازارهای خریدوفروش اموال مسروقه و برخورد جدی با مال‌خران می‌تواند از ازدیاد پدیده سرقت کاست. همچنین شهرداری مکلف است تا مقوله نظارت بر بازارچه‌های محلی و دست‌فروشان را در راستای صیانت از اموال شهروندان مدنظر قرار دهد.
 
 وی با اشاره به ظرفیت منحصربه‌فرد عملیات روانی و ارتقای آگاهی‌های همگانی در راستای پیشگیری از بزه‌دیدگی پیرامون جرم سرقت بیان کرد: بدون شک صداوسیما، آموزش‌وپرورش یا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا دارای رسالت‌های حایز اهمیتی هستند و درواقع می‌توان با برنامه‌های گفتگو محور، رسانه‌های مکتوب، زیرنویس‌های تلویزیونی، پیام‌های پیشگیری از سرقت بر روی دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها یا توزیع بروشور در پیشخان بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری، دانش پیشگیری شهروندان را در راستای جلوگیری از آماج جرم سرقت افزایش داد.
 
 باغ شیرین افزود: در مقطع حاضر ۳۸۰۰ معتاد متجاهر در استان شناسایی شده‌اند، درحالی‌که ظرفیت کلیه مراکز ماده ۱۶ و مراکز ذیل تبصره دو صرفاً یک هزار و ۶۰۰ تخت است، لذا در این راستا لازم است در کنار توسعه مراکز درمان و بازتوانی اعتیاد و بر مقوله مراقبت‌های پس از خروج نیز تأکید می‌شود، چرا که بخش عمده‌ای از سرقت‌های خرد یا سرقت اموال عمومی توسط این گروه‌های اجتماعی رخ می‌دهد.
 
 وی در انتها گفت: خوشبختانه در ایام پیش از نوروز ۵۵ معتاد متجاهر دیگر نیز از سطح شهر زاهدان باهدف درمان و بازتوانی جمع‌آوری خواهند شد و فرایند برخورد با خرده‌فروشان مواد مخدر نیز تشدید می‌شود.
 
 انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcgwu9qnak93u4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما