تاریخ انتشار :دوشنبه ۵ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
پس از بارندگی های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان 344 سر تمساح پوزه کوتاه ایرانی در استان سر شماری شدند.
سرشماری 344 سر تمساح پوزه کوتاه ایرانی در سیستان و بلوچستان
سرشماری 344 سر تمساح پوزه کوتاه ایرانی در سیستان و بلوچستان
به گزارش عصرهامون، تمساح پوزه کوتاه ایرانی یا «گاندو» گونه‌ای بسیار جالب و کمیاب از تمساح‌ها و البته حیوانی بسیار خجالتی، محتاط و ترسو است که به سختی می توان آن را مشاهده کرد چرا که به محض احساس خطر یا حضور مزاحم در آب فرورفته و مخفی می شود.

زیستگاه این گونه نادر در جنوب استان سیستان و بلوچستان در مناطقی همچون باهوکلات و رودخانه سرباز است، مجموعه‌ای جاذب در حیات وحش ایران که علاوه بر همزیستی مسالمت آمیز تمساح ها با مردمان این منطقه همه ساله تعداد بسیاری از مسافران را به خود جذب می کند.

به عقیده مردم محلی، این حیوان نماد برکت و آبادانی است. برخی براین باور هستند که با هجرت و مرگ این حیوان خشکسالی و قحطی بر زندگی آنها سایه می‌اندازد بر همین اساس تمام تلاش خود را برای مراقبت و بقای حیات آن به کار می‌گیرند.

وحید پورمردان؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در این خصوص به اصحاب رسانه گفت: پس از بارندگی های اخیر در جنوب برنامه سرشماری تمساح پوزه کوتاه ایرانی با هدف برآورد جمعیت، پایش زیستگاه و بهبود مدیریت زیستی مناطق زیست این گونه در سه حوزه پراکنش آن(مسیر رودخانه های سرباز، باهوکلات و کاجو) توسط کارشناسان حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، کارشناسان محیط زیست شهرستان های چابهار، سرباز، نیکشهر و اساتید دانشگاه زابل انجام شد.

به گفته وی، این سرشماری به روش مشاهده مستقیم و به صورت شبانه روزی انجام و تعداد 344 سر تمساح سر شماری شد. بیشترین جمعیت گاندوها از مناطق سد پیشین و شیرگواز گزارش شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه تمساح پوزه کوتاه یا تمساح مردابی از گونه های ارزشمند ملی و در معرض تهدید است، افزود: این گونه طبق آخرین طبقه بندی جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)  در گروه آسیب پذیر(VU) قرار گرفته و  امید می رود شرایط زیست این گونه در منطقه با توجه به  بارندگی های اخیر پس از سالها خشکسالی، بهبود یابد.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcgqz9qnak9qq4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما