زورخانهها نشانی از زور بازوی رادمردانی است که نه برای کسب نام و نشان و نفع فردی، بلکه برای زنده نگاه داشتن نشان راستی و فروتنی در برابر ناتوانان و سپاسداری از ایزد منان و رساندن راحت و آرام به مردم شکل گرفتند.
به گزارش سرویس ورزشی عصر هامون به نقل از اوشیدا: با یک تعریف ساده زورخانه مکانی است برای نیرومندی و تقویت روحیه ورزشکاری، تواضع و فروتنی و دوری از تکبر است ،ورزشهای زورخانهای در فضایی سرپوشیده انجام می شده است که شبیه سردابها و عبادتگاههای بوده است که زورخانه ها از دوران باستان از آنجا ظهور پیدا کرده اند، سقف زورخانه بلند و گنبدی شکل، شبیه معابد و مساجد میباشد درب ورودی زورخانه کوچکتر از درهای معمولی طراحی شده است. این ورزش بیشتر با اهداف آمادگی جسمانی و تفریحات سالم و غنی سازی اوقات فراغت در زورخانهها انجام میشود، معمولا حدود دوساعت طول می کشد و با تعارفات و غزل خوانی برخی از ورزشکاران خوش صدا توام است و مرشد با سخنان جذاب بر شیرینی تمرین و اجرا می افزاید. این نوع تمرینات بیشتر بین همه گروه های سنی بزرگ سال رایج است. در زورخانه مشابه مسجد سادات و پیشکسوتان، مقدم اند،هنگام ورود به زورخانه وگود، همچنین در ایستادن داخل گود همین سنت رعایت می شود که دیگران به ترتیب کسوت در زیر دست سادات قرار می گیرند. معمولا ورزش با ضرب مرشد و بسم الله الرحمن الرحیم یا شعری که همین مضمون را داشته باشد شروع می شود.
گود زورخانه ،نماد گودال قتل گاه امام حسین(ع) است و در حقیقت نشانه اعتقاد و محبت به اهل بیت بوده و قداست آن تا جایی است که ورزشکاران بدون وضو وارد آن نمی شوند. گود از لحاظ ظاهری بصورت یک هشت ضلعی منظم می باشد. زورخانهها نشانی از زور بازوی رادمردانی است که نه برای کسب نام و نشان و نفع فردی، بلکه برای زنده نگاه داشتن نشان راستی و فروتنی در برابر ناتوانان و سپاسداری از ایزد منان و رساندن راحت و آرام به مردم شکل گرفتند. مکانی که رادمردانی در گود مقدس آن گرد هم میآمدند و با نیایش و ستایش اصول فروتنی، راستی، سپاسداری، خردورزی، نبرد با اهریمن درون و خودخواهی و مردمدوستی را یک، دو، سه میشماردند.
محلههای دیروز این مرز و بوم گرداگرد گودهایی شکل گرفت و جایگاه مردان و پهلوانانی بود که جز دل به دوست ،بخشش ، بزرگی و تواضع نمیدانستند.از این اماکن امن که مرشدهای قدیمتر از آن مسجد دوم یاد میکنند امروزه دیگر کمتر سراغی گرفته میشود. اقبال کم جوانان از این آیین فتوت و جوانمردی که اینک ورزش باستانی خوانده میشود نوای حزنانگیزی است که پیش از همه دل مرشدان آن را به درد آورده است؛ مرشدانی که تقریباً همه عمر خود را صرف خدمت به زورخانهها کردهاند تا این نوای آیینی خاموش نگردد.
حسین کلانتر رئیس اداره ورزش و جوانان زابل اظهار داشت: زورخانه سیدالشهدا(ع) سیستان فعال و پذیرای علاقمندان به این ورزش است.
وی افزود: در حال حاضر دو گروه جوانان و پیشکسوتان به فعالیت می پردازند.
رئیس اداره ورزش و جوانان زابل ادامه داد: اعتباراتی را برای احداث ساختمان جدید دریافت کردیم که در حال پیگیری و حمایت از این ورزش پهلوانی هستیم.
کلانتر اشاره کرد: در سیستان علاقمندان زیادی برای این رشته وجود دارد و در قسمت کباده قهرمان کشوری داریم و از این افراد باید در جهت گسترش و آموزش آن بهره ببریم.
وی گفت: ورزش پهلوانی در سیستان جایگاه ارزشمندی دارد و استعداهای بی نظیری در این منطقه هستند که باید فضای این ورزش در سطح شهرستان گسترش دهیم تا علاقمندان به این رشته بصورت حرفه ی مشغول شوند.
این مسئول خاطرنشان کرد: بدلیل عدم حمایت از ورزشکاران و امکانات ورزشی اغلب نوجوانان و جوانان ورزش دوست پس از مدتی از ورزش بویژه ورزشهای پهلوانی فاصله می گیرند.