تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۱۴
امدادرسانی به سیل‌زدگان ادامه دارد؛

تلاش جهادی برای کمک به سیل‌زدگان؛ همه پای کار آمدند

با شروع سیل نیروهای امدادی در بین مردم حضور داشتند و امدادرسانی صورت گرفته است.
تلاش جهادی برای کمک به سیل‌زدگان؛ همه پای کار آمدند
به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون»، از هفتم اسفندماه بارندگی‌هایی در جنوب و شرق کشور آغاز شد تا در روستاها و شهرهای استان سیستان و بلوچستان سیل جاری شود، سیلی که سبب‌ساز محاصره برخی روستاها شده است.
 
 البته داستان جاری‌شدن سیل در جنوب استان در سال‌های گذشته به‌صورت مکرر اتفاق افتاده و مردم زحمت‌کش و صبور منطقه را با مشکلات طاقت‌فرسایی مواجه می‌کند که نیاز به برنامه‌ریزی و اساسی برای مقابله با این پدیده مخرب طبیعی دارد.
 
 در ابتدای وقوع سیل سپاه و بسیج در کنار دستگاه‌های امدادی از پیش از آغاز بارش‌ها و به دنبال هشدارهای هواشناسی مبنی بر شدت بارندگی و احتمال وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی در حالت آماده‌باش بودند و به‌محض آغاز سیلاب برای امدادرسانی به مردم وارد میدان شدند.
 
 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ابتدای وقوع سیل در سیستان و بلوچستان با حداکثر قوا در کنار سایر دستگاه‌ها و نیروهای امدادی به کمک مردم آسیب‌دیده از سیل آمد که هنوز هم ادامه دارد.
 
 بااین‌وجود، شدت بارش‌ها، وسعت سیلاب، شرایط جغرافیایی منطقه که با وقوع یک سیلاب، راه‌های ارتباطی به طور کامل مسدود می‌شود و تعداد بالای روستاهای گرفتار در سیلاب سبب شد تا در پایان هفته حجم امدادرسانی‌ها به منطقه افزایش یابد.
 
 این بارندگی و سیلاب ۱۶ شهرستان و هزار و ۹۴۷ روستا را در جنوب سیستان و بلوچستان تحت‌تأثیر خود قرار داده بود و ازآنجاکه اغلب راه‌های مواصلاتی در مسیل رودخانه‌های فصلی واقع شده‌اند، با پر شدن رودخانه‌ها، راه دسترسی به مردم ساکن روستا نیز قطع می‌شود؛ به همین دلیل امدادگران در سه روز نخست توانستند ۲۰ محور از مجموع ۲۵ محور مسدود شده را با کمک عوامل راهداری بازگشایی کنند تا امکان ارسال کمک‌ها نیز فراهم شود.
 
 اکنون بر اساس آخرین آمارها ۲۰۰ تیم امدادی با پشتیبانی پنج استان همجوار سیستان و بلوچستان در منطقه حضور دارند و مشغول امدادرسانی به متاثرین از سیل و آب‌گرفتگی در این استان هستند ضمن آنکه ۲ بالگرد هلال‌احمر نیز در حال ارائه خدمات به مردم گرفتار در مناطق صعب‌العبور هستند.
 
 حجم خسارات وارده در پی وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌های فصلی به زیرساخت‌های در جنوب استان به سه حوزه راه‌ها و کشاورزی و مسکن سنگین برآورد شده به‌نحوی‌که مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان اعلام کرده است: بر اساس برآورد اولیه تاکنون ۲۲ هزار میلیارد ریال خسارت در پی وقوع سیلاب به زیرساخت‌های استان وارد شده است و گروه مجهزهای ارزیاب با حضور در مناطق درگیر سیلاب در حال بررسی برآورد دقیق این خسارت‌ها هستند.
 
 پس از سخنان حکیمانه و پدرانه مقام معظم رهبری در خصوص وقوع سیل در بخش‌های جنوبی استان سیستان و بلوچستان که تأکید کردند: کمک‌ها و امدادهایی که از طرف بخش‌های دولتی و غیردولتی در حال انجام است، ادامه پیدا کند و کسانی هم که توانایی ورود به امداد و کمک را دارند، برای کمک‌رسانی وارد شوند، عصر روز گذشته رئیس‌جمهور به این استان سفر کرد تا از نزدیک وضعیت امدادرسانی و کمک به مردم این استان را پیگیری و دستورات لازم برای رفع مشکلات مردم را صادر کند.

گروه‌های امدادرسان بلافاصله بعد از وقوع سیل قرارگاه امدادرسانی تشکیل دادند

آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در جمع مردم سیل‌زده دشتیاری اظهار کرد: بسیار خرسندم که در خدمت مردم عزیز منطقه چابهار و دشتیاری هستم و باید خدا را شکرگزار باشیم باران رحمت خداست و باید قدر این رحمت را دانست و قدردانی به این صورت باشد که از این باران در جهت آب شرب و آب کشاورزی استفاده کنیم.
 
 وی با بیان اینکه الحمدلله روحیه شکرگزاری در مردم این منطقه وجود دارد و روحیه شکرگزاری نعمت‌ها را افزون می‌کند، تصریح کرد: الحمدلله روستاها این منطقه از نعمت آب و نعمت برق به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برخوردارند و آنچه الان موجب نگرانی شده مسئله بهسازی جاده‌ها است که حتماً باید انجام شود جاده‌هایی وجود دارد که باید بهسازی شوند و پل‌هایی نیز باید ایجاد شود که بتوانند هم جاده را حفظ کنند، هم آب را در مسیر خودش قرار دهند؛ لذا به این دلیل وزیر راه را همراه خود آوردیم که از نزدیک شرایط و وضعیت را ببینند و پیگیری کنند.
 
 رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه گروه‌های امدادرسان بلافاصله بعد از وقوع سیل قرارگاه امدادرسانی تشکیل دادند و امداد به مردم صورت‌گرفته، خاطرنشان کرد: خدا را شاکریم که در این منطقه سیل اتفاق افتاده؛ اما تلفات جانی نداشتیم و مشکلاتی برای مردم پیش نیامد که این را مدیون نگاه سنتی و دقیق‌تر و عمیق‌تر خانه‌ها است که در قسمت بلندی ساخته شده‌اند ساخت خانه‌ها به طور سنتی باعث شده که تلفات کمتر صورت بگیرد.
 
 وی تصریح کرد: در این زمینه باید کار اساسی صورت بگیرد که ما نزولات آسمانی را به نحوی مدیریت کنیم که از آب آن درست استفاده شود؛ مثلاً سدی بسازیم که بتوانیم در طول سال از این آب‌های بارندگی به‌درستی استفاده کنیم نه اینکه بلااستفاده به دریا ریخته شوند انشا الله این نزولات قابل‌استفاده شرب شود و بتوانیم از آن استفاده کنیم.
 
 رئیسی با تقدیر از رهبر انقلاب اسلامی که توجهی عمیق به منطقه چابهار و دشتیاری نشان دادند، گفت: انشا الله بتوانیم زیرساخت‌هایی را به وجود بیاوریم که از نعمت باران بهره ببریم و مردم نیز آسیب نبینند که این نیاز به همکاری شما دارد.
 
 وی با بیان اینکه این منطقه دارای کشاورزی است و بتوانیم از این آب‌ها برای کشاورزی نیز استفاده کنیم تصریح کرد: یکی از صفات برجسته و ارزشمندی که شما داشتید این بود که مواد غذایی که از طرف مردم به شما رسیده به کشور پاکستان اهدا گردید؛ چون خود دیگر نیاز نداشتید این کمک و دوستی با کشور همسایه پاکستان بسیار ارزشمند است و نشان‌دهنده این است که شما مواد غذایی و وسایل را در خانه‌هایتان انبار نکردید؛ بلکه آنها را با نیازمندان هرچند کشور دیگر شریک شدید.

توسعه آب بندها در سیستان و بلوچستان اولویت وزارت جهادکشاورزی است

محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی در جمع‌بندی سفر رئیس‌جمهوری به سیستان و بلوچستان افزود: طی چند روز اخیر سیلاب‌های براثر بارش‌های رگباری به بخش‌های مختلف کشاورزی این استان به‌ویژه شهرستان‌های دشتیاری، چابهار و کنارک خسارت‌های شدیدی وارد کرد که عمده این خسارت‌ها به زمین‌های زراعی، محصولات کشاورزی، قنوات، راه‌های دسترسی به مزارع، آبندها و بندسارها بود.
 
 وی ادامه داد: باتوجه‌به تأکیدی که رهبر معظم انقلاب داشتند رئیس‌جمهور به بنده مأموریت دادند تا با حضور در سیستان و بلوچستان به بررسی دقیق خسارت‌های وارده سیلاب به بخش کشاورزی این استان بپردازم که بر اساس برآوردهای اولیه تاکنون بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان بارندگی به بخش‌های مختلف کشاورزی این استان خسارت وارد کرده است.
 
 وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: هنوز خسارت‌های این بخش نهایی نشده است چرا که در برخی نقاط به دلیل شدت آسیب‌ها امکان بررسی دقیق وجود نداشت.
 
 نیکبخت تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای رفع مشکلات آسیب‌دیدگان بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان باتوجه‌به سطح خسارت‌ها دو کار مهم را در دستور کار قرارداد که در مرحله نخست و به‌فوریت و اورژانسی تأمین کالاهای اساسی و ارزاق مردم از جمله آرد و در صورت نیاز برنج، روغن و شکر در دستور کار قرار گرفت.
 
 وی تصریح کرد: همچنین در مرحله بعد عملیاتی و ترمیم‌کردن بخش‌های زیر ساختی حوزه کشاورزی این استان موردتوجه قرار گرفته است.
 
 وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: خوشبختانه همکاران ما در بخش‌های کشاورزی استان سیستان و بلوچستان و شهرستان‌های تابعه بازسازی قنوات را در دست اولویت قرار داده که این روند در بخش‌های دیگر این حوزه نیز در صورت فراهم‌شدن شرایط انجام خواهد شد.
 
 نیکبخت گفت: همچنین تاکنون ۲۰۰ تن علوفه و نهاده دامی نیز برای تأمین خوراک دام در مناطق آسیب‌دیده از سیلاب این استان توزیع شده است و این روند همچنان تداوم دارد.
 
 وی با اشاره به اهمیت آب‌بندها و بندسارها در سیستان و بلوچستان گفت: سازه بندسار، مکانیزم مبتنی بر دانش و خرد بومیان این استان است و از جمله شیوه‌های دانش‌محور تحت‌تأثیر شرایط اقلیم منطقه بشمار می‌رود که الگویی راهبردی برای مدیریت منابع آب و آبخیزداری و همچنین انجام کشاورزی پایدار محسوب می‌شود.
 
 وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: مردم این دیار از دیرباز با ایجاد و احداث سدهای خاکی (بندسار) توانسته‌اند در راستای حفاظت از منابع پایدار اقلیمشان برای واپایش سیلاب‌ها، جلوگیری از فرسایش خاک و در راستای استحصال محصولات کشاورزی پایدار اقدام مثبتی انجام دهند که این مهم به‌عنوان اولویت ویژه راهبرد اساسی و اصولی با مشارکت مردم و دولت به طور ویژه در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcgqu9q7ak9334.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما