تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۵
«ما براساس حرف هایی که زده می شود میخواهیم چیزی که هستیم را به دنیا نشان بدهیم. ما نمیخواهیم دروغ بگوییم، ما دنبال تنش نیستیم...»
احتمال دیدار روحانی و اوباما/ کنایه های فائزه هاشمی به احمدی نژاد
به گزارش عصر هامون،خانم فائزه هاشمی در مصاحبه ای با وب سایت روزآلاین (roozonline) به ارزیابی تماس تلفنی روحانی و اوباما پرداخته و می گوید "اگر این مسیر، از هر دو طرف دچار افراط و تفریط نشود و با واقع بینی جلو برود می تواند ملاقات سران را هم به دنبال داشته باشد. به نظر من شدنی است."





طی روزهای گذشته برخی رسانه های غربی مدعی شده بودند، فشار تحریم ها کار ساز شده و ایران را مجبور کرده است سر میز مذاکره بنشیند، اما دکتر روحانی و تیمش با رد این ادعا تاکید دارند که نگاه و سیاست ما -همانطور که در تبلیغات انتخاباتی هم مطرح شد- سیاست تعامل با جهان است و می خواهیم در چارچوب منافع ملی و با حفظ اصول، دیپلماسی فعال داشته باشیم.





در عین حال، خانم هاشمی ادعای رسانه های غربی را تایید کره و در پاسخ به این سوال که "چه ویژگیها و شرایطی در مقطع کنونی باعث شد چنین تابویی بدین شکل شکسته شود و طرفین به مذاکره تلفنی روی اورند؟" گفت: «مشکلاتی که الان ایران با آن دست به گریبان است کم نیست. به خصوص در ۸ سال گذشته که نه تنها روابط با امریکا وجود نداشت با کشورهای غربی، عربی، اسیای میانه و... هم روز به روز روابط تیره تر شد و در حیطه های مختلف در بن بست و انزوا قرار گرفتیم و روز به روز منافع ملی و اعتبار ما بیشتر آسیب دید.»





وی در بخش دیگری از سخنانش مدعی می شود: «در هیچ دوره ای ما اینقدر مشکلات حاد نداشتیم، مشکلات عمیق نداشتیم بحران عمیق در سیاست خارجی و سایر زمینه ها نداشتیم. این مشکلات احتمالا همه این گروهها و افراد را به این نتیجه رسانده که این رابطه باید برقرار شود تا راهی برای فائق آمدن بر مشکلات باشد.»





این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی عملکرد دولت های نهم و دهم را به باد انتفاد گرفته و ادامه داد: «اگر بتوانیم بر خلاف گذشته روابط مان را بر پایه درستی برقرار کنیم مسائل قابل حل است. ما می گوییم برنامه هسته ای ما مسالمت امیز است دنبال سلاح هسته ای نیستیم خب چرا نتوانیم اعتمادسازی کنیم؟ در ۸ سال گذشته بنا بر اعتمادسازی نبود، بنا بر ایجاد تنش بود بنا بر این بود که هر روز بحران جدیدی بیافرینیم و مشکلات هر روز حادتر شود. الان اما ما براساس حرف هایی که زده می شود میخواهیم چیزی که هستیم را به دنیا نشان بدهیم. ما نمیخواهیم دروغ بگوییم ما دنبال تنش نیستیم. می خواهیم واقعیت را نشان بدهیم و بگوییم ما دنبال صلح و گفتگو هستیم. فکر میکنم کار سختی نباشد زمان می برد اما شدنی است. مگر قبل از این دوره هشت ساله چنین نبود؟ تنش های ما با دنیا بیشتر از مساله هسته ای، به خاطر روابط نامناسب بوده که ایجاد کرده بودیم به همه بد و بیراه میگفتیم برخلاف نظر کارشناسان عمل میکردیم. هدف مذاکره حل مشکل نبود بحث مدیریت جهان بود. میخواهم بگویم که بیشتر مشکلات ما از مدیریت های سوء و روابط نادرست با اکثر کشورها بود.»





وی به سوابق آمریکا، انگلیس و شوروی سابق در "چپاول منابع و منافع ایران در طول تاریخ" اشاره کرده و می افزاید: «ما نمی توانیم بگوییم که امریکا، روسیه وانگلیس و.. با ایران روابط شان، روابط درستی بوده و غارتگری نبوده. چپاول منافع و منابع ایران در طول تاریخ نبوده. امریکا نسبت به ان کشورها جدیدتر است وآنها قدیمی تر هستند در این موضوعات. همانطور که با روسیه و سایر کشورهای استعماری از قدیم رابطه داریم می شد با امریکا هم این رابطه ادامه می یافت. این یک تابویی شد که ۳۵ سال تداوم پیدا کرد. خب حالا این تابو و این سد شکست و این قدم خوب و مثبتی است به نظر من. حالا روابط مان را به طور مثال با روسیه نگاه کنیم. آیا روسیه شریک دائمی و باوفایی بوده؟ آیا امتیازاتی که ما به روسیه و دیگر کشورها به خاطر مشکلاتی که با امریکا و غرب داشتیم داده ایم کم بوده؟ آیا روسیه پای ما ایستاده و جاهای مهم به ما پشت نکرده؟ مثلا قطعنامه شورای امنیت علیه ایران. روسیه هم به آن رای داده و خیلی جاهای دیگر. موشک های ۳۰۰ اس ما را نداد. بنابراین متوجه نمی شوم که چرا ما باید به روسیه اعتماد کنیم ولی آنجا که می توانیم رابطه داشته باشیم و مشکلات حل شود و نیازی هم نباشد امتیاز به جایی بدهیم اینکار را نکنیم.»





خانم هاشمی درباره شعار مرگ بر آمریکا هم گفته، «مگر مرگ بر روسیه نداشتیم، نه شرقی نه غربی نداشتیم، الان داریم؟ طبیعی و منطقی است که در طول زمان، چیزهایی تغییر میکند. مهم این است که به منافع ملی بیندیشیم. بالاخره روسیه هم از ابتدا دوست ما نبود. الان هم نیست. آنها نیز دنبال منافع خود هستند چرا ما به فکر منافع خود نباشیم.»





روزآنلاین در پایان گزارش خود از مصاحبه با فائزه هاشمی نوشته است: «می پرسم گذشته از مساله هسته ای و بحث سوریه، یکی از مباحثی که امریکا همیشه در قبال ایران مطرح کرده بحث حقوق بشر است در این زمینه چه فکر میکنید ایا مناسبات جدید در این زمینه هم تاثیرگذار خواهد بود در داخل؟ خانم هاشمی میگوید: کشورهایی را می بینیم که در زمینه حقوق بشر شرایط بسیار بدتری نسبت به ایران دارند اما دچار تحریم نشده اند. نه تنها فشاری آنچنانی روی شان نیست بلکه با امریکا و غرب روابط حسنه ای هم دارند. یا مگر اسرائیل سلاح هسته ای ندارد؟ ایا روابط غرب با او خراب است و تحت فشار؟ اینها بیشتر بهانه است بنابراین با یک سیاست خارجی پویا و منطقی و یک مدیریت واقع گرا و مناسب در داخل، مسائل می توانند کم کم به سمت حل شدن بروند. اینها بیشتر بهانه است من نمیگویم همه مسائل ایران حل شده میگویم به این سمت پیش می رویم که حل شود. زمان خیلی چیزها را نشان خواهد داد.»
انتهای پیام/۵۰۸۲ https://www.asrehamoon.ir/vdcc1eq0.2bqi48laa2.html
منبع : جام نیوز
نام شما
آدرس ايميل شما