تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰
کارشناس سیاسی روس تجاوز ریاض به یمن را اشتباه استراتژیک این کشور خواند و فروپاشی عربستان سعودی را یکی از پیامدهای احتمالی آن عنوان کرد.
تجاوز به یمن می‌تواند منجر به فروپاشی سعودی شود
به گزارش سرویس بین الملل عصر هامون، “الکساندر کنیازف” کارشناس سیاسی روس ۲ هفته تجاوز نظامی عربستان سعودی و متحدانش به یمن را بدون دستاورد دانست.
این صاحب‌نظر مسائل سیاسی منطقه گفت: بمباران تاسیسات عمدتا غیر نظامی و مناطق مسکونی یمن به هیچ وجه نمی‌تواند به عنوان پیشرفت‌ ریاض در این ماجراجویی نظامی تلقی شود. کار به جایی رسیده که جنگنده‌های عربستان سعودی حتی مدارس را هدف قرار داده و باعث زخمی و کشته شدن کودکان می‌شوند.
کنیازف پیشروی‌های انصارالله یمن را قابل توجه دانست و ایجاد جبهه‌های جدید توسط این جنبش را دلیل قاطعیت مردم این کشور برای مقابله با برنامه‌های متجاوزان ارزیابی کرد.
از نگاه این تحلیلگر مسائل امنیتی، چنانچه عربستان سعودی تصمیم به تجاوز زمینی به یمن بگیرد، انصارالله و مردم یمن این حرکت را بدون پاسخ نخواهند گذاشت که این امر باعث متزلزل شدن پایه‌های قدرت آل سعود خواهد شد. وضعیت سعودی در حقیقت پیچیده بوده و در شمال آن به‌طور مداوم درگیری‌های با گروه‌های داعش اتفاق می‌افتد.
وی رسانه‌ای شدن خبر انتقال صدها نفر تروریست داعشی توسط عربستان سعودی به قلمرو یمن را از دیگر جنایات ریاض دانست و افزود: بدون تردید هم تجاوز نظامی به یمن و هم انتقال تروریست‌های داعشی به این کشور با هماهنگی آمریکا صورت گرفته که در نهایت وضعیت منطقه را بیش از گذشته پیچیده خواهد کرد.
کنیازف با بیان اینکه وضعیت داخلی برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیلی آزادی‌خواهی مردم موجب نگرانی نخبگان حاکم شده است، تصریح کرد: عربستان سعودی و متحدانش ضمن انجام عملیات “طوفان قاطع” می‌خواهند این پیام را به مردم خود انتقال دهند که از هر نوع اقدامی علیه دولت‌هایشان از شیوه سرکوب بی‌رحمانه استفاده خواهند گرفت.
وی با اشاره به حمایت واشنگتن و متحدانش از گروه‌های تروریستی در منطقه گفت: به اعتقاد من در بیشتر بحران‌های منطقه‌ای آمریکا و متحدانش دست دارند و اگر حمایت واشنگتن نبود، ریاض هرگز به یمن تجاوز نمی‌کرد و حق حاکمیت این مردم را زیر پا نمی‌گذاشت.
بنابه اعتقاد کنیازف، عربستان سعودی یک کشور وابسته به آمریکا بوده و و تحقق اهداف سیاست‌های منطقه‌ای واشنگتن را پیاده می‌کند. بر اساس مطالعاتی که آمریکایی‌ها در آغاز سال جاری میلادی در عربستان سعودی انجام دادند، ۸۰ درصد نمازگزاران در مساجد این کشور از دولت خود حمایت نکرده بلکه نسبت به داعش توجه نشان داده‌اند. تعداد قابل توجهی از اقشار و گروه‌های مختلف جامعه سعودی نیز از وضعیت خود راضی نیستند. حتی در داخل خانواده آل سعود اختلاف و رقابت‌های جدی وجود دارد.
این کارشناس روس، تجاوز به یمن را زمینه‌ساز تزلزل بیشتر فضای داخلی و بحران سیاسی سعودی خواند و درگیری‌های نظامی با احتمال فروپاشی این کشور را بعید ندانست. چرا که نیاز به سعودی در سیاست‌های بین‌المللی و منطقه‌ای که از سوی انگلیس و سپس آمریکا ضمن ایجاد این کشور تعیین شده بود، در حال از بین رفتن است.
کنیازف موضع ایران در رابطه به موضوع یمن را قابل حمایت ارزیابی و تاکید کرد: تهران همواره در قضایای منطقه مخالف هر نوع مداخله بوده و از حل‌وفصل همه مسائل و مشکلات موجود از راه مذاکرات حمایت می‌کند. این نوع نگاه به نفع ثبات و امنیت منطقه بوده و سایر کشورهای علاقه‌مند نیز باید از آن پیروی کنند.
انتهای پیام/0720 https://www.asrehamoon.ir/vdccm1qe.2bqmx8laa2.html
منبع : داعش دات آی آر
نام شما
آدرس ايميل شما