تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۲۸
واژه «عید» از لغت «عود» به معنای بازگشت و «فطر» از کلمه «فطرت» گرفته شده، به همین دلیل از عید فطر به «بازگشت به فطرت» تعبیر شده است.
عید فطر؛ روز بازگشت به فطرت و فرصتی برای طلب مغفرت
به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون»، نخستین روز ماه شوال در فرهنگ اسلامی به‌عنوان عید فطر و جشن بازگشت به فطرت شناخته می‌شود. مسلمان در طول یک ماه روزه‌داری و ارتباط نزدیک با خدای متعال و استغفار از گناهان به تصفیه روح و جان خویش همت گماشته و از تمام آلودگی‌های ظاهری و باطنی که بر خلاف فطرت آنهاست، خود را پاک‌کرده و به فطرت واقعی خود بر می‌گردند.
 
 عید فطر به‌عنوان یکی از اعیاد بزرگ اما مسلمانان جهان محسوب می‌شود که البته آنچه که دین مبین اسلام این روز را به‌عنوان یکی از اعیاد مهم خود برگزیده است، اتحاد مسلمین برای به‌جاآوردن فریضه نماز عید فطر است.
 
در روز عید فطر، گویی آدمی از نو متولد می‌شود. روزه‌داران در پایان یک ماه عبادت و بندگی با ضیافت الهی وداع می‌کنند و در جوار رحمت حق به سعادت ابدی و جاودان می‌رسند و پاداش صبر و اطاعت خویش را از خالق بی‌همتا می‌گیرند.
 
 عید فطر به معنای پاداش عبادت خالصانه است
 
 حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا اصغری، امام‌جمعه موقت زاهدان در گفتگو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: در طول سال شب‌هایی هستند که خداوند خیرات و برکات فراوانی در آن شب‌ها متوجه بنده می‌کند، یکی از آن شب‌ها شب عید سعید فطر است.
 
وی افزود: آخرین افطار ماه مبارک رمضان و شب اول ماه شوال اعمال و دعاهای سفارش‌شده‌ای دارد که دعای رویت هلال ماه شوال از آن دسته از دعاها هست، در روایت داریم که خداوند در آخرین افطار ماه رمضان به‌اندازه تمام کسانی که در ماه رمضان مورد مغفرت قرار داده است در شب عید فطر یکجا مورد رحمت و مغفرت قرار می‌دهد، توجه به شب عید سعید فطر به‌عنوان یک شب عبادی و رفتن در خانه خدا بسیار مهم و حائز اهمیت است که نباید از آن غافل بود.
 
 امام‌جمعه موقت در ادامه تصریح کرد: اولین روز بعد ماه مبارک رمضان معروف به عید سعید فطر است یکی از ویژگی‌های عید فطر در فرهنگ اسلامی برپاداشتن نماز است و نام‌گذاری این عید به نام فطر به این دلیل است که بعد از یک ماه بندگی و قرآن، ذکر، دعا، روزه، احیا و سحر، امید داریم که به سرمنزل فطرت خود برگشته باشیم و به ضمیر خودمان مراجعه کرده باشیم.
 
 وی یادآور شد: واژه فطرت در قرآن آمده و خدای تبارک‌وتعالی می‌فرمایند: من انسان‌ها را برای فطرت آنها خلق کردم، خداوند بر آن فطرت حقیقتی را گذاشته و آن فطرت پاکی و طهارت است به‌طوری‌که همه مردم عالم در هر کجا که باشند، از دروغ، خیانت، تندی و تکبر بیزار هستند و مهربانی و تواضع را دوست دارند و این نشان می‌دهد که فطرت آدم‌ها یک حقیقت واحد است.
 
 اصغری تشریح کرد: اعمالی که ما در زندگی انجام می‌دهیم باعث پوشانده شدن فطرت ما می‌شود، یک گنج که درون صندوقچه‌ای زیر خروارها خاک پنهان است اگر کسی بخواهد به آن گنج برسد باید خاک‌ها را کنار بزند و فطرت انسان‌ها مانند همان گنج است و گناهان ما مانند گردوغباری است که روی گنج نشسته و فطرت را پنهان کرده است.
 
وی اذعان کرد: ماه مبارک رمضان ماه شستن، سوزاندن و ازبین‌بردن گناهان است و عید سعید فطر بدین جهت بعد ماه مبارک رمضان قرار گرفته که خداوند به بندگانش بفهماند که بر سر خانه فطرت خود رفته‌اند؛ یعنی پاک شده و زشتی‌هایشان از بین رفته است.
 
 امام‌جمعه موقت اظهار کرد: خداوند در سوره حجرات می‌فرمایند: خداوند در قلب شما ایمان را محبوب کرده و زینت داده است و همین فطرت ما دوست دارنده تقوا و ایمان است.
 
 وی افزود: یکی از اعمال خیلی مهم روز عید سعید فطر زکات فطره است و نشانه انسان بودن ما بذل و بخشش‌کردن به نیازمندان از دارایی خودمان یعنی عین چیزی که خودمان استفاده می‌کنیم؛ مانند برنج، خرما و گندم است.
 
 اصغری خاطرنشان کرد: زکات فطریه نیز می‌گوید از همان چیزی که برای زندگی خود تهیه می‌کنید به دیگران هم بدهید، این می‌شود کرامت، جواد بودن و بخشنده بودن، امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا به همراه فرزندانشان سه روز را روزه بودند و هر سه روز افطار خود را به مسکین، یتیم و اسیر دادند و بعد سوره‌ای نازل شد به نام انسان و خداوند می‌خواهد بفهماند که اگر کسی می‌خواهد انسان باشد باید این‌طور باشد.
 
 وی یادآور شد: یکی از اعمال مهم عید سعید فطر که مستحب است قبل از نماز عید فطر انجام دهیم پرداخت فطریه است اگر کسی بیشتر هم بتواند کمک کند کار پسندیده‌تری انجام داده است.
 
 عید فطر روز رحمت و مغفرت الهی است
 
 حجت‌الاسلام مرتضی عرب خالص در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری عصرهامون بیان کرد: بعد از یک ماه بندگی و عبادت، خداوند متعال درهای رحمت و مغفرت خود را در روز عید فطر بر روی بندگان باز می‌کند و این عید بزرگ و مبارکی است که در روایات در کنار عیدهای بزرگ دیگر یاد شده است.
 
 وی با اشاره به اعمال این روز افزود: مهم‌ترین اعمالی که بزرگان دین برای عید فطر برگزیده‌اند، غسل کردن پس از غروب آفتاب، خواندن زیارت اباعبدالله، اقرار به گناه و طلب استغفار و مغفرت از خداوند، گفتن تکبیر، پوشیدن لباس‌های پاکیزه و نو و حضور در نماز عید فطر که جلوه‌ای از شکوه اتحاد مسلمانان است که در این روز بسیار سفارش شده است.
 
 این کارشناس تصریح کرد: در شب قبل از عید به عبادت و بندگی تأکید شده و این شب طبق روایات کم از شب‌های قدر برای عبادت نیست.
 
 وی ادامه داد: میزان فطریه‌ای که برای هر نفر از سوی مراجع بزرگ تقلید اعلام شده است، ۶۵ هزار تومان درصورتی‌که قوت غالب فرد گندم و درصورتی‌که برنج غیرایرانی است ۱۲۰ هزار تومان و کسانی که قوت غالبشان برنج ایرانی است،۱۸۰ هزار تومان است که باید قبل از نماز عید فطر به دست افراد نیازمند برسد.
 
 حجت‌الاسلام عرب خالص در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم که عیدی همه ما فرج امام‌زمانمان باشد.

انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdccm4qsi2bqes8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما