تاریخ انتشار :شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۲۵
پارک‌های محله‌ای که تغییر کاربری داده‌اند؛

تبدیل پارک‌ها به مکانی برای تجمع زباله

پارک‌ها و فضای سبز سطح شهرها مکانی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت است که گاهی به مکانی برای تجمع زباله‌ها تبدیل می‌شود.
تبدیل پارک‌ها به مکانی برای تجمع زباله
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، امروزه پارک‌ها و فضای سبز در محله‌ها و شهرها به‌عنوان مهم‌ترین عامل پایداری و توسعه طبیعت بشمار می‌روند که جدا از نقش زیبای محله تأثیر زیادی در روحیه و سلامت انسان دارد.

فضای سبز و طبیعت زیبا بی‌تردید یکی از بهترین هدایای خداوند برای ساکنین زمین و انسان‌ها است؛ فضای سبز نه‌تنها باعث بهبود وضعیت زیست‌محیطی است؛ بلکه کمک شایانی به گذراندن اوقات فراغت برای مردم است.

در محله‌های مختلف شهری نیز باتوجه‌به مشغله‌های زیاد خانواده‌ها و نداشتن فرصت کافی برای رفتن به طبیعت و تفریح کودکان، مسلماً پارک‌های محله‌ای و فضای سبز می‌تواند نقش بسیار زیادی در تأمین نیاز مردم به تفریح و پرکردن اوقات فراغت بچه‌ها در ایام تعطیل داشته باشد.

در جوامع کنونی با پیشرفت روزافزون فناوری دیگر مانند گذشته خبری از بازی‌های قدیم و بومی و محلی نیست؛ و تنها جایی که برای بازی‌های کودکانه در بیرون از خانه‌های آپارتمانی وجود دارد همین پارک‌های و فضاهای سبز سطح شهرها هستند.

در شهرستان خاش متأسفانه به دلیل گستردگی و فاصلهٔ تقریباً زیاد محله‌ها از هم شاهد عدم وجود پارک‌های محله‌ای که بتواند باتوجه‌به جمعیت شهری نیاز آنان را رفع کند؛ هستیم.

محمود هاشم زهی یکی از شهروندان خاش با اشاره به نداشتن امکانات و وسایل بازی در یکی از پارک‌های منطقه هواشناسی بیان کرد: در این پارک نه‌تنها وسیلهٔ بازی وجود ندارد؛ بلکه محلی برای گذاشتن زباله‌ها و آشغال‌های ساکنین شده است.

وی افزود: مسلماً با تعویض یا نصب وسایل جدید دیگر مردم به خود اجازه نخواهند داد زباله‌ای در این مکان قرار دهند؛ چرا که هر انسانی به طور فطری خواستار زیبایی و داشتن محله‌ای تمیز و سرسبز برای زندگی است.

یکی دیگر از شهروندان خاشی با اشاره به اهمیت فضای سبز در روحیه شهروندان بیان کرد: در اطراف پارک‌های محله با کاشتن نهال و درخت شاهد ایجاد فضایی سبز و دلپذیر خواهیم بود که با کمک شهرداری این امر دور از دسترس نخواهد بود.

وی با ابراز گلایه از مردم و کوتاهی در حفظ و نگهداری وسایل بازی و نهال‌های کاشته شده افزود: حفظ و نگهداری وسایل بازی و مراقبت از فضاهای سبز موجود در شهر تنها وظیفهٔ شهرداری نیست؛ شهروندان اگر احساس مسئولیت بیشتری در نگهداری و حفاظت از وسیله‌هایی که متعلق به همهٔ مردم است داشته باشند؛ بی‌گمان شهری زیباتر و سرسبزتر خواهیم داشت.

در راستای گلایهٔ شهروندان از کمبود پارک‌های محله و عدم تجهیز آنها خبرنگار ما به سراغ مهدی شهنوازی شهردار خاش رفته و پیگیر موضوع شد.

از برنامه‌های مهم در دست اجرا تجهیز و احیای پارک‌های محله‌ای در خاش

مهدی شهنوازی، شهردار خاش در خصوص گلایه شهروندان خاش از کمبود پارک‌های محله و عدم تجهیز آنها بیان کرد: یکی از برنامه‌های در دست اجرا و مهم برای شهرداری تجهیز و احیای پارک‌های محله‌ای برای رفاه حال بیشتر شهروندان در محله‌های مختلف شهرستان خاش است.

وی افزود: وسایل موردنیاز برای نصب در پارک‌های محله‌ای تهیه شده و دراسرع‌وقت در محله‌های موردنظر جهت بهره‌برداری شهروندان قرار خواهند گرفت.

شهردار خاش با اشاره به اینکه شهرداری در تمام محلات شهری قادر به نظارت مستمر و نگهداری از فضای سبز و پارک‌ها نیست، تصریح کرد: مقرر گردیده طرح واگذاری حفاظت و مراقبت از پارک‌های محله‌ای به ساکنین هر منطقه واگذار شود.

وی ادامه داد: چرا که امکانات عمومی و فضای سبز تنها متعلق به یک فرد نیست و بدون توجه و احساس مسئولیت سایر مردم امکان نگهداری و مراقبت از اموال عمومی از جمله وسایل بازی و تفریح برای یک نهاد خاص کاری دشوار است.

شهنوازی خاطرنشان کرد: از شهروندان خاش در خواست داریم تا در حفظ و نگهداری فضاهای سبز و تجهیزات تفریح و بازی موجود در سطح شهر و رعایت اصول بهداشتی برای داشتن شهری تمیز و زیبا به شهرداری کمک کنند.
انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcbfzb88rhb00p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما