تاریخ انتشار :شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۲
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: باید به یک فهم و درک مشترک در زمینه آموزش و پرورش برسیم.
انتظار مردم از آموزش و پرورش باید کتاب‌های درسی باشد، نه مسائل حاشیه‌ای
به گزارش عصرهامون به نقل ازباشگاه خبرنگاران؛ محمود امانی در نشست روابط عمومی دستگاه‌های عضو این شورا گفت: شورای عالی آموزش و پرورش ۱۰ سال قبل از انقلاب مشروطه در سال ۱۲۷۵ توسط عده‌ای از بزرگان کشور که دغدغه تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم داشتند با نام انجمن معارف برای سیاستگذاری و قانونگذاری در امر توسعه مدارس کشور راه اندازی شد تا این که در سال ۱۳۰۰ توسط مجلس شورای آن زمان به نام شورای عالی معارف به رسمیت شناخته شد.
امانی افزود: این شورا با توجه به تاریخچه شکل گیری خود از اصالت طولانی در کشور برخوردار است و افراد برجسته زیادی عضو آن بوده اند. تمام کشور‌ها در باب آموزش و پرورش خود دارای یک نهاد سیاستگذار و قانونگذار در حوزه آموزش و پرورش هستند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان این که این شورا، چون یک نهاد مستقل و فرادستگاهی است در طول دوران فعالیت خود هیچگاه دچار چالش‌های سیاسی نشده و استقلال خود را حفظ کرده است گفت: در طول این سال‌ها قانون تشکیل آن چندین بار دچار تغییر و دگرگونی شده سیر تحولی زیادی را پشت سر گذاشته است.
امانی تصریح کرد: تعداد اعضای شورای عالی ۲۲ عضو اصلی، دو عضو ناظر مجلس و ۶ عضو وابسته است که هفت وزارتخانه و سازمان عضو آن هستند.
او افزود: اتقان مصوبات یکی دیگر از سرمایه‌های شورای عالی آموزش و پرورش است؛ یعنی دارای مصوبات حساب شده و با ملاحظات همه جانبه نظام تعلیم و تربیت کشور است و یکی از مشهورترین تولیدات آن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
امانی ادامه داد: شورای عالی آموزش و پرورش از نهاد‌هایی است که تاثیر جدی در فرآیند‌های سیاستگذاری و قانونگذاری در حوزه آموزش و پرورش دارد. یکی از شعبه‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در حوزه آموزش و پرورش کشور است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش توضیح داد: این شورا در روند شکل گیری خود نقش کنشگری خوبی در روند آموزش و پرورش کشور داشته است به طوری که بسیاری از مجوز‌های فرهنگی، علمی، آموزشی و هنری از طریق این شورا صادر شده است که اسناد آن در واحد اسناد و کتابخانه این شورا موجود است.
امانی تاکید کرد: شورای عالی به عنوان یک نهاد تخصصی باید جایگاه خود را به عنوان سیاستگذار و قانونگذار در حوزه آموزش و پرورش حفظ کند و از ظرفیت‌ها و امکانات سایر دستگاه‌ها برای بهبود روند آموزش و پرورش استفاده کند.
او افزود: شورای عالی یک نقطه اتکا، اطمینان و اعتماد برای دانش آموزان و خانواده‌هایشان است. روابط عمومی دستگاه‌های عضو شورای عالی می‌توانند به آموزش و پرورش برای تحقق اهداف خود کمک کنند تا این دستگاه عظیم بتواند به خوبی وظایف خود را انجام دهد.
امانی با تاکید بر این که برای بهبود شرایط آموزش و پرورش باید همه بسیج شوند گفت: نگاه مقوله‌ای، خاص و تک بعدی به آموزش و پرورش یک آفت است، این نگاه باید اصلاح شود و خدمت به آموزش و پرورش را یک وظیفه ملی و همگانی ببینیم.
او بیان کرد: همه باید به این باور برسند برای توسعه و پیشرفت کشور، آموزش و پرورش را در اولویت قرار دهند و در این میان مدرسه جایی است که آینده کشور در آن شکل می‌گیرد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: مدرسه آیینه واقع نمای آینده ماست؛ در مطالعات اندیشمندان و جامعه شناسان اهمیت و جایگاه آن بویژه در دوره ابتدایی مورد تاکید قرار گرفته است.
امانی با اشاره به این که برای تعلیم و تربیت دانش آموزان باید بهترین‌ها را انتخاب کرد اظهار کرد: دغدغه اصلی جامعه و مسئولان باید آموزش و پرورش باشد و انتظار مردم از آموزش و پرورش باید کتاب‌های درسی باشد نه مسائل حاشیه‌ای و پیش پا افتاده.
او افزود: نسبت به برخی از مسائل دیگر اهتمام ملی وجود دارد به طور مثال واکسیناسیون کودکان، محیط زیست، نفت، گاز و... همین توجه ملی هم باید نسبت به آموزش و پرورش وجود داشته باشد. برای کمک به آموزش و پرورش باید همه محدودیت را بر طرف کرد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر این که مسئله اصلی جامعه باید آموزش و پرورش باشد اظهارکرد: آموزش و پرورش مرکز نهادینه سازی ارزش‌ها، فرهنگ‌ها و به نوعی مرکز پیشگیری از چالش‌ها و مسائل کشورهاست که با سرمایه گذاری و اولویت قائل شدن برای آن، آینده خود را تضمین می‌کنند.
امانی افزود: حساسیت جامعه نسبت به آموزش و پرورش منجر به تصمیمات درست می‌شود. چرا برای اجرای یک سند ۱۰ سال باید طول بکشد و در این مدت ۶ وزیر تغییر کند؟ عدم ثبات مدیریت بلای جان سند شده است که اجرای آن سال‌ها طول کشیده است.
وی ابراز کرد: باید به یک بلوغ مدیریتی در مورد اجرای سند تحول برسیم و یک هسته مرکزی و راهبردی برای اجرای آن تشکیل شود. این شورا متولی یک وظیفه خطیر ملی است که نیازمند همکاری و همراهی همه جامعه، دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف برای انجام این وظیفه مهم است.
به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شورای عالی آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: باید به یک فهم و درک مشترک در زمینه آموزش و پرورش برسیم، چون این دستگاه به تنهایی نمی‌تواند این وظیفه مهم و خطیر را انجام دهد.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdciv5azvt1aww2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما