تاریخ انتشار :جمعه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۱
وزیر کشور گفت: مسئله آب میان ایران و افغانستان باید با تفاهم حل شود و طالبان اجازه دهند مسئولان کشورمان از سد (کمال خان) دیدن کنند.
مسئله آب میان ایران و افغانستان باید با تفاهم حل شود
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، احمد وحیدی روز جمعه در مصاحبه با خبرنگاران استان اصفهان در سالن اجتماعات استانداری اصفهان بیان کرد: حق آبه ایران (در تالاب هامون) یک حق تاریخی است و حاکمان افغانستان و طالبان بارها به وجود حق آبه برای ایران اقرار کرده‌اند و گفته‌اند در صورت وجود آب، حقابه ایران رهاسازی می‌شود.

وی افزود: طالبان در حال حاضر می‌گوید آبی نیست و برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که آب پشت سد مربوطه (سد کمال خان و بند کجای) وجود دارد و برای این که ابهام موجود از بین برود باید به یک تفاهم با طالبان برسیم و در هماهنگی با وزارت خارجه و طالبان، مسئولان ذی‌ربط از وضعیت آب پشت سد دیدن کنند.

وحیدی گفت: این مسئله باید با تفاهم حل شود و طالبان اجازه دهند مسئولان کشورمان از سد دیدن کنند و باتوجه‌به آنکه مردم شرق کشور به‌ویژه در استان سیستان و بلوچستان از کمبود آب در تنگنا هستند و باید سوءتفاهم‌ها در این زمینه حل شود.

وزیر کشور ادامه داد: اگر آبی وجود نداشته باشد موضوع حق آبه و تعهد موضوعیت ندارد؛ ولی در غیر این صورت حق به ایران باید جاری شود.

آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در سفر اخیر خود به سیستان و بلوچستان به طالبان در افغانستان درباره حقابه هیرمند هشدار داد.
رئیس‌جمهور در صحبت‌های خود با تأکید بر این جمله که «حرف من را جدی بگیرید تا بعداً گلایه نکنید» تصریح کرد که «اگر کارشناسان ما کمبود آب را تأیید کنند حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود و این مسئله چیزی نیست که مشمول مرور زمان شود.»

وزیر کشور و هیئت همراه دیروز برای سفری ۲ روزه وارد اصفهان شد و امروز علاوه بر دیدار با امام‌جمعه و نماینده ولی‌فقیه، در جلسه قرارگاه آب استان شرکت کرد و در نشست با فرمانداران، شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی شهرهای بزرگ استان حضور یافت.

انتهای خبر/ ق https://asrehamoon.ir/vdcdkz0fnyt09k6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما