تاریخ انتشار :يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۰
با گسترش موج اعتراض‌ها به فقدان عدالت و نژادپرستی پلیس آمریکا، آمارهای رسمی منتشر شده نشان می‌دهد پلیس این کشور در آدم‌کشی حتی از ارتش نیز پیشی گرفته است!
مردم آمریکا زیر چکمه نظامیان قتل 2000 نفر در 5 سال
مردم آمریکا زیر چکمه نظامیان قتل 2000 نفر در 5 سال
به گزارش سرويس بين الملل عصر هامون، پس از گسترش موج خشم مردمی در سراسر آمریکا در پی تصمیم یک هیئت منصفه برای تبرئه پلیس قاتل سفیدپوست به علت کشتن یک نوجوان غیرمسلح سیاهپوست، در سه ماه گذشته مسئله کشتار مردم بی‌گناه توسط پلیس آمریکا بار دیگر در معرض قضاوت افکار عمومی جهانی قرار گرفت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه از نیویورک گزارشی که در ماه اوت (مرداد ماه) توسط پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) منتشر شد، نشان می‌دهد نیروهای پلیس آمریکا بین سال‌های 2007 تا 2012 نزدیک به 2000 نفر از مردم کشورشان را به قتل رسانده‌اند.
با این حال، تعداد قتل‌ها به دست پلیس احتمالا بسیار بیشتر است زیرا آمارهای دقیقی در خصوص قتل‌ها وجود ندارد. این موضوع همچنین فقدان قابل توجه آمار را درباره تعداد آمریکایی‌هایی که در مجموع هر سال توسط پلیس کشته می‌شوند، علنی کرده است.
گزارش اف‌بی‌آی ظاهرا تنها اطلاعات محکم درباره این مسئله است. با این حال با توجه به این که فقط 750 سازمان از 117هزار اداره پلیس محلی آمار خود را برای استفاده در این گزارش ارائه کرده‌اند، این اطلاعات به هیچ وجه کامل نیست.
به علاوه، آماری درباره قتل‌‌های «غیرموجه» به دست پلیس در این گزارش وجود ندارد.
این گزارش همچنین نشان می‌دهد تقریبا دو بار در هر هفته، یک مامور پلیس سفیدپوست در این دوره پنج ساله، یک فرد سیاهپوست را کشته است.

گسترش موج خشم مردمی در سراسر آمریکا
آمار اف‌بی‌آی از این لحاظ تکان‌دهنده است که این رقم بیشتر از تلفات آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان در طول پنج سال است. بر اساس اطلاعات رسمی، در دوره‌ای پنج ساله که در ماه نوامبر سال 2014 پایان یافت، در مجموع یک هزار و 523 مورد تلفات آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان گزارش شد. فعالیت‌های نظامی آمریکا در عراق و افغانستان بیشترین شدت را داشته ولی به نظر می‌آید خاک آمریکا، میدان نبردی مرگبارتر برای آمریکایی‌ها است.
ادامه اعتراض‌ها
در حالی که پنج روز از شروع جنبش اعتراضی علیه بی‌عدالتی و نژادپرستی در آمریکا می‌گذرد و بسیاری از شهرهای آمریکا از ترس گسترش اعتراض‌ها تبدیل به «پادگان نظامی» شده است، مردم بار دیگر، جمعه شب و بامداد روز شنبه در شهر فرگوسن و شهرهای دیگر آمریکا در خیابان‌ها حضور یافته و علیه تبعیض و نژادپرستی حاکم بر کشورشان شعار دادند.
اعتراضات که روز جمعه همزمان با حراج‌های سالیانه پس از عید شکرگزاری و حضور انبوه نظامیان اندکی فروکش کرده و به تجمع و اعتصاب در برابر فروشگاه‌ها محدود شده بود، جمعه شب دوباره از سر گرفته شده و تا بامداد شنبه ادامه یافت. جمعه یکی از شلوغ‌ترین روزهای سال آمریکا از نظر مراجعه مردم به مراکز عمومی خرید بود. معترضان این روز را «جمعه» سیاه نامیدند و از مردم سرتاسر آمریکا خواستند حین انجام خرید، به اعتراض‌های خود نیز ادامه دهند. تسخیر شماری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای از سوی معترضان، یکی از نتایج این فراخوان بود که باعث تعطیلی بسیاری از آنها شد.
شبکه راشا تودی در این باره گزارش داد علاوه بر فرگوسن، معترضان در سایر شهرها مثل سان فرانسیسکو نیز به خیابان‌ها آمده‌اند و با شعار «جان سیاهپوستان ارزش دارد»، تظاهرات کردند. در تظاهرات شهر «سیاتل» که به تعطیلی موقت فروشگاه شهر منجر شد، پلیس تعدادی از معترضان را بازداشت کرد. معترضان همچنین تلاش کردند تا وارد مقر پلیس شهر شوند که این اقدام با واکنش نیروهای امنیتی مواجه شد. ماموران پلیس آمریکا، خبر دستگیری معترضان را تأیید کرده است اما حاضر به اعلام شمار این بازداشتی‌ها نشد.
در اخبار دیگر آمده است که ماموران پلیس مقابل معترضان نیویورک در اداره پلیس صف تشکیل داده و مانع از پیشروی آنها شده‌اند. شبکه «ای‌بی‌سی» آمریکا نیز گزارش داد معترضان شیشه‌های «بانک آمریکا» و فروشگاه قطعات الکترونیک در سانفرانسیسکو را خرد کردند.
بی‌توجهی مردم به هشدارهای پلیس
با حضور مجدد مردم در خیابان‌های شهر به‌ویژه فرگوسن پلیس به معترضان هشدار داد و از آنها خواست که خیابان‌ها را ترک کنند. پلیس آمریکا اعلام کرد در صورت نادیده گرفتن این هشدارها معترضان دستگیر می‌شوند. البته معترضان هیچ توجهی به این هشدارها نشان ندادند و به تظاهرات خود ادامه دادند.
روزنامه انگلیسی «دیلی‌‌تلگراف» اما از گسترش اعتراض‌ها به مرکز خرید «سنت‌لوئیس» آن هم در اوج ساعات خرید و فروش خبر داد و افزود، این اعتراض‌ها به تعطیلی این مرکز منجر شد.
بی توجهی مردم به هشدارهای پلیس
شبکه راشاتودی نیز گزارش داد یک گروه از معترضان به سمت فروشگاه زنجیره‌ای «چسترفیلد» فرگوسن حرکت کردند و شعار دادند: «فروشگاه را تعطیل کنید» «دارن ویلسون را دستگیر کنید» و متعاقب آن بسیاری از خریداران با شروع اعتراضات، فروشگاه را ترک کردند.  16 نفر از معترضان توسط نیروهای پلیس آمریکا دستگیر شدند.
 شبکه «ای‌بی‌سی» نیز گزارش داد که در جریان اعتراضات جمعه شب در فرگوسن دستکم هشت نفر بازداشت شده‌اند.
انتقاد سازمان ملل!
در حالی که سازمان ملل در موارد مشابه و در مورد کشورهای مستقل با کوچکترین اتفاقی بلافاصله موضع می‌گیرد، این بار و پس از گذشت پنج روز از اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا و پس از سرکوب وحشیانه سیاهان از سوی پلیس آمریکا تنها با انتقاد از رفتار پلیس از مقامات آمریکا خواست به گزارش‌های منتشر شده درباره خشونت پلیس علیه افراد غیرمسلح به‌ویژه سیاه‌پوستان رسیدگی کنند!
کمیته ضد شکنجه سازمان ملل روز (جمعه) همچنین از آمریکا خواست تا به صورت کامل به موضوع خشونت پلیس و تیراندازی به سوی یک نوجوان غیرمسلح سیاه‌پوست رسیدگی و اطمینان حاصل کند که سلاح‌های شوک‌دهنده تنها در مواقعی که امنیت جانی فرد تهدید می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این گزارش به رویدادهای شهر فرگوسن اشاره‌ای نشده است!
زندگی سیاهان ارزشی در آمریکا ندارد!
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز هم در گزارشی با اشاره به حوادث اخیر شهر فرگوسن و راه افتادن موجی از اعتراضات در شهرهای مختلف آمریکا نوشت که «نظام عدالت آمریکا بار دیگر اثبات کرد و نشان داد که اگر شما فردی رنگین‌پوست و یا فقیر در آمریکا باشید، زندگی شما اهمیت زیادی نخواهد داشت.»
خبرگزاری شین‌هوا نیز در گزارشی از نیویورک با اشاره به ناآرامی‌‌های اخیر در ایالت میسوری آمریکا نوشت: «تداوم اعتراضات در فرگوسن ایالت میسوری آمریکا و بسیاری دیگر از شهرهای بزرگ این کشور، بار دیگر شکاف عمیق اجتماعی میان صفوف نژادی در این کشور را به یاد آورد.»
گفتنی است اعتراضات علیه نژادپرستی در آمریکا که از دوشنبه شب گذشته و از شهر فرگوسن شروع شد، به سرعت به دیگر شهرهای آمریکا نیز کشیده شد.
 شبکه سی‌ان‌ان روز پنج‌شنبه گزارش داد که معترضان در 130 شهر در 35 ایالت آمریکا دست به تظاهرات زده‌اند. در این مدت نیویورک، واشنگتن، لس‌آنجلس و صدها شهر دیگر شاهد اعتراضاتی بود که در جریان آنها دستکم 400تن بازداشت شدند.

انتهای پیام/ 4030 https://www.asrehamoon.ir/vdcb59b0.rhb8apiuur.html
منبع : عرش نیوز
نام شما
آدرس ايميل شما