تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۹
حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا پیری با بیان اینکه رمز و راز محبوبیت امام راحل ساده‌زیستی و معنویت ایشان بود، گفت: امام (ره) یک رهبر الهی بود که با آحاد جامعه و پایین ترین اقشار جامعه همدرد و الگو بود.
رمز و راز محبوبیت امام راحل ساده‌زیستی و معنویت ایشان بود/ امام خامنه‌ای ادامه دهنده راه امام خمینی هستند
حجت الاسلام و المسلیمن محمد رضا پیری، یکی از اساتید حوزوی قم در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به ابعاد شخصیتی و عرفانی امام خمینی(ره)، بیان کرد: حضرت امام تحولی در حوزه عرفان و فقاهت به وجود آورد که  قبل از آن، گفتمان قالب فقهی حوزه های علمیه مبتنی بر فقه سنتی بود و فقیه سنتی درکی از حکومت داری نداشت و اساسا فقیه سنتی یک فقیه منزوی از حکومت بود.

وی افزود:  حضرت امام راحل فقه اش مبتنی بر فقه حکومتی است و حکومت از لوازم فقه برشمرده می شود.

این استاد حوزه علمیه قم در خصوص شخصیت عرفانی حضرت امام بیان کرد: امام در همان ابتدا به دنبال نهادینه کردن عرفان در حکومت بود.

وی ادامه داد: امام با عرفان خود کل جامعه ایران اسلامی را به یک تحول عظیم رساند که نمونه آن را در هشت سال دفاع مقدس مشاهده کردیم که یک نوجوان 14-15 ساله به درک و درجه ای از عرفان می رسد که شاید هر شخصیتی به آن درجه نرسد، و این حاصل همان تفکر و قرائت جدید امام از عرفان بود که به جامعه ارائه کرد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در نگاه نخبگان داخلی و خارجی امام یک انسان نخبه و برجسته است، گفت: امام تحصیلات آکادمیک نداشت ولی وقتی نظریه ولایت فقیه خود را مطرح می کند که یک نظریه جدید در حوزه علوم سیاسی بود، می خواست نظم نوین جهانی را متحول کند.

وی ادامه داد: در این نظریه امام قرائتی به نام جمهوری اسلامی ایران می آورد که نه غربی و نه شرقی را قبول دارد و مبتنی بر مردم سالاری است.

پیری بیان کرد: چه نخبگان داخلی و چه خارجی این حرکت امام را یک حرکت تحول خواهانه، آرمان گرایانه و حرکتی مبتنی بر آرمان های دینی می دانند که توانست نظم نوین جهانی را متحول سازد.

وی افزود: نمونه این حرکت تحول خواهانه امام را در هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم، که  تمام قدرتهای جهانی شرق و غرب می آیند و در مقابل امام و جمهوری می ایستند اما ایران اسلامی پیروزمندانه از این نبرد هشت سال دفاع مقدس خارج می شود.

 ساده زیستی حضرت امام خمینی(ره) در تاریخ بی سابقه است

این استاد حوزوی با اشاره نقش مردم محوری و همچنین ارتباط مردم با حضرت امام گفت: در این تحول و حرکت انقلابی، امام بر پشتوانه مردمی تاکید داشتند چرا که معتقد بودند مردم انقلاب کرده و نظام پادشاهی را جابجا و نظام مبتنی بر فقاهت و دین را بر روی کار آوردند.

وی ادامه داد: در گفتمان دوران معاصر، حتی در  الگوی لیبرال و دموکراسی اروپا و غرب مردم نقش چندانی نداشتند و انتخابات ها سوری بود، ولی در الگوی که امام ارائه می دهد مردم نقش محوری را دارند، همانطور که در اولین سخنرانی تاریخی خود در بهشت زهرا(س) فرمودند "من با پشتوانه این مردم در دهن رژیم مستقر و دولت آمریکا می زنم".
 
این کارشناس مذهبی گفت: امام نه پشتوانه مالی داشت، نه پشتوانه نظامی و نه وابستگی به قدرت های غرب و شرق، تنها پشتوانه امام مردم بودند که به اذن الهی خدا محبت و حرکت امام را در قلب مردم نهادینه کرد.

وی با بیان اینکه ساده زیستی، معنویت و عرفان بالای امام نقش اساسی در علاقه مردم به ایشان داشت، افزود: نگاه تحول خواهانه، نگاه استکبار ستیزی، نگاهی که مستضعفین را می خواهد بالا بیاورد و ظالمان را حذف کند و حکومت جمهوری اسلامی حکومتی مبتنی بر مردم باشد، باعث شد تا مردم علاقه خاص به امام هم در آن دوران و هم در حال حاضر داشته باشند.

حجت الاسلام پیری اضافه کرد: از سال 2 هزار به بعد قیام های مختلفی در کشورهای عربی و به خصوص مصر و تونس شکل گرفت اما به دلیل عدم وجودد یک رهبر کاریزماتیک شکست خورد و به نفع جریان های غربی مصادره شد.

وی تصریح کرد:  در کشورهای غیر اسلامی هم انقلاب های رنگی که به وجود آمد ابتدا جنبش ها و خیزش ها مردمی بود، شعارهای زیبای ضد سرمایه داری سر می دادند اما به دلیل عدم وجود یک رهبر کاریزماتیک توسط ابر قدرتها مصادره می شد.

این کارشناس حوزوی بیان کرد: امام یک رهبر کاریزماتیک بود که بر پایه فقاهت، عرفان و دین مردم را هدایت که هدایتش تنها فقط دنیوی نیست بلکه هدایتی است که هم می خواهد دنیای جامعه ایرانی را آباد و به پیشرفت برساند و هم عقبای این جامعه را ارتقاء برساند، انقلاب اسلامی را به عنوان یک الگوی برجسته و موفق بر پایه مردم سالاری دینی در دنیا مطرح کرد.

به گفته؛ شجاعت، ساده زیستی، ایمان قوی امام، اراده پولادین و آن ایثار و از خودگذشتکی امام که در این راه فرزندش را از دست داد از جمله عواملی بود که باعث شد مردم به امام اعتماد کنند، خروجی این اعتماد هم یک نظام مستقل، برجسته و موفق در دنیا مبتنی بر دین و مردم سالاری است.

این استاد حوزه بیان کرد: ایران اسلامی توانست با رهبری امام خمینی و در حال حاضر هم رهبری آگاهانه مقام معظم رهبری به یک تکامل فکری و معنوی برسد که البته هنوز در میانه راه هستیم و نیاز داریم جامعه ما از لحاظ معنوی رشد دوچندان و از لحاظ مادی هم به یک الگوی خوب برسیم.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcftcdyvw6djja.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما