تاریخ انتشار :شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۴
شماری از کارشناسان مذهبی گفتند: عقلانیت در نهضت امام حسین (ع) موج می زند و اعتلای محافل حسینی نقشه های پلیدانه دشمن را در هم می کوبد.
شکوه عقلانیت در نهضت اباعبدالله (ع)/ وقتی محافل حسینی هیمنه استکبار را در هم می شکند
به گزارش عصرهامون، آنچه امروزه به عنوان سبک زندگی مطرح می شود، نیازمند همسویی با آیات و روایات است و اولین و مهم ترین عامل برای دستیابی به سبک زندگی دینی، این است که زندگی ما بر پایه عقل باشد، چراکه زندگی ای که عقلانی نباشد، دینی نیست، موضوعی مهم که در ابعاد گفتاری و رفتاری نهضت امام حسین (ع) نقش مهمی داشت.

بنابراین برپایی عزاداری و توسل به امام حسین (ع) و زنده نگه‌داشتن عزای حسینی یک ضرورت عقلی و دینی است که هیچ گاه فراموش نشد و نخواهد شد.

در همین راستا، حجت الاسلام سجاد شهركی، یکی از كارشناسان مذهبی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: اعتلای محافل حسینی در طول تاریخ و و عدم موفقیت استکبار در مقابله با این مجالس، دلیل اصلی بر پایه عقل و شرع بودن نهضت و حرکت اباعبدالله است.
 
وی ادامه داد: اگر در حرکت امام حسین (ع) مسائل خلاف عقل و حکمت بود، یقین بدانید که در همان سال های اول دهه 60 هجری قمری، به فراموشی سپرده می شد، هم حرکت و هم قیام سرور و سالار شهیدان حیات روز افزون این مجالس و توجه بیشتر آزادی خواهان به این مسئله از آثار اظهر من الشمس نهضت عاشورا و دلیل محکم عقلانی بودن آن است که بر پایه عقل و شرع بود.
 
این کارشناس با تاکید بر این که این نهضت بیش از هزار ساله که افراد متفاوتی را تربیت کرد، انسان ساز بود، گفت: باید همه مراقب باشیم، چراکه امروزه یکی از آسیب های جدی و خطرات نگران کننده، ورود خرافات و جعلیاتی به محافل اباعبدالله است که باعث پوشیده شدن چهره حکیمانه و عاقلانه آن می شود.
 
عزاداری برای امام حسین (ع)؛ یکی از شعائر الهی
 
حجت الاسلام و المسلمین حاتم بامری، کارشناس مسائل مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به این که قیام امام حسین(ع) و شهادت ایشان یکی از با عظمت‌ترین شعائر الهی است، بیان کرد: تمام برنامه‌های دینی انسان را به یاد خدای متعال می‌اندازد و این همان شعائر الهی است که بزرگداشت آن امری واجب و ضروری محسوب می شود.
 
به گفته وی، خدای متعال در قرآن کریم درباره لزوم تعظیم شعائر الهی می‌فرماید: «ذلِكَ وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ؛ هر کس شعائر الهی را تعظیم و تکریم کند، نشان دهندۀ تقوای قلب اوست.» شعائر به معنای علامت است و شعار هر قوم و گروهی، علم و پرچم آن قوم است.
 
بامری افزود: مجلس عزای اهل بیت (ع) باید برپا شود و اهل منبر نیز باید یاد و خاطره امام حسین (ع) را زنده نگه دارند چرا که فداکاری سید الشهدا (ع) اسلام را برای ما زنده نگه داشت.
 
وی تاکید کرد: عزاداری برای امام حسین (ع) یکی از شعائر الهی و در مکتب اسلام از افضل تقربات است که بندگان خداوند می توانند از آن به خصوص در ایام عاشورا حسن استفاده را ببرند.
 
این کارشناس مسائل مذهبی عزاداری را یکی از سنت های الهی خواند و افزود: در سنت خداوند تغییر و تبدیلی وجود ندارد، هرچند بدخواهان و مغرضان بخواهند بازار پر شکوه امام حسین(ع) را کمرنگ بسازند نمی توانند، بلکه هر روز رونق بیشتری پیدا می کند.
 
وی با بیان اینکه جبرئیل مصیبت حضرت سید الشهدا (ع) را به نوح نبی خواند و او در عزای امام حسین(ع) گریه کرد، گفت: هم چنین حضرت ابراهیم (ع)، موسی (ع) و عیسی (ع) و پیامبر بزرگوار اسلام (ص) هر کدام به نوبه خود در عزای حسین(ع) اشک ریختند، حضرت ابراهیم زمانی که می خواست فرزندش را قربانی کند ندا از آسمان رسید، ای ابراهیم! من این قربانی را فدای ذبح عظیم یعنی شهادت فرزندت امام حسین(ع) کردم.
 
بامری اضافه کرد: ثواب عزاداری و گریه برای مصائب امام حسین (ع) و دیگر امامان معصوم (ع) نشان دهنده عظمت و شکوه این نهضت است.
 
 
عزاداری امام حسین(ع)؛ پر شور و بی رقیب
 
حجت الاسلام جامعلی ظریف صیادی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان هیرمند نیز با بیان این که محرم امسال حال و هوای دیگری دارد، در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: محرم ماه پیروزی خون بر شمیشر است و از مهمترین اهداف قیام امام حسین (ع) می توان به امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد.
 
وی با اشاره به این که محرم امسال حال و هوای خاص و دیگری دارد، افزود: بسیاری از دشمنان اسلام ویروس کرونا را بهانه قرار داده اند تا عقده گشایی کنند.
 
ظریف صیادی بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران ادامه عاشورای حسینی است و هیچ قدرتی نمی تواند عزاداری امام حسین (ع) را نزد شیعیان کمرنگ جلوه دهد.
 
وی تصریح کرد: امسال عزاداران با احتیاط بیشتری باید به عزاداری بپردازند در برگزاری مراسم محرم، اگر رعایت پروتکل های بهداشتی در دستور کار مردم قرار گیرد، محرم پرشورتری خواهیم داشت.
 
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هیرمند تصریح کرد: برگزاری مراسم در فضاهای باز و همچنین رعایت فاصله عزادارن با یکدیگر از مهمترین عواملی است که باید در این شب های گرانقدر رعایت کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: همانطور که تاریخ گواه کرده است، سیستانیان از اولین نفراتی بودند که برای خون خواهی از امام حسین (ع) قیام کردند، در همین رابطه نیز این ماه در نزد مردم سیستان از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
ظریف صیادی گفت: ماه محرم هر سال آداب و رسوم خاصی در منطقه سیستان اجرا می شود که توزیع غذای گرم بین محرومین جامعه از مهمترین آن است.
 
وی گفت: همچنین پخت حلیم و توزیع نذر و نذورات در شب های محرم از دیگر رسوم سیستانیان در این شب های گرانقدر است.
 
وی بیان کرد: جوانان سیستانی هر ساله با توسل به سالار شهیدان به عزاداری برای اباعبدالله حسین(ع) می پردازند که در امسال نیز همانند سال های گذشته این شور حسینی در آنها موج می زند.
 
 
فرهنگ عاشورا؛ سرمایه‌ای عظیم برای مقاومت
 
حجت الاسلام و المسلمین عیسی بزمانی، امام جمعه ایرانشهر نیز به خبرنگار ما گفت: اتفاقاتی که در طول تاریخ در ماه محرم به وقوع پیوسته به خصوص حادثه خونین کربلا، تکرار پذیر نیست.
 
وی بیان کرد: با توجه به بیماری کرونا و وجود چنین شرایطی دشمنان ایران به دنبال القای این هستند که مراسمی که در ایام محرم برگزار می شود با سلامت شهروندان منافات دارد، اما کلمه سلامتی و معنویت در مقابل همدیگر قرار دارند و ما معتقد هستیم که دین اسلام تایید کننده سلامت مردم است.

بزمانی با بیان این که دین اسلام دارای دستورالعمل های بهداشتی است، افزود: اگر انسانی در زمینه سلامتی دیگران سهل انگاری کند، ضمانت دینی و شرعی دارد.
 
امام جمعه ایرانشهر ادامه داد: امسال فرهنگ عاشورایی با حضور هئیت های مذهبی، متولیان امر با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود و در ماه مبارک رمضان هم مراسم های شب های احیا با حضور متدین حوزه فرهنگ دینی، اقشار مختلف در مساجد برگزار و ثابت شد این افراد در واقع کسانی بودند که به تمامی نکات و اصول بهداشتی در راستای بیماری کرونا توجه کردند و با هیچ مشکلی مواجه نشدند.
 
وی اضافه کرد: صاحبان و متولیان امر سلامت اذعان داشتند مسجدی ها بهترین افراد در رعایت مسائل و پروتکل های بهداشتی در حوزه کووید_۱۹ هستند.
 
بزمانی اذعان کرد: مسائلی که در حوزه دین اسلام است مردم را مکلف می کند تا به آن وظایف به نحو احسن عمل کنند، برگزاری مراسم محرم بر عهده اداره تبلیغات اسلامی شهرستان است و هئیت های عزاداری در سایت بیرق ثبت نام می کنند و اجرای الزاماتی که مراسم پر فیض ماه محرم دارد را متعهد شوند.
 
وی در ادامه با بیان این که استفاده از ماسک برای همه عزاداران ابا عبدالله الحسین (ع) ضروری است، تصریح کرد: کاهش تجمعات، برگزاری مراسم خارج از فضای بسته و رعایت فاصله اجتماعی، ضدعفونی مکان های اجرایی قبل، عین و بعد از اتمام مراسم، از جمله مواردی است که در ماه محرم باید توسط عموم مردم رعایت شود.
 
این خطیب جمعه اذعان کرد: نذورات هم در ایام ماه محرم به صورت کمک های مومنانه که رویکردی جدید است، انجام می شود و در این روزها برای عزاداری سالار شهیدان از فضای مجازی نیز بهره گرفته می شود.
 
وی با تاکید بر این که ماه محرم در بین ماه های قمری از جایگاه خاصی بر خوردار است، گفت: قیام امام حسین(ع) به خاطر نجات اسلام از انحراف و زنده نگهداشتن امر به معروف و نهی از منکر بود. آن حضرت در برابر بزرگترین قدرت استبدادی یعنی یزید ایستادگی کرد و پرچم مبارزه علیه صلح واستبداد را به دوش گرفت.
 
امام جمعه ایرانشهر تصریح کرد: هدف امام حسین(ع) اصلاح جامعه بود، بنابراین محرم زمینه خوبی برای تبلیغ و ترویج دین، امر به معروف ونهی از منکر و زمینه ای برای وحدت امت اسلامی و بیداری تمام مسلمانان جهان است.
 
 
عزاداری ها؛ با رعایت پروتکل های بهداشتی


حجت الاسلام والمسلمین مهدی کوچکزایی، مسئول بسیج طلاب زاهدان نیز به خبرنگار ما بیان کرد: عاشورا و محرم یکی از ارکان مهم جامعه اسلامی است و جریان عاشورا برای شیعه و سنی اهمیت زیادی دارد، به خصوص در مذهب تشیع غدیر، مهدویت و عاشورا از اهمیت اعتقادی ویژه ای برخوردار است.
 
وی با اشاره به عزاداری محرم در روزهای کرونایی، افزود: امسال با شیوع بیماری کرونا عزاداری های محرم باید به دور از افراط و تفریط برگزار شود، ائمه اطهار بسیار برای سلامت مسلمین اهمیت قائل بودند و به سلامت انسان ها تاکید بسیاری داشتند باید مراقب باشیم که دین و عقلانیت در مقابل هم قرار نگیرند و زمینه سوء استفاده دشمنان فراهم نشود.
 
کوچکزایی خاطرنشان کرد: دستورات دین اسلام براساس عقلانیت شکل گرفته و دین اسلام سفارش زیادی درباره سلامت انسان داشته است تا جایی که امام حسین(ع) نیز در شب عاشورا به پیروانشان می گویند «این قوم با من کار دارند شما جان تان را بردارید و بروید».

توزیع نذورات در قالب کمک مومنانه
 
مسئول بسیج طلاب زاهدان تاکید کرد: امسال با توجه به شرایط موجود هم می توانیم پروتکل های بهداشتی را برای حفظ سلامت افراد رعایت کنیم و هم  به عزاداری بپردازیم و نذری ها را در قالب کمک های مومنانه و حتی نذر ماسک و بسته های بهداشتی به دست عزاداران برسانیم.
 
وی بیان کرد: خیران و هیئت های مذهبی باید به جمع آوری نذورات در قالب کمک های مومنانه همت کنند، این کار بسیار پسندیده است دین اسلام براساس عقلانیت پایه گذاری شده و مراقب باشیم احساسات و هیجانات باعث به خطر افتادن سلامت مردم نشود و عزاداری به دور از افراط  و تفریط و برپایه منطق و عقلانیت داشته باشیم تا زمینه سوء استفاده دشمنان فراهم نشود.
 
کوچکزایی با بیان اینکه دشمنان از گسترش فرهنگ عاشورا می هراسند، ادامه داد: همان طور که شهید مطهری نیز عنوان کردند دشمنان از روز بعد از عاشورا به دنبال تحریف عاشورا بودند تا حادثه عاشورا را جنگی ساده نشان دهند اگر غیر از خانواده امام حسین(ع) در عاشورا حضور می داشت کسی نبود که حقیقت عاشورا را بیان کند و اگر کسی به جز امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در کاخ یزید خطبه می خواند، یزید او را به شهادت می رساند، بنابراین امام حسین(ع) خانواده خود را در کربلا همراه خود برد تا حقیقت عاشورا را آن طور که بود به جهانیان معرفی کند.
 
وی اذعان کرد: هدف امام حسین(ع) امربه معروف و نهی از منکر بود، عاشورا درس های سیاسی زیادی دارد ولایت پذیری واطاعت پذیری از امام، ایثار و فداکاری، امربه معروف و نهی از منکر بزرگترین درس های عاشورا هستند که دشمنان از آن می هراسند.
 
انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcbwwb80rhb59p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما