تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۵
"چاک هیگل" وزیر دفاع آمریکا، در منامه، پایتخت بحرین، تلاش کرد تا درب را برای متحدان عربی اش و فروش سلاح های نظامی از جمله موشکهای دفاعی به آنها به بهانه تهدید بودن موشکهای بالستیک ایران باز کند.
تهدید بودن ایران بهانه است؛ آمریکا سودای فروش سلاح به متحدانش را در سر می‌پرواند!
تهدید بودن ایران بهانه است؛ آمریکا سودای فروش سلاح به متحدانش را در سر می‌پرواند!
به گزارش عصر هامون، با وجود پیمان تاریخی ژنو با تهران، که در آن توافقاتی بر سر کاهش تحریم و مسائل هسته‌ای ایران صورت گرفت، واشنگتن برای افزایش قوای نظامی در خلیج فارس و همچنین حضور گسترده آن، آماده می شود.


چاک هیگل (Chuck Hagel)، وزیر دفاع ایالات متحده طی کنفرانسی در خصوص امنیت منطقه که با حضور مقامات کشورهای عربی خلیج فارس در منامه بر گزار شد، تاکید کرد که امریکا به حضور نظامی‌اش در خلیج فارس ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیگل در ادامه افزود، با وجود دستیابی به توافق هسته ای با ایران در ژنو، نیروی دریایی، هوایی و زمینی امریکا، بالغ بر ۳۵ هزار نیرو، در خلیج فارس باقی خواهند ماند و تجدید نظری نیز در خصوص تعداد این نیروها صورت نخواهد گرفت.

بنا بر گزارش وال استریت ژونال، هدف اصلی هیگل از این سفر، اطمینان دادن به متحدان عربی‌اش در حاشیه خلیج فارس در خصوص باقی ماندن نیروهای نظامی ایالات متحده در منطقه، علی رغم توافق هسته ای با ایران بوده است. هیگل که ماه گذشته به کنگره اعلام کرده بود "انزوا طلبی امریکا بیش از آنکه ناشی از غرور باشد، به علت تهدید است، به شنوندگان خود یادآور شد، که ۴۰ کشتی جنگی آمریکا و ناوگان هوایی این کشور در آبهای نزدیک خلیج فارس و تنگه هرمز مستقر هستند. به نظر نمی رسد این ناوگان عظیم جنگی قصد عظیمت به خانه را داشته باشد! به گفته وی در طول شش ماه گذشته، حدود ۵۰ بار کشتی‌های جنگی آمریکا، تنگه هرمز را طی کرده‌اند.


به گزارش راشاتودی، این سیاستمدار امریکایی که پیش از این کسب و کار کوچکی همراه با دیپلماسی برای خود راه انداخته بوده، اعلام نمود که هدف ایالات متحده تشویق شش کشور شورای همکاری خلیج فارس به خرید سلاح‌ها و سیستمهای نظامی از آمریکا است. به گفته وی وزارت دفاع امریکا بر ایجاد ظرفیت شرکای این کشور به منظور حضور قدرتمند نظامی در منطقه تاکید دارد.

وی هدف از این پیشنهاد را قدرتمند شدن متحدان منطقه در برابر تهدیدات مشترک عنوان کرد.

اگر بخواهیم آمار و ارقامی را که هیگل در این سخنرانی از آنها نام برد را بررسی کنیم، آن‌هم با صرف نظر از هزینه هنگفتی که این فعالیتهای نظامی برای آمریکا در بر خواهد داشت، آمریکا برای تامین هزینه هایش به شدت به شدت به فروش سلاح‌های نظامی خود به مشتریان عربش، احتیاج پیدا خواهد کرد.

بنا بر گزارش راشاتودی، هیگل با تلاشی مضاعف مبنی بر نادیده گرفتن تهدیدی همچون اسرائیل در منطقه سعی کرد ذهن همپیمانان عربی خود را به سوی حفظ استقرار نیروهای نظامی آمریکا در منطقه منحرف سازد. بر اساس گزارش دیجیتال ژورنال، هیگل تاکید کرد که قدرت نظامی کلید یک دیپلماسی موفق است، و در ادامه افزود ما واقف هستیم که دیپلماسی نمی تواند در خلاء عمل نماید، موفقیت ما علاوه بر اینکه به قدرت نظامی ایالات متحده وابسته است به تضمین وعده هایمان به متحدان عربیمان نیز بستگی دارد. با وجود اینکه در حال حاضر به زعم همان عده ای که ایران را یک تهدید هسته ای می پنداشتند، این تهدید را خنثی شده می دانند، هیگل در مورد فروش سیستمهای دفاع موشکی ایالات متحده در خاور میانه، سخن به میان می آورد.

به گزارش دیجیتال ژورنال، سعی و تلاش هیگل به منظور فروش تسلیحات نظامی به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس باعث بهره مند شدن این کشورها از سامانه دفاع و هشدار پیش از موعد، حسگرها و رادارها خواهد شد اما در مقابل این کشورها را به شرکتهای تامین کننده سلاح های نظامی ایالات متحده، وابسته خواهد کرد.

وزیر دفاع آمریکا در سفر به بحرین با حمد بی آل خلیفه دیدار کرد و از دیدار با مخالفان این حکومت خودداری نمود. به گفته خالد مرزوق، رهبر ارشد مخالفان و عضو جناح سیاسی الوفاق، دولت بحرین در سایه‌ای امن، همچنان به سرکوب مخالفان خود می‌پردازد، آمریکا باید طی یک پیام روشن از حکومت بحرین بخواهد به سمت مردم و نظام حکومتی منسجم و مردمی حرکت کنند.


آنچه که در ظاهر پیداست، بسنده کردن آمریکا به محکومیتهای لفظی نه چندان شدید نسبت به حکومت بحرین است، این بدان معنا است که آمریکا تمایل به نادیده گرفتن سرکوب مخالفان در این کشور دارد.
انتهای پیام/۵۰۸۲ https://www.asrehamoon.ir/vdcjvyex.uqemhzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما