تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۰
گزارشی از تلخ ترین حادثه تاریخی؛

کودتای 28 مرداد از خاطره ملت ایران محو نمی‌شود

امام جمعه موقت زاهدان گفت: اشتباه اصلی دکتر مصدق این بود که برای بار دوم روی کار آمد و نه تنها عاملان کشتارها را مجازات نکرد بلکه به پسرخاله خود که یکی از این عوامل بود پست و مقام داد.
کودتای 28 مرداد از خاطره ملت ایران محو نمی‌شود
به گزارش سرویس سیاسی عصرهامون به نقل از زاهدانه، روز 28 مرداد يادآور کودتای ننگين و سياهی است که شيرينی نهضت ملی شدن صنعت نفت را در کام ملت ايران تلخ کرد. پس از پيروزی قيام سی تير به رهبری آيت‌الله کاشانی که باعث روی کار آمدن مجدد دکتر محمد مصدق شد، مصدق در صدد افزايش اختيارات خود و محدود کردن اختيارات مجلس شورای ملی برآمد و بنای اختلاف با آيت‌الله کاشانی را گذاشت . بدين ترتيب او بدون توجه به نقش و رهبری آيت‌الله کاشانی در قيام سی تير که منجر به روی کار آمدن مجدد او شد، به پياده نمودن شعار «جدايی دين از سياست» پرداخت و برخی روحانيون و نزديکان آيت‌الله کاشانی را دستگير کرد. عوامل داخلی و خارجی نيز آنچنان شخصيت اين مرد روحانی بزرگ و شريف را لکه ‌دار کردند که شايد بتوان آن را در تاريخ ايران بی ‌سابقه دانست.
طرح کودتای نظامی 28 مرداد را بايد در اصل، يک طرح انگليسی دانست. انگليس که پس از کوتاه شدن دست خود از صنعت نفت ايران، منابع بسياری را در منطقه و خصوصا ايران از دست داده بود، با قطع اميد از رسيدن به توافق، وارد مطالعه طرح يک کودتای نظامی شد.
اگرچه اجرای نقشه کودتا در 25 مرداد شکست خورد و شاه از ايران فرار کرد اما سستی مصدق و دلايل مختلف ديگر باعث شد که در 28 مرداد 1332 کودتا عملی شود و سرلشکر فضل‌الله زاهدی مجری طرح کودتا به جای مصدق نخست وزير شد و بدين ترتيب با قبضه شدن قدرت در دست استبداد داخلی و استعمار خارجی يکی از ننگين‌ترين دوره‌های استبداد در تاريخ معاصر ايران رقم خود و باعث حاکميت 25 سال ديکتاتوری محمدرضا شاه با حمايت مستکبرين و خصوصا آمريکا گرديد. اين واقعه تاريخی در‌س‌ها و عبرت‌های فراوانی برای ملت ايران به همراه داشت و به عنوان يکی از تلخ‌ترين روزها در تاريخ ايران ثبت شده است.
در همین راستا امام جمعه موقت زاهدان با توجه به سالروز کودتای 28 مرداد سال1332 اظهار داشت: دکتر مصدق و آیت الله کاشانی تا زمانی که در کنار یکدیگر بودند مشکلی نداشتند اما با بالاگرفتن اختلافات، کودتای 28 مرداد رخ داد.
حجت الاسلام راهداری افزود: اشتباه اصلی دکتر مصدق این بود که برای بار دوم روی کار آمد و نه تنها عاملان کشتارها را مجازات نکرد بلکه به پسرخاله خود که یکی از این عوامل بود پست و مقام داد.
وی در ادامه گفت: آیت الله کاشانی برای انذار او در 27 مرداد نامه‌ای نوشت اما مصدق اظهار می‌کرد که مردم با او هستند حتی وی در روزهای قبل از آن نیز روحانیان را از دخالت در سیاست برحذر می‌داشت.
امام جمعه موقت زاهدان از جمله عواقب کودتای 28 مرداد را حمله نظامی به طبس عنوان کرد و افزود: این کودتا آثار بدی بر کشور گذاشت که از جمله آنها میتوان به حمایت از استبداد شاه، تحقیر ملت با تصویب لایحه کاپیتولاسیون، کودتای نوژه، حصر اقتصادی و اعمال تحریم‌ها، تحریک صدام به جنگ علیه ملت ایران، انهدام هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی، حمایت از فتنه‌گران، حمایت از تکفیری‌های افغانستان، سوریه و عراق برای مخدوش‌کردن چهره اسلام و حتی رقم‌خوردن فتنه‌های 78 و 88 اشاره کرد.
حجت الاسلام راهداری در پایان خاطر نشان کرد: اوباما یک بار در مصر و بار دیگر در سازمان ملل اذعان کرد که آنها همچنان به کودتای 28 مرداد 1332 امیدوار هستند اما او و هم‌پیمانانش باید بدانند که ما در سایه اطاعت محض از رهبری سیاسی و دینی خود، با اقتدار و عزت‌مندانه و تا زمانی که جان داریم ذوب در ولایت هستیم و تمام امیدهای آنان را به یأس و شکست تبدیل خواهیم کرد.
انتهای پیام/9031
https://www.asrehamoon.ir/vdcbg9bz.rhb5apiuur.html
منبع : پایگاه خبری زاهدانه
نام شما
آدرس ايميل شما