تاریخ انتشار :جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۵
حامد زارعی با اشاره به مزایای مطالعه و معایب دوری از کتاب و کتابخوانی و آثار آن در جامعه گفت: نهادینه سازی فرهنگ مطالعه در رده کودکان و نوجوانان می تواند آینده کتابخوانی در کشور را تضمین کند.
نهادینه سازی فرهنگ مطالعه در سنین پایین آینده کتابخوانی در کشور را تضمین می کند
حامد زارعی در گفت وگو با عصرهامون، گفت: گسترش علم و تکنولوژی و ورود پرشتاب شبکه های اجتماعی  به زندگی ما انسان در دهه های اخیر منجر به بروز شکاف و فاصله ای عمیق بین ما و کتاب و کتابخوانی شده است؛ متاسفانه امروزه آمار مطالعه در سطح کشور به طور نگران کننده ای کاهش و در مقابل ضریب نفوذ اینترنت و فضای مجازی در نسل ها و اقشار مختلف مردم به شکل فزاینده ای افزایش یافته است.

وی افزود: بی تردید کاهش سرانه مطالعه کتاب تنها به یک عامل خاص ارتباط پیدا نمی کند و مسائل مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... در پأیین بودن میزان مطالعه در ایران نقش اساسی ایفا می کنند اما تبلیغات بسیار اندک و ضعیف از فواید مطالعه، رشد تکنولوژی و تمایل ذاتی انسان ها به استفاده از رسانه های بصری، بی رغبتی نویسنده و ناشر برای نشر کتب جذاب از لحاظ بصری و محتوایی، افزایش شمار آثار ترجمه ای نسبت به آثار تألیفی از یک سو و افزایش قیمت کاغذ و در پی آن گرانی کتاب در سال های از شوی دیگر عامل شده تا گرایش مردم به لمس کتاب و مطالعه آن تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

وی در خصوص آثار سو افت میزان مطالعه و کتاب نخواندن در کشور اظهار کرد: دوری مردم از کتاب تبعات بسیار گسترده و متعددی دارد که از جمله مهم ترین آن ها زودباوری و تحت تاثیر قرار گرفتن تبلیغات سیاسی، محدودیت دایره واژگان، افت محسوس بخش استدلالی ذهن و سطح یادگیری، عدم پرورش قوای عقلی و آمادگی ذهن برای پذیرش شایعات، در همه زمینه ها اظهار نظر می کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این غریبه بودن با مطالعه و کتابخوانی منجر به تکرار حرف های نسنجیده و پرحرفی و غریبه بودن با هنر گوش کردن به صحبت دیگران، از دست دادن فرصت فکر کردن در زندگی و بیگانگی با هنر نقد و بررسی عمیق، عدم توانیی در درک تفاوت بین واقعیت و توهم، پایین آمدن آستانه تحمل و زود عصبانی شدن، به راحتی روی دیگران لقب می گذارند، نسبت به حقوق شهروندی خود و دیگران آگاهی لازم را ندارند و ... که هر کدام از این موارد در کیفیت زندگی افراد تاثیر به سزایی دارد.

زارعی در خصوص فواید گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه نیز گفت: خواندن کتاب جنبه های مختلفی از زندگی شخصی و اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار دهد؛ بدون اغراق مطالعه یک تفریح سالم، مفید و بسیار کم هزینه است و امکانات زیادی را نمی طلبد، کتاب دوستی است الفت با آن که قدرت تخیل انسان را تقویت می کند. در همه جا همراه با انسان است و داستان های مختلفی از واقعیات و تخیلات در عرصه های مختلف را برایمان روایت می کند و چیزهای زیادی به ما می آموزد.

وی با بیان اینکه تمرین کتاب خوانی تمرکز اشخاص را نیز افزایش می دهد، تصریح کرد: پژوهش های صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد افرادی که علاقه مند به کتاب خواندن هستند و هرروز بخشی از وقت خود را صرف مطالعه می کنند، تمرکز و دقت بیشتری بر روی موضوعات و تجزیه و تحلیل داده ها دارند. یکی از دلایل آن هم این است که هنگام مطالعه شما نمی توانید کار دیگری را انجام دهید، چرا که در غیر اینصورت امکان ندارد از متنی که مطالعه می کنید چیزی بفهمید. این کار تمرکز بیشتری از شما می طلبد و در دراز مدت منجر به این می شود تا تمرکز شما افزایش یابد. 

وی اذعان داشت: از جمله دیگر مزایای کتابخوانی این است که  زمینه مطالعه تاریخ و سرگذشت جوامع، اساطیر و مشاهیر را با جزییات مطلوب ارائه می کند و بهترین روش برای آشنایی با فرهنگ، سیاست، طرز فکر و سرگذشت انسان های در ادوار مختلف زمانی است. آشنایی با شخصیت های تاریخی بسیار پندآموز است و درس هایی به انسان می دهد که اگر چه مربوط به زمان های گذشته اند، اما می توانند حامل پیام ها و آموزه های مهم باشند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سیستان و بلوچستان آشنایی با تفکر نقادانه را از دیگر مزایای دوستی با کتاب دانست و ادامه داد: متاسفنه امروزه عدم توانایی در تجزیه و تحلیل مسائل و مطالب مختلف مساله ای است که بسیاری از مردم با آن روبرو هستند. این موضوع باعث می شود تا علاوه بر اینکه نتوانند انتخاب های درستی داشته باشند، انتخاب ها و گزینه های خوبی هم که در دسترسشان قرار می گیرد را به راحتی از دست بدهند. کتابخوانی اما شما را مجبور به فکر کردن می کند و تفکر کردن باعث قوی تر شدن مغز شما خواهد شد. ذهنی که با کتاب ها پرورش یافته به سادگی هر چیزی را نه می پذیرد و نه رد می کند. این ویژگی به شما کمک می کند تا انتخاب ها و تصمیمات بهتری داشته باشید. 

وی اجتماعی تر شدن و توانایی برقراری ارتباط صحیح با ارکان جامعه را از دیگر مزایای مطالعه عنوان خاطرنشان کرد: یاد گرفتن مطالب جدید باعث می شود که شما حرف بیشتری برای گفتن در اجتماع داشته باشید. این ویژگی شما را به فردی اجتماعی تر تبدیل می کند که به راحتی می تواند با دیگران ارتباط برقرار کند و با آنها تبادل نظر کند. یکی از آفات بزرگ پیشرفت فناوری های نوین و به خصوص شبکه های مجازی کاهش این سطح از تعاملات اجتماعی است. افراد به دلیل اینکه اکثر زمان خود را در این شبکه ها می گذرانند، فرصت برای مطالعه پیدا نمی کنند و همین سبب می شود که نتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.

زارعی با تاکید بر اینکه مزایای دوستی با کتاب بسیار انبوه و گسترده است، یکی از راه های اصلی و اصولی در افزایش سرانه مطالعه کتاب را در نظر گرفتن زمانی برای مطالعه آزاد و غیر درسی کودکان و نوجوانان برشمرد و گفت: این رده های سنی به نوعی آینده کتابخوانی در کشور را رقم خواند زد و تربیت آنان از پایه می تواند در افزایش سرانه مطالعه در کشور به ویژه در سال های آتی بسیار تاثیر گذار باشد. هر یانسانی اگر به کتاب خواندن عادت کند قطعا نمی تواند کتاب را از زندگی اش کنار بگذارد. همچنین وزارت آمورش و پرورش نیز می تواند با نهادینه سازی فرهنگ کتابخوانی را از همان سنین پایین دوران ابتدایی در ذهن و روح کودکان و با برنامه ریزی مدون کمک بسیار بزرگی به افزایش سرانه مطالعه کتاب داشته باشد.

وی در پایان یادآور شد: اگرچه غفلت در این حوزه باعث شده تا این مساله رفته رفته تبدیل به یک بحران شود اما هنوز هم راه هایی وجود دارد که رفته رفته میل به مطالعه را در جامعه افزایش پیدا کند و به کتاب خواندن عادت کنیم؛ ترویج فرهنگ اهدا کتاب به مناسبت های مختلف، قرار دادن کتاب در اماکن عمومی برای استفاده رایگان مردم، ممانعت از قاچاق کتاب، توسعه اقدامات فرهنگی_ تبلیغاتی و ... به راحتی می تواند زمینه ساز توفیقات قابل توجهی در این زمینه باشد.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdccsmqsx2bqsp8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما