تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۷
خیار دریایی، جلبک ها، شاه میگو و صدف از گونه های با ارزش برای صادرات و ارزآوری به شمار می روند، به گونه ای که با پروژه پرورش جلبک در سواحل مکران زمینه اشتغال 300 نفر فراهم شده است.
اشتغال زایی 300 نفره دستاورد اجرای پروژه پرورش جلبک در سواحل مکران/ خیاردریایی و صدف با اهمیت ترین گونه دریایی صادرات و ارزآوری
به گزارش عصرهامون، امروزه آبزيان دريايي، با توجه به تغییرات اقلیمی و بحران منابع آب شیرین، ارزش غذايي بالا، در ایجاد اشتغال پایدار و قرار گرفتن در سبدغذايي خانواده ها جايگاه مناسبي پيدا کرده اند، به طوریکه ظرفیت های آبزی پروری با سرمایه گذاری های بزرگ و کوچک در زمینه های پرورش میگو، ماهیان دریایی و سایر آبزیان (جلبک، خیار دریایی و صدف  علاوه بر تولید غذا و نیازهای پروتئینی کشور، از منظر پدافند غیر عامل در امنیت و اشتغال منطقه کمک شایانی می کند.
 
وجود ذخایر ارزشمند مطالعه شده و پراکنش وسيع گونه هاي ذکرشده در سواحل استان، وجود دانش فنی تکثیر و پرورش آنها، شرایط اقلیمی مناسب رشد گونه های یاد شده حتی در تراکم بالا و جيره غذايي مصرفي با قيمت پايين باعث شده است که منطقه چابهار به مکاني مستعد براي پرورش گونه های مختلف خیار دريايي تبديل شود.
 
 يکي از آبزيان مهم در آبهای دریای عمان و سواحل مکران، خيار دريايي است، اين آبزی ارزشمند به علت درصد پروتئين بالا  و محتوای مواد ریز مغذی مانند سلنیوم در کشورهاي مختلفي از قبيل هند، مالزي، اندونزي، ژاپن، ايتاليا و امريکا پرورش داده مي شود.
 
جلبک های دریایی که رتبه دوم تولیدات سازمان خوار و بار کشاورزی  ملل متحد (FAO) را به خود اختصاص داده است یکی دیگر از ذخایر طبیعی و ارزشمند استان است که مرکز تحقیقات شیلات اطلس گونه های موجود را نیز منتشر کرده و هم اکنون در راستای توسعه آبزی پروری سایر آبزیان سازمان شیلات ایران به منظور رفع چالش توسعه پرورش جلبک که نیازمند تولید نشاء برای پرورش است، اجرای عملیات پروژه دستيابي به دانش فني تکثير جلبکهاي Ulva fasciata وGracilariopsis persica به منظور ايجاد نرسري را  با همکاری هم آغاز کرده ایم.
 
پرورش جلبک مستلزم در دسترس بودن نشاء به مقدار لازم و با کیفیت مناسب است که هم اکنون در پرورش های پایلوت به روش جمع آوری از رویشگاه های طبیعی انجام می شود که علاوه بر تخریب محیط زیست طبیعی، قابل اتکا برای سرمایه گذاری کلان به دلیل عدم امکان دسترسی در هر زمان و مکان است.
 
این پروژه با هدف دستیابی به دانش فنی تولید نشاء به روش کشت بافت برنامه ریزی شده است که علاوه بر تأمین نیاز آتی توسعه پرورش جلبک به نشاء باعث حفاظت از رویشگاه های طبیعی بوده و منجر به ایجاد اشتغال خرد با توسعه نرسری و تولید نشاء جلبک خواهد بود.
 
محمد شهلی بر، مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با اشاره به طرح توليد جلبك و خيار دريايي با ۸۵۰ ميليارد تومان سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در حوزه سواحل مكُران سيستان و بلوچستان بیان کرد: عمليات اجرايي اين پروژه در زميني به مساحت ۷۵ هكتار از نيمه دوم سال ۱۴۰۰ در نوار ساحلی به بریس در شهرستان دشتیاری آغاز شده است.
 
وي با بيان اينكه طرح ذكر شده در نيمه دوم ۱۴۰۲ افتتاح مي شود افزود: با راه‌اندازي طرح توليد جلبك و خيار دريايي ۳۰۰ نفر در اين منطقه مشغول به كار مي‌شوند، ارزش صادراتی خیار دریایی بسته به گونه پرورش متوسط 40 دلار به ازای هر کیلوگرم وزن خشک است که ارز آوری قابل توجهی را در پی دارد.
 
وی ادامه داد: ظرفيت توليد در اين طرح سالانه پنج هزار و ۸۰۰ تُن انواع جلبك دريايي از نوع ماكرو و ميكرو است.
 
مدیرکل شیلات استان ضمن معرفی تصریح کرد: اداره کل شیلات استان علاوه بر برنامه ریزی برای پرورش میگو و ماهیان دریایی از جمله  گونه ارزشمند میش ماهی، پتانسیل های پرورش سایر آبزیان نظیر انواع جلبک های دریایی خیار دریایی، لابستر، آرتمیا و آبزیان زینتی را در سواحل مکران  را در دستور کار دارد.
 
وی گفت: آبزی پروری در نوار ساحلی چابهار و کنارک با توجه به ویژگی‌ها و شاخص‌های آن به لحاظ تولید و اشتغال، می‌تواند محور توسعه منطقه و نوار ساحلی مکران قرار گیرد.
 
شهلی بر خاطرنشان کرد: در راستای تحقق شعار سازمان فائو و تحقق شعار سال و منویات رهبر انقلاب و هماهنگی هایی با بنیاد علوی و کمیته امداد امام خیمینی(ره) و شرکت های دانش بنیان به منظور ایجاد فعالیت های خرد(کوچک) شیلاتی جهت  خود اشتغالی نیز انجام شده است که بزودی واحد های تولید خانگی با گونه های خیار دریایی، میگو و صدف و ماهیان دریایی و جلبک را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcawan6w49nyw1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها