تاریخ انتشار :يکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۳۳
دولت مدعی شده بود که بعد از افزایش قیمت بنزین اجازه افزایش قیمت به هیچ کالایی را نخواهد داد اما همچنان شاهد افزایش قیمت کالاها و خدمات بوده و دیگر برخی از کالاها از درج قیمت طفره می روند.
سکوت مسئولان نظارتی در برابر کالاهایی که همچنان قیمت ندارند
به گزارش عصرهامون به نقل ازراه دانا؛ حدود دو سال است که افزایش نرخ تورم شتاب بیشتری گرفته و مردم در مواردی شاهد تورم بالای 100 درصد روی برخی از کالاهای اساسی بودند.
افزایش قیمت های روزانه منجر به پدیده جالبی در کارخانجات شد؛ واحدهای تولیدی و کارخانجات که به صورت روزانه با افزایش قیمت مواجه می شدند و کالاهای خود را گران می کردند تصمیم گرفتند قیمت را بر روی کالا درج نکرده تا بتوانند بر اساس تغییرات قیمتی کالای خود را گران تر به فروش برسانند.
این موضوع صدای خریداران را درآورد اما تعزیرات و نهادهای نظارتی دولتی در مواردی با دادن اخطار و جریمه های دوره ای سعی کردند جلوی انتشار این پدیده را بگیرند.
این روند تا حدودی کند شده بود اما همچنان تولیدکنندگان از درج قیمت بر روی کالا طفره می رفتند و حتی در مواقعی خریداران با برچسب های قیمت مواجه می شدند که روی قیمت های قبلی چسبانده شده بود.
 
تخفیف فروشگاه‌ها روی کالاهای بدون قیمت
شاید خنده دار تر از چسباندن برچسب قیمت جدید روی قیمت های قبلی، تخفیف هایی بود که برخی از فروشگاه ها ارائه می کنند؛ در همین راستا فروشگاه هایی که سعی دارند به هر شکل که شده اسم خود را با تخفیف گره بزنند، ابتدا برچسب قیمت جدید روی کالاها نصب کرده و در ادامه روی قیمت جدید خط کشیده و قیمت تخفیف دار که همان قیمت اصلی کالاست را روی آن درج می کنند.
به همین صورت خریداران کالاها در این فروشگاه ها، کالاهای مورد نیاز خود را با همان قیمت اصلی اما با منت تخفیف چند درصدی خریداری می کنند.
عده ای دیگر از کالاهای این فروشگاه های زنجیره ای فاقد برچسب قیمت بوده و اساساً قیمتی ندارند اما شامل تخفیف می شوند؛ در حقیقت مشخص نیست قیمتی که به عنوان قیمت تخفیفی عرضه می شود بر مبنای چه قیمت اولیه ای روی کالا ارائه شده است.
یکی از فروشندگان فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این خصوص به خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: با شرکت های طرف قرارداد توافق می کنیم که محصولات خود را بدون قیمت برای ما ارسال کنند و ما خودمان بر اساس نرخ روز روی آنها قیمت می زنیم.
وی در ادامه گفت حتی تخفیف های ویژه ای که روی برخی از کالاها ارائه می کنیم به همین دلیل است که خودمان قیمت را روی آنها درج کرده ایم.
شروع افزایش قیمت بنزین تأثیر مستقیمی بر حمل و نقل مواد غذایی داشت اما از آنجایی که دولت اعلام کرده بود نباید قیمت کالاهای اساسی و خدمات افزایش پیدا کند.
در اولین اقدام سامانه رصد آنلاین قیمت کالا و خدمات از سوی دولت اعلام شد؛ در همین راستا یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت از رصد آنلاین قیمت ۲۰۰ قلم کالا از سوی مردم و مقامات ارشد کشور خبر داد و گفت: حریم امن متخلفان و سوءاستفاده‌کنندگان از بازار شکسته شده است.
گفته می شد با فعالیت این سامانه، بخشی از خلاءهای اطلاعاتی عموم مردم در مورد قیمت کالا و خدمات به خصوص در حوزه کالاهای ضروری و مهم مرتفع می‌شود؛ به نحوی که مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف در سطح عرضه، می‌توانند مراتب را از طریق تلفن همراه با بهره‌گیری از اپلیکیشن طراحی شده، به صورت آنلاین گزارش کنند.
 
قیمت درج نشود مردم خرید نمی‌کنند
در ادامه این جریان پویش «بدون قیمت نخریم» به راه افتاد؛ پویشی که بر مبنای آن باز هم مردم باید به میدان آمده و بازار گرانی را جمع کنند؛ مردم به عنوان ناظران اصلی بعد از مقایسه قیمت درج شده روی کالا با سامانه شفافیت باید مصادیق گرانفروشی را به متولیان گزارش بدهند.
حسین مدرس، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی نصب برچسب قیمت را مطالبه به حق مردم از عرضه‌کنندگان کالا به منظور جلوگیری از گرانفروشی دانست و گفت: درج برچسب قیمت، باید اعتماد عمومی مردم را به دنبال داشته باشد؛ به خصوص اینکه عدم درج برچسب قیمت، به معنای نیت فروشنده برای گرانفروشی است و هیچگونه توجیهی ندارد؛ اما در مقابل با درج برچسب قیمت، تخلفات صنفی نیز به شدت کاهش خواهد یافت.
الگو قرار دادن دنیا در این زمینه کمک زیادی به ما خواهد کرد؛ اطلاع از قیمت کالاها، جزو حقوق شهروندی مردم است؛ در بیشتر کشورهای دنیا نهادهای نظارتی مستقیما بر روی موضوع درج قمیت بر روی کالاها نظارت داشته و همه موظف به رعایت این مساله هستند.
از طرف دیگر اگر کالایی برچسب قیمت نداشته باشد مردم آن کالا را خریداری نمی کنند؛ شاید اولین گام در کشور ما این باشد که مردم کالاهای فاقد برچسب قیمت را خریداری نکنند و در گام بعدی این کالاها را به نهادهای متولی گزارش داده تا از تخلف مجد آنها جلوگیری شود.
 
انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcdsj0f5yt0f96.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما