تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۴۶
کاهش ذخایر خونی در سیستان و بلوچستان؛

اهدای خون در ماه رمضان، ضرورتی مضاعف است

برای نجات جان بیماران نیازمند به فراورده‌های خونی اهدای خون در تعطیلات نوروزی و روزهای ماه مبارک رمضان یک امر ضروری و نیازمند مشارکت مردمی است.
اهدای خون در ماه رمضان، ضرورتی مضاعف است
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، اهدای خون، اهدای زندگی؛ جمله‌ای زیبا و معروفی که مکرر شنیده می‌شود؛ اما به معنی حقیقی آن توجه ای نمی‌شود.
 
اهدای خون یک عمل خداپسندانه است که علاوه بر نجات جان بیماران نیازمند تأثیر بسزایی در سلامتی فرد اهداکننده نیز دارد، هر فرد با یک‌بار اهدای خون می‌تواند زندگی سه بیمار دیگر را نجات دهد.
 
بیماران تالاسمی، مجروحین سوانح رانندگی، بیمارانی که در بیمارستان‌ها با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند، برخی از نوزادان تازه‌متولدشده و مادران باردار نیازمند دریافت خون هستند و نبود خون می‌تواند سلامت و جان آن‌ها را به خطر بیندازد.
 
هر ساله با آغاز ماه مبارک رمضان، آمار اهدای خون در کشور با کاهش روبرو می‌شود، و این روند برای بسیاری از بیماران نیازمند به فراورده‌های خونی مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
 
باتوجه‌به هم‌زمانی تعطیلات نوروز با ماه مبارک رمضان، میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون کاهش‌یافته و ذخایر خونی کاهش‌یافته است، درحالی‌که در ایام نوروز به علت افزایش تصادفات نیاز به ذخایر خون بیشتر است.
 
به گفته کارشناسان حوزه انتقال خون، ماه رمضان محدودیت خاصی برای اهدای خون ایجاد نمی‌کند و فرد روزه‌دار می‌تواند برای این عمل اقدام کند و بهترین زمانی برای اهدای خون در این ماه حدود یک تا دو ساعت پس از خوردن وعده سحری و یا پس از افطار است و در این صورت فرد دچار فقر تغذیه‌ای نشده همچنین علائمی مانند ضعف و بی‌حالی نیز در فرد ایجاد نمی‌شود.
 
استان سیستان و بلوچستان با وجود بیماران تالاسمی و مجروحین سوانح رانندگی از جمله استان‌های پرمصرف در زمینه فراورده‌های خونی است و این امر می‌طلبد که مردم برای یاری رساندن به بیماران نیازمند به خون شتاب کنند.
 
ابوالحسن صفدری، مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان با اشاره به کمبود ذخایر خونی در استان بیان کرد: با فرارسیدن سال جدید که مقارن با ماه مبارک رمضان نیز شده است مراجعات مردم به مراکز خون‌گیری استان بسیار کاهش‌یافته به صورتی که موجودی خون در محدوده بحرانی قرار گرفته است.
 
وی ادامه داد: کاهش ذخایر خونی در استان ممکن است تأمین خون بیماران بستری در بیمارستان‌ها، به‌ویژه بیماران تالاسمی که باید به‌صورت مداوم و منظم خون دریافت کنند را در بعضی از گروه‌های خونی با مشکل مواجه کند.
 
صفدری تأکید کرد: برای جبران کاهش ذخایر خونی از تمامی مردم استان و حتی مسافرین نوروزی که به سیستان و بلوچستان سفرکرده‌اند درخواست داریم جهت اهدای خون به مراکز خون‌گیری سطح استان که تا ساعت ۲۲:۰۰ فعال هستند مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون استان گفت: به‌واسطه آمار قابل‌توجه بیماران تالاسمی و سایر مواردی که بیماران نیازمند دریافت خون هستند دریافت فراورده‌های خونی به یکی از دغدغه‌های این استان تبدیل شده است.
 
انتهای خبر/
 
 
  https://asrehamoon.ir/vdcau0n6o49nia1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما