تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۸
دکتر سید باقر حسینی نماینده مردم شریف سیستان در نامه ای به حسن روحانی خواستاررسیدگی فوری به بحران هامون شد.
غیرت سیستان به جوش آمده / متن نامه نماینده سیستان به رییس جمهور
غیرت سیستان به جوش آمده / متن نامه نماینده سیستان به رییس جمهور
به گزارش عصر هامون،به نقل از مطالبه گر متن نامه به شرح ذیل است:

به نام خدا

وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ
و هر چیز زنده اى را از آب قرار دادیم (سوره انبیاء، آیه ۳۰)

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای دکتر روحانی

با سلام

احتراماً به اطلاع می رساند متاسفانه طی سالیان اخیر یکی از ظرفیت های مهم ملی یعنی منابع عمومی آب کشور که چون تن بیمار هر روز از جان او کاسته می شود با کاهش مواجه گردیده است.

تالاب بزرگ بین المللی هامون بابیش از ۵۰۰۰ هکتار وسعت که زمانی بیش از دهها هزار نفراز مردم منطقه در آن به صید و صیادی و دامپروی و کشاورزی مشغول بودند بعنوان هفتمین تالاب بین المللی جهان و بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور که تاکمتر از دو دهه قبل هر ساله پذیرای بیش از یک میلیون پرنده مهاجر بود اکنون در آستانه پاک شدن از روی نقشه جغرافیایی کشور است .

با خشک شدن دریاچه هامون این منطقه به یکی از عمده ترین کانونهای طوفان شن و ماسه تبدیل شده و مشکلات عدیده ای را برای روستاییان و حتی مردم شهرستانهای اطراف ایجاد خواهد کرد.

در اثر نابودی هامون عزیز هزاران زن و مرد روستایی که با نی های بدست آمده از هامون درطول تاریخ به صنایع دستی اشتغال داشتند ، منبع درآمد خود را از دست دادند.

دامداران سیستانی با حداقل ۱۲۰ هزار راس گاو اصیل سیستانی که از برترین نژادهای اصیل گاو در جهان هستند و حداقل در ۷۰ هزار هکتار اراضی دریاچه هامون دامداری می کردند یا مهاجرت کردند یا آواره و ورشکست شدند.

بیش از۴۵۰ روستا تحت تاثیر هجوم شن های روان دریاچه هامون قرار گرفتند .دریاچه ای که سالیانه ۱۲ هزار تن ماهی ازآن صید می شد ،امروزه یک بستر خشک و تفتیده است . تالاب هامون از لحاظ اقتصادی برای ساکنان سیستان اهمیتی بسزا داشته و دارد و از نظر زیست محیطی نیز منبعی عظیم و مهم بشمار می رود. این منطقه به علت قرار گرفتن در مراکر مناطق کویری و نیمه کویری کشورهای ایران و افغانستان ، در حقیقت تنها مامن زیست پرندگان مهاجر در شرق کشورمان محسوب می شود. وجود دریاچه آب شیرین ، زمین های باتلاقی پخش آب حاصل از طغیان رودخانه ها ، نیزارها، تولید جلبکها و حشرات و ماهیان در مواقع پرآبی همگی باعث می شده است که این منطقه مامن و ماوای صدها هزار پرنده مهاجر ، بخصوص پرندگان آبزی و کنارآبزی شود. درواقع دریاچه هامون ماندابهای وابسته به حوزه آبهای افغانستان را به سمت خود جذب می کند و به همین دلیل همانند دریاچه ارومیه کف آن پوشیده از رسوبات رودخانه ای و دریاچه ایست.قطع جریان رود مرزی ایران و خشکی هامون که به دلیل عدم پایبندی طرف افغان به کمیسیون دلتا (کمیسیون دلتا متشکل از کارشناسان کشور کانادا ، آمریکا و شیلی که روی رودخانه هیرمند کار کارشناسی انجام دادند می باشد و قرارداد مذکور که در سال ۱۳۵۱ بین دولت ایران و افغانستان مبنی بر آزاد سازی ۲۶ متر مکعب آب در هر ثانیه در رودخانه هیرمند بسته شد) باعث شده تا نقش مضاعف تالاب هامون در چرخه اقتصاد مردم سیستان و بعد زیست محیطی آن کمرنگ و یا حتی بیرنگ شود. متاسفانه سد کجک به عنوان بزرگترین سد ساخته شده روی رودخانه هیرمند در استان هلمند افغانستان مانع اصلی رسیدن آب کافی به هامون است. دولت افغانستان از طریق دستگاه دیپلماسی وزارت امور خارجه باید بر رهاسازی و آزاد کردن حق آبه ایران از هیرمند هرچه سریع تر اقدام کند. از سویی دیگر در حال حاضر ساخت سد کمال خان و تغییر مسیر اندک آبی که بواسطه سیلابها در هیرمند جاری می باشد آینده خطرناکی را برای سیستان رقم خواهد زد و مزید بر علت خواهد بود .

در گذشته صیادی شغل اصلی و اثرات پیش روی آب و ایجاد مراتع باعث رونق دامپروری در سیستان بوده است که زندگی گاوداری سیستان وابسته به هامون بوده است .صنایع دستی از جمله پرده بافی نقش عمده ای در اشتغال سیستان داشت که آن هم از بین رفت و چندین روستا در زیر شن ها مدفون شده است ، گاو سیستانی نیز بدلیل وابسته بودن به نیزارهای هامون در آستانه انقراض قرار گرفته است و این یعنی از بین رفتن صیادی ، کشاورزی، دامپروری، محیط زیست و صنایع دستی و در مجموع هامون به یک کانون بحرانی برداشت شن و ماسه تبدیل گردیده و اینها وقتی در کنار بادهای ۱۲۰ روزه سیستان قرار میگیرند اهالی را بیشتر تحت تاثیر و فشار عوامل فرسایش و بیابانزایی قرار داده است . با شروع طوفان ،میزان آلودگی هوا از حد

استاندارد فراتر رفته و باعث افزایش بیماریهای مرتبط با بادهای ۱۲۰ روزه شده است .
هامون اکنون یک کارخانه تولید شن و ماسه است که حتی هزینه های میلیاردی انجام شده برای حفظ آن در حد مسکن است و اینها زمینه ساز ایجاد مشاغل کاذب در سیستان شده اند .

بیکاری ، فقر ، بیماری ، مهاجرت دسته جمعی ، رشد مشاغل کاذب و از بین رفتن محیط زیست و پرندگان و … حاصل نابودی هامون است ، مردم صبور سیستان سال هاست با طوفانهای شن و ذرات معلق در هوا دست به گریبانند همان ذرات معلقی که وقتی اندکی از آن و آنهم در چند روز کوتاه برسر غرب کشور و پایتخت بارید همگی دست بکار شدند تا بلکه اثراتش کاهش یابد اما آیا کسی از مردم صبور و نجیب سیستان پرسید که در این سالها چه برسرتان آمده است؟

اکنون شرایط تالاب هامون ازحد بحرانی فراتر رفته و زندگی بر مردمان منطقه بسیار سخت شده است،نبود آب سرزندگی و شادابی را از مردم این خطه به یغما برده است !و نه تنها ارکان اصلی حیات در جنوب شرق ایران را با تهدید جدی روبرو کرده، بلکه اثرات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی آن در حال پدیدار شدن است.
عمر زیادی برای سیستان باقی نمانده است !
ساکنان بسیاری از روستاهای سیستان چاره کار را دراقدام به کوچ دانسته و خانه و زمینهایشان را رها می کنند.
نبود آب از یک سو و ساکن بودن ریزگردها در تمام طول سال در منطقه سیستان زندگی را مخاطره آمیزتر ساخته است.

مردمان خسته سیستان سالهاست که صورتشان را با سیلی سرخ نگه داشته اند و به امید تدبیری مناسب جهت احیای دوباره این تالاب انتظار می کشند .
دیگر زمانی نمانده و نمی توان منتظر تشریفات اداری و روال عادی قانونگذاری ماند. نسبت دادن این وخامت به «خشکسالی» دیگر جایز نیست! نباید همین زمان طلایی را هم از کف داد؛ که نفرین آیندگان (و چه بسا نسل حاضر) گریبانمان را خواهد گرفت. بحران محیط زیست، آینده جامعه ما را به طور جدی تهدید می کند و برای مقابله با آن، نیازمند یک همبستگی و همراهی ملی هستیم .
اینجانب سید باقر حسینی ، خادم مردم شریف سیستان به طور جد خواستار توجه به اصل پنجاهم قانون اساسی و اجرای قوانین حفاظت محیط زیست برای احیای تالاب هامون هستم .

از وزارت امور خارجه می خواهم تا هر چه زودتر نسبت به پیگیری تامین حقابه این تالاب اقدام کند.

از وزارت نیرو می خواهم تا علاوه بر پیگیری تامین حقابه این تالاب نسبت به تسریع در اجرای طرح لوله کشی آب مزارع سیستان اقدام نماید .

از وزارت جهاد کشاورزی می خواهم تا بدون فوت وقت برنامه های خود جهت احیای کشاورزی منطقه بویژه کشاورزی مرتبط با این تالاب اعلام نماید .

از سازمان حفاظت محیط زیست نیز انتظار دارم تا برابر وظیفه قانونی خود مسئله احیای این تالاب ارزشمند بین المللی را با جدیت پیگیری نماید .

از سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری انتظار ورود به این موضوع به دلیل از بین رفتن فرصت های شغلی صنایع دستی که بواسطه این تالاب بویژه برای زنان آن منطقه بوجود آمده بود دارم .
ایران زمین، امروز نیازمند تلاش جدی آحاد مردم و مسئولان است تا به سلامت از این بحران عبور کرده و غرور اساطیری سیستان را با احیای تالاب بین المللی هامون دوباره به آن بازگردانند .

سید باقر حسینی

نماینده مردم شریف سیستان

رئیس فراکسیون مناطق مرزی کشور



رونوشت :

- ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست

- وزیر محترم امورخارجه

- وزیر محترم نیرو

- وزیر محترم جهاد کشاورزی

- ریاست محترم سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری
انتهای پیام/9031 https://www.asrehamoon.ir/vdci3ua5.t1app2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما

صالح
درود بر غیرتت شیر مرد سیستانی ، منتظر پیگیری هایت هستیم