تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۱۴
پایگاه اینترنتی بلومبرگ امریکا در گزارشی به نقل از منابع خود اعلام کرد اوباما تماس تلفنی هفته گذشته خود با دکتر حسن روحانی را آغاز یک سلسله تماس های مستمر نمی داند
اوباما به تماس مستمر با دکتر روحانی اعتقاد ندارد
به گزارش عصر هامون، پایگاه اینترنتی بلومبرگ امریکا در گزارشی به نقل از منابع خود اعلام کرد اوباما تماس تلفنی هفته گذشته خود با حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحانی را آغاز یک سلسله تماس های مستمر نمی داند.

مارگارت تالف و کامبیر فروهر روز ۷ مهر ۱۳۹۲ (۲۹ سپتامبر ۲۰۱۳) در مقاله ای که روز وب سایت بلومبرگ منتشر شده، نوشتند: «یکی از مقامات دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود گفت این تماس تلفنی زمینه ساز مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا یا گفتگوهای آینده میان روسای جمهوری دو کشور نیست».

این مقام امریکایی اضافه کرده است: «گفتگوی تلفنی روحانی و اوباما همچنین تعیین کننده ضرب الاجلی برای رفع نگرانی های مربوط به برنامه هسته ای ایران به شمار نمی رود».

نویسندگان این مقاله درباره میزان اطلاع اسراییل از تماس اوباما و دکتر روحانی نوشته اند: «روسای جمهوری ایران و آمریکا چند روز پیش از برگزاری نشست میان اوباما و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در تاریخ ۳۰ سپتامبر، تلفنی گفتگو کردند. مقام های امریکایی می گویند مقامات اسراییل را در جریان این تماس تلفنی قرار داده اند».

بلومبرگ ادامه می دهد: «آرون دیوید میلر نایب رئیس مرکز ویلسون در واشنگتن و مشاور امور خاورمیانه می گوید این تماس تلفنی، منعکس کننده تلاش دو کشور برای تحقق منافعشان و نه تغییر در مواضعشان بود».

دیوید میلر افزود: «ایرانی ها تحت فشارهای ناشی از تحریم های اقتصادی و آمریکایی ها تحت فشار ناشی از نگرانی اسراییلی ها درباره تلاش ایران برای دستیبابی به سلاح هسته ای قرار دارند».

میلر اضافه می کند: «ایرانی ها پیشتر به دانش تولید سلاح هسته ای دست یافته اند و بهترین کاری که می توانیم انجام دهیم اینست که این کشور را سال های سال از دستیابی به چنین سلاح هایی بازداریم».

تالف و فروهر سپس به مسئله کنفرانس ژنو ۲ درباره سوریه اشاره کرده و می گویند: «برخی دیپلمات ها و تحلیلگران بر این باورند که محک واقعی پایبندی دکتر روحانی به هر گونه توافق و مصالحه با از سرگیری مذاکرات در ژنو در تاریخ پانزدهم اکتبر آغاز می شود».

در ادامه این تحلیل آمده است: «جان کری نیز ۲۶ سپتامبر گفته است یک نشست یا تغییر در لحن، کافی نیست. هنوز به سوالاتی درباره اهداف برنامه هسته ای ایران پاسخ نداده است».

نویسندگان این تحلیل در انتها تاکید می کنند مقام های امریکایی به این نکته پی برده اند که دکتر روحانی به شدت نیازمند کاهش سریع تحریم هاست.

ايران هسته اي مي نويسد ، دنیس راس مشاور سابق اوباما در امور ایران و مشاور سیاست خاور نزدیک در موسسه واشنگتن به بلومبرگ می گوید: «به نفع روحانی است که به سرعت نشان دهد می تواند تحریم ها را کاهش دهد اما اینکه وی بتواند در برنامه هسته ای عقب گردی نشان دهد، هنوز معلوم نیست».

انتهاي پيام/۵۰۸۲ https://www.asrehamoon.ir/vdchi-nk.23nikdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما