تاریخ انتشار :يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۱
نمودار های منتشر شده از سوی مراکز بین المللی مانند اوپک نشان می دهد عملکرد ژنرال زنگنه در تولید نفت در شرایط تحریم آمریکا طی دو سال گذشته به مراتب بدتر از عملکرد گروهبان هایی بود که در سال 90 تا 92 تحریم های سازمان ملل و آمریکا را پشت سر گذاشتند.
زنگنه با تولید نفت در دوران تحریم‌ چه کرد؟/ عملکرد «گروهبانی» وزیر ژنرال+نمودار
به گزارش عصرهامون به نقل از راه دانا؛ در حالی یک سال پایانی دولت دوازدهم را پشت سر می گذاریم که مسئولان اقتصادی دولت از عملکرد خود در بخش های مختلف دفاع کرده و آن را مثبت ارزیابی کرده‌اند؛ به طوریکه برخی از کارشناسان سیاسی و اقتصادی به دلیل همین اظهار نظرها اعلام می‌کنند که ممکن است فلان وزیر یا معاون رئیس جمهور بخواهد در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 به عنوان کاندیدا حضور پیدا کند، که اخیرا بحث کاندیداتوری بیزن زنگنه نیز از سوی یکی از فعالان سیاسی مطرح شده است.
جدای از این بحث که مربوط به فضای سیاسی است اما باید بررسی کرد آنچه که مسئولان دولتی از آن به عنوان موفقیت در عملکرد نام می برند اما نمودار هایی که از سازمان های بین المللی منتشر می شود نشان می دهد که عملکرد آنها چندان موفقیت آمیز نیز نبوده است.به عنوان مثال اوپک که مجمع کشورهای صادرکننده نفت است هر از گاهی نمودارهایی را منتشر می‌کند که نشان می‌دهد وضعیت تولید نفت ایران طی سالهای مختلف چگونه بوده است.
جمع بندی‌های صورت گرفته از نمودارهایی که اوپک در سال های مختلف از تولید نفت ایران نشان می‌دهد حاکی از این واقعیت است که در دو دوره تحریم‌های صورت گرفته علیه ایران در طول دهه 90 وضعیت تولید نفت ایران در تحریم های اخیر به مراتب بدتر از وضعیت تولید نفت ایران در تحریم های سال‌های 90 تا 92 است.
 

براساس اطلاعات مندرج در این نمودار که تولید نفت ایران را از سال 2010 یعنی اوایل دهه 90 تا همین یکی دو ماه گذشته در سال جاری میلادی را نشان می‌دهد، تولید نفت ایران در تحریم های اول آمریکا که پشتوانه سازمان ملل را نیز داشت از 2 میلیون 500 هزار بشکه در روز بیشتر بود اما با خروج آمریکا از برجام در سال 97 تولید نفت و همزمانی با تحریم های نفتی آمریکا تولید نفت ایران به کمترین میزان خود در طول این یک دهه رسیده است به طوریکه هم اکنون تولید نفت ایران به حدود 2 میلیون بشکه در روز رسیده است که با این شرایط باید گفت بیشترین میزان تولید نفت کشور در داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بر اساس همین اطلاعات منتشر شده از سوی اوپک  تولید نفت ایران طی دسامبر ۲۰۱۷ تا فوریه ۲۰۲۰ میلادی، ۴۶ درصد کاهش پیدا کرد. همین نمودار می گوید پس از گذشت یک سال و هشت ماه از اعمال تحریم های نفتی آمریکا، در ماه فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ماه ۱۳۹۸)، تولید نفت خام ایران به کمتر از ۲.۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافت. در صورتی که در تحریم‌های نفتی قبلی در حدود یک میلیون بشکه از صادرات نفت ایران کاسته شد، اما در تحریم های کنونی حدود یک میلیون و هشتصد هزار بشکه صادرات نفت ایران کاهش یافته است.
براین اساس می توان گفت برآوردها نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است. به طوریکه بر اساس آخرین گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی صادرات نفت ایران به کمتر از 300 هزار بشکه در روز رسیده است در صورتیکه صادرات نفت ایران در تحریم های اول در بدترین حالت حدود 900 هزار بشکه در روز بود.
آنچه که در این نمودار ملاحظه می شود عملکرد مدیریت زنگنه در طول 7 سال گذشته در صنعت نفت است که نشان می دهد آقای زنگنه و تیم تحت امرش توان اداره صنعت نفت را در شرایط تحریم نداشتند هرچند که زنگنه قبل از سال 92 خود و برخی از مدیران صنعت نفت در دولت اصلاحات را به عنوان ژنرال معرفی کرده بود اما عملکرد ژنرال بیژن زنگنه نشان می‌دهد که توان مدیریت در حد یک گروهبان را در صنعت نفت نداشته است.
 
انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdchz-nzv23nivd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما