تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۳۰
حمیدرضا نصیری گفت: آبزی پروری در نوار ساحلی سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت جغرافیایی آن می تواند به عنوان پدافند غیرعامل کارکرد توسعه اجتماعی و امنیتی ایفا کند.
آبزی پروری در نوار ساحلی جنوب شرق کشور پتانسیل ویژه دارد/ فرصت های اشتغال در دل دریای عمان
حمیدرضا نصیری، معاون آبزی پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان (آب های ساحلی و دریایی) در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: آبزی پروری در طول نوار ساحلی جنوب سیستان و بلوچستان یک فعالیت دریا محور است که با آب غیر متعارف دریا نسبت به تولید اقدام می شود و با توجه به موقعیت جغرافیایی آن که در مناطق مرزی واقع شده است می تواند به عنوان پدافند غیرعامل کارکرد توسعه اجتماعی و امنیتی نیز ایفا کند.

وی با اشاره به برخی از مزیت های آبزی پروری بیان کرد: این شاخه دوستدار محیط زیست است و در مقابل دیگر صنایع کمترین مخاطره را برای منابع انسانی و زیستی ایجاد می کند، با کمترین سرمایه گذاری و در کوتاه ترین زمان قابلیت بهره برداری را دارد، امنیت غذایی را ایجاد و با تولید آبزی به ارتقا سلامت جامعه کمک می کند.

به گفته این مقام مسئول، فعالیت های آبزی پروری فرصت های اشتغال برای افراد کم سواد و نیز با تحصیلات بالا را فراهم می آورد و می تواند به جذابیت های گردشگری منطقه کمک کند و با آن تلفیق شود.

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان (آب های ساحلی و دریایی) بیان کرد: ظرفیت های آبزی پروری منطقه به طور کلی شامل سه دسته تقسیم آبزی پروری میگو، پرورش ماهیان دریایی در اراضی ساحلی و در قفس در دریا و آبزی پروری دیگر آبزیان دریایی نظیر انواع میکرو و ماکرو جلبک ها, خیار دریایی لابستر ,آرتمیا, آبزیان زینتی و... است.

نصیری تصریح کرد: کارهای انجام شده در خصوص لابستر بسیار محدود و در حد بعضاً مطالعات و پایلوت های مقطعی بوده که البته توفیقات در خصوص تکثیر و پرورش این آبزی در دنیا نیز محدود است.

وی بیان کرد: کارهای تحقیقاتی و دانش بنیان در زمینه پرورش لابستر و به طور کلی دیگر آبزیان دریایی بسیار ضروری است و پتانسیل ویژه ای در این زمینه وجود دارد.

به گفته این مقام مسئول، توسعه هر بخش باید از مسیر تحقیقات و آموزش و ترویج بگذرد و برای توسعه پایدار مباحث به صورت جامع و همه جانبه دیده شود تا یک توسعه همگن صورت پذیرد و تمهیدات لازم برای مسائل و چالش های احتمالی مد نظر قرار گیرد.

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان (آب های ساحلی و دریایی) اظهار کرد: مباحثی از جمله موضوعات فنی و تکنیکی، بهداشتی، طراحی، سخت افزاری، بازار، فروش و اقتصاد، تامین تسهیلات ارزان قیمت از جمله چالش های احتمالی است.

انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcc0mqse2bqip8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما