تاریخ انتشار :شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۹
معاون وزیر امور خارجه ایران در پایان نخستین روز مذاکرات مستقیم میان نمایندگان تهران و واشنگتن را " سازنده " خواند .
مذاکرات سازنده هسته ای و باقی ماندن اختلافات میان ایران و 5+1
مذاکرات سازنده هسته ای و باقی ماندن اختلافات میان ایران و 5+1
به گزارش سرويس بين الملل عصر هامون، به نقل از اوراسیا ریویو ؛ این پایگاه خبری در مقاله ای نوشت : سید عباس عراقچی ، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در گفتگو با 5+1 و همچنین معاون وزیر خارجه ایران در امور قانونی و بین المللی درباره گفتگو با نمایندگان آمریکایی تصریح کرد : مذاکرات میان ایران و آمریکا در ژنو سوئیس در فضایی سازنده و مثبت انجام گرفته است .

وی افزود :‌روز دوشنبه بعداز ظهر گفتگو میان نمایندگان ایران و آمریکا بیش از 5 ساعت به طول انجامید و اشمیت ، معاون کاترین اشتون ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این جلسه حضور داشت .

در این مذاکرات نمایندگان ارشدایرانی از نمایندگان شش قدرت جهانی خواستند که هر دو طرف تلاش خود را برای کاهش سطح اختلافات انجام داده تا بتوانند در دور بعدی مذاکرات هسته ای به نقطه اشتراک مقبول و مطلوبی دست پیدا کنند . به گفته عراقچی ، تهران و نمایندگان کشورهای 5+1 هنوز در موارد مختلفی باید یکدیگر اختلاف نظر دارند .

اوراسیا ریویو به نقل از مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در گفتگو با 5+1 تاکید کرد : تلاش های فراوانی باید انجام شود تا دیدگاه های دو طرف به یکدیگر نزدیک تر شده و در این راه هر دو طرف باید تصمیمات سخت و سرنوشت سازی را اتخاذ کنند .

در دور بعدی مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای 5+1 که در تاریخ 16 تا 20 جولای انجام خواهد گرفت ، گفتگوهایی دوجانبه ای میان نمایندگان تهران با برخی از اعضای گروه 5+1 طراحی شده است . این گفتگوهای دوجانبه به بهبود روند کلی مذاکرات و حل و فصل بهتر اختلافات کمک می کند . همچنین چنین کاری می تواند بر پیدایش گزینه های جایگزین بیشتر و مفید تر و نیز کاهش اختلافات نقش داشته باشد .

این پایگاه خبری _‌تحلیلی همچنین نوشت : هم طرف ایرانی و هم طرف غربی امیدوارند که دور بعدی مذاکرات در وین بر سر مباحث جزئی تر متمرکز بوده و نیز تهیه پیش نویس برای توافق نهایی هسته ای آغاز شود .

نمایندگان دو طرف نسبت به ایجاد یک توافق جامع و نهایی تا پایان مهلت 20 جولای _ که توافقنامه ای موقت و شش ماهه بوده _ ابراز خوش بینی کرده اند . این در حالی است که چنانچه چنین توافق جامعی محقق نشود یک توافق موقت و شش ماهه دیگر میان دو طرف مذاکره کننده برقرار خواهد شد .

به گفته عراقچی ؛ هنوز زود است که در مورد اینکه نیازی به تمدید دوره توافق نامه موقت وجود دارد یا نه ، تصمیم گیری شود . نشانه های خوبی وجوددارد که می توان برای تحقق توافق نهایی و جامع به آن امیدوار بود . این در حالی است که هنوز هم برخی مسائل باقی مانده که اختلافات آن در میان دو طرف رفع نشده است . تلاش ها برای ایجاد پل میان فاصله های دوطرف ادامه دارد .

انتهای پیام / 4030 https://www.asrehamoon.ir/vdcdkk0k.yt0ok6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما