تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۹
مدیر بازرسی نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در خصوص طراحی روی جلدهای دفاتر بیان کرد: این طراحی ها در مراکز تولید صورت می گیرد و ما در مبدا مصرف هستیم لذا برخورد با طراحی روی جلد دفاتر بر عهده مسئولین فرهنگی و وزارت و ارشاد اسلامی است و از حیطه کاری ما خارج می باشد.
بازارلوازم التحرير در تسخير دلالان فرهنگ/ بن تن و باب اسفنجی هنوز ميهمان ناخوانده دانش آموزان در کلاس های درس
بازارلوازم التحرير در تسخير دلالان فرهنگ/ بن تن و باب اسفنجی هنوز ميهمان ناخوانده دانش آموزان در کلاس های درس
به گزارش سرویس اجتماعی عصر هامون به نقل از زاهدانه، شمارش معکوس برای بازگشايی مدارس شروع شده و اين روزها بازار لوازم التحرير از هر بازار ديگری داغ تر است زیرا والدین مشغول تهیه وسایل ضروری فرزندان خود برای شروع سال تحصیلی هستند. این روزها در خیابان های شهر زاهدان هم حال وهوای مهرماه پیچیده است و وقتی برای خرید به بازار بروید با انواع و اقسام لوازم التحریر در ویترین مغازه ها و پیاده روها مواجه خواهید شد که هر کدام به سلیقه گروه خاصی وارد بازار عرضه شده است. به طوری که تنوع رنگی این لوازم باعث تفاوت سلیقه والدین با فرزندانشان شده است.
در این میان هستند والدینی که به فکر آينده فرزند خود هستند و دلشان نمی خواهد عکس های پر رنگ و لعاب غربی امروز، الگوی رفتاری فردای فرزندانشان قرار بگیرند اما در مقابل فرزندانی که اصرار به خریدن اینگونه دفترها با طرح انیمیشن های غربی را دارند تا مبادا در بین هم سن و سالان و دوستان هم کلاسی شان کم بیاورند، چاره ای جز خریدن آنچه آنها انتخاب می کنند را ندارند. آری این است دغدغه والدین در تهیه لوازم التحریر فرزندانشان؛ فرزندانی که قرار است در این حجمه فرهنگی آینده سازان مملکت شوند.


از آنجایی که طرح ترويج فرهنگ ايرانی اسلامی در مدارس از سال گذشته آغاز شد اما متأسفانه بعد از گذشت يکسال از اين طرح برخلاف انتظارها نتوانست در ميان دانش آموزان و والدين آنها چندان موفق ظاهر شود و اما به راستی چرا بايد اجرای طرح لوازم التحرير ایرانی در يک کشور، کار دشواری باشد؟
در این بین باید مسئولین صدا و سیما را زیر سوال برد به این علت که ذهن کودکان را با کارتون های غربی فریب می دهند و برایشان از شخصیت های کارتونی باربی،باب اسفنجی ، بن تن و... الگو می سازند و تا زمانی که این روال در جامعه کنونی پیش برود نباید انتظار داشت دانش آموزان از طرح های غربی دست بکشند و آنها را الگو و سرمشق آینده خود قرار ندهند.
ازآنجایی که دشمن همیشه درصدد ضربه زدن به کشور ایران اسلامی است مقام معظم رهبری اتحاد، همدلی و همزبانی را رمز پیروزی ملت اعلام کردند ازاینرو دشمن برای ایمکه ذهن فرزندان این مرزوبوم را دگرگون سازد با ترویج این تصاویر می خواهد نفوذ خود را پررنگ تر کند. همان طور که با ترويج نرم افزارهای موبايل، ذهن بسياری از جوانان و حتی ميان سالهايمان را تسخير کرد و زندگی های زيادی را تا آستانه از هم پاشيدن کشانده است.
امسال هم بازار لوازم التحریر مانند سالهای گذشته در سیطره طرح های غربی غوطه ور است و چقدر غریب واقع شدند شخصیت های کارتون های ایرانی همچون شکرستان، کلاه قرمزی و پسرخاله یا طرح های دفاع مقدس.
یاسمن دانش آموز پایه هشتم در گفت و گوبا خبرنگار زاهدانه می گوید: هر چند که دفترهایی که طرح های عروسکی دارند را معلم هایمان اجازه نمی دهند به مدرسه ببریم اما ما دانش آموزان هر سال برای خرید لوازم التحریر طرح هایی را انتخاب می کنیم که تنوع رنگ و تصاویر آنها جذاب و زیبا باشد زیرا این جذابیت علاقه ما را در نگهداری از آن دفتر و همچنین خواندن مطالب بیشتر تقویت می کند.
سالاری یکی از شهروندان زاهدانی بیان می کند: قرار بود وزارت بازرگانی لوازم التحرير ارزان قيمت عرضه کند اما متاسفانه تا به حال چنين اتفاقی نيفتاده و من از فروشگاه های زیادی که سؤال کردم خبری از لوازم التحرير ارزان قيمت دولتی در آنجا نبوده است.
وی ضمن گلايه از بالا بودن قيمت لوازم التحرير می گويد: متاسفانه کيفيت دفترچه ها و برخی اجناس ديگر پايين است و جلد برخی از دفترچه ها به قدری کثيف و خاک گرفته است که گويی از سالها قبل در انبارها مانده است و ما امروز بايد اين اجناس را باقيمت بالايی خريداری کنيم.
برخی والدین نیز معتقدند: طرح های غربی علاوه بر اینکه کیفیت بهتری دارند قیمتشان هم نسبت به لوازم التحریر ایرانی ارزان تر است. از اینرو مجبور به تهیه اینگونه طرح ها برای فرزندان خود هستیم.
صاحب يکی از نوشت افزارها می گويد: من هم دوست ندارم طرح های غربی را در مغازه ام بفروشم اما مادامی که فرهنگ سازی نشود و کار توليد اين نوشت افزارها در کشور ادامه داشته باشد، نمی توان کارهای ايرانی را فروخت. امروز اگر من لوازم التحريری با اين طرح ها را برای فروش نياورم، از همکارانم عقب می افتم زيرا کمتر کسی پيدا می شود سراغ طرح های ايرانی را بگيرد.
وی در حالی که يک نمونه از طرح های ايرانی را که از سال گذشته بود در بین قفسه هایش نشان می داد، توضیح داد: مردم را نمی توان به زور مجاب به خريد کالایی کرد که نمی خواهند، اين طرح ها به دليل تنوع محدود در رنگ ، جلد و کيفيت اندکی که دارند کمتر مورد توجه دانش آموزان و حتی دانشجويان قرار می گيرند.
و اما در پايان هم برای گرانی و نظارت بر لوازم التحرير فروشی ها به سراغ مدیر بازرسی نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان رفتيم تا ببينيم آيا نظارتی بر فروش لوازم التحرير صورت می گيرد. به گفته «محمد رفیع سلطان زاده » قيمت تمام دفترچه ها روی جلد آن ثبت شده است و هيچ کس حق ندارد دفتری را ريالی بالاتر به شهروندان بفروشد، علاوه بر آن همکاران ما در حوزه نظارت، طرح نظارتی ويژه خود را آغاز کرده اند و روزانه به تعدادی از لوازم التحرير فروشی ها سر می زنند.
وی گفت: این طرح نظارتی از دهم شهریور ماه در دستور بازرسی بازدید اصناف قرار گرفته و نظارت ویژه ای بر روی لوازم التحریر، کفش، کتاب و کیف و هر کالایی که مورد نیاز برای آغاز سال تحصیلی باشد، شروع شده است.
این مسئول در خصوص توزیع دفتر تعاونی افزود: توزیع اینگونه دفترها به صورت گذشته انجام نمی شود زیرا قبلا یارانه به این دفترها تعلق می گرفت، در حال حاضر اتحادیه ها با مراکز تولیدی ارتباط برقرار کرده و قیمت پایینتری را تولید می کنند.
سلطان زاده در خصوص طراحی روی جلدها دفاتر بیان کرد: این طراحی ها در مراکز تولید صورت می گیرد و ما در مبدا مصرف هستیم لذا برخورد با طراحی روی جلد دفاتر نیزبر عهده مسئولین فرهنگی و وزارت و ارشاد اسلامی است و از حیطه کاری ما خارج می باشد.
مدیر بازرسی نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: تاکنون تخلفی گزارش نشده است اما چنانچه شهروندی با گران فروشی و هرگونه تخلفی روبرو شد می تواند با شماره تلفن 124 تماس بگيرد و اگر فروشنده ای هم فهرست قيمت را در معرض ديد فروشنده قرار ندهد متخلف است و پيگيری خواهيم کرد.
در پایان نیز یک روانشناس در گفت و گو با یکی از رسانه ها به خانواده‌ها توصیه کرد: خرید لوازمی با طرح‌های متناقض با فرهنگ و آداب و رسوم خانواده می‌تواند مشکلات تربیتی فراوانی را برای خانواده‌ها و فرزندانشان بوجود آورد، چرا که استفاده از وسایلی که با فرهنگ ما سنخیت ندارد، سبب می‌شود تا پذیرش هنجارهای جامعه برای دانش آموز سخت تر باشد و همین مسئله والدین را در چالش با فرزندانشان قرار خواهد داد .به عنوان مثال استفاده دانش آموزان از وسایلی با طرح‌های عروسکی نیمه عریان سبب می‌شود تا حجاب برای آن دانش آموز به گونه دیگری و در راستای آن طرح‌ها نهادینه شود از اینرو خانواده‌ها باید هنگام خرید این گونه لوازم سلیقه فرزندانشان را مورد توجه قرار داده و در عین حال با دلیل و منطق آن‌ها را از خرید لوازمی با طرح‌های ضدفرهنگی منصرف کنند.
انتهای پیام/9031 https://www.asrehamoon.ir/vdciruay.t1a5q2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما