تاریخ انتشار :شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۹
سهم ایران از بازار لوازم آرایشی در خاورمیانه ۲ میلیارد و یک صد میلیون دلار است که این یعنی ۳۰ درصد بازار فروش این لوازم به ایران تعلق دارد و نشان از رتبه دوم مصرف زنان ایرانی در خاورمیانه می دهد.
رتبه دوم جهانی زنان ایران در مصرف لوازم آرایشی/ وقتی خود کم بینی در قالب زیبایی های زورکی تجلی می یابد
به گزارش خبرنگار اجتماعی عصر هامون، این روزها دیدن چهره‌های ساده و بی‌آرایش آن هم در کلانشهرها نادر است. رشد این اتفاق تا جایی است که این روزها، مقوله آرایش تنها به زنان باز نمی‌گردد و استفاده از لوازم آرایشی یا عمل‌های زیبایی علاوه بر دختران نوجوان و حرکت به سمت سنین زیر 15 سال، گریبان برخی از پسران جامعه را نیز گرفته است و به نظر می‌رسد این اپیدمی رو به رشد گسترده‌تری دارد.
بازار مصرف لوازم آرایشی بهداشتی خاورمیانه در اختیار ایران است و موج عجیب استفاده از لوازم آرایشی سبب شده تا ایران در خاورمیانه دومین مصرف‌کننده لوازم آرایشی باشد. به طوری که سن استفاده از لوازم آرایشی در جامعه ایران به ۱۴ سال رسیده و سالانه ۸۵۰ میلیون دلار لوازم آرایشی قاچاق وارد کشور می‌شود. 

خروج سالانه 2 میلیارد دلار ارز از کشور برای زیبایی زورکی!
با این وجود این تنها دستاورد مصرف لوازم آرایشی در ایران نیست طبق آمار جسته وگریخته‌ای که برخی از مسئولان در مناسبت‌های مختلف اظهار داشته‌اند ایران پس از عربستان دومین مصرف‌کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین کشور در جهان است؛ محاسبه‌ای ساده در زمینه استفاده زنان ایرانی از لوازم آرایشی بیانگر خارج شدن مقدار قابل توجهی ارز از کشور است.
به گفته برخی از مسئولان حدود 14 میلیون زن ایرانی سالانه بیش از 2 میلیارد دلار لوازم آرایشی در کشور مصرف می‌کنند که این قیمت به دلیل بالا رفتن نرخ ارز و نوسانات اخیر بازار ایران هر روز رو به افزایش است. این در حالی است که هنوز مسئولان به چنین بازار بزرگ و پردرآمدی فکر نکرده‌اند و در این میان تنها دلالان و واسطه‌های زرنگ هستند که با حضور در کشورهایی نظیر امارات یا تایلند بسیاری از لوازم آرایشی کشور را تامین می‌کنند؛ لوازمی که بدون هیچ‌گونه نظارت کیفی در بازارها به فروش می‌رسند! و بارها و بارها اخبار فجیعی درباره آسیب جدی به زیبایی افراد را آفریده‌اند.

هزینه ۱۰ تریلیونی زنان ایرانی برای آرایش
طبق آمارها ۱۷ میلیون زن ایرانی هر ساله ۱۰ تریلیون و ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید لوازم آرایشی هزینه می‌کنند! این در حالی است که بین ۸۰ تا ۹۰ درصد بازارهای لوازم آرایشی ایران در اختیار چین، ترکیه و تایلند قرار گرفته؛ کشورهایی که هر ساله میلیون‌ها دلار از صادرات لوازم آرایشی بهداشتی به ایران سود می‌برند!
نکته جالب این است که در این سه کشور علاوه بر تولیدات خود، برندهای معروف خارجی در این زمینه به صورت تقلبی ساخته شده و به بازارهای ایران فرستاده می‌شوند! بر اساس آخرین ارقام، هر ساله ۸۵۰ میلیون دلار لوازم آرایشی قاچاق وارد کشور شده، در حالی که سهم واردات قانونی لوازم آرایشی تنها ۱۵۰ میلیون دلار است! در این بین  برخی از بانوان ایرانی به دلیل علاقه زیاد به لوازم آرایشی و ارزان از نسخه تقلبی برندها استقبال می‌کنند و همین مساله باعث بروز انواع و اقسام بیماری‌های پوستی شده است؛ طوری که هر ساله هزاران حیوان آزمایشگاهی در اثر آزمایش مواد بهداشتی آرایشی دچار بیماری‌های پوستی مزمن شده و حتی در درازمدت از بین رفته‌اند!

افزايش 3 برابري کشف لوازم آرايشي در سيستان و بلوچستان
کشفیات لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق سیستان و بلوچستان پارسال نسبت به سال92 ، سه برابر افزایش یافته است.
دبیر کمیسیون برنامه ریزی و هماهنگی نظارت برمبارزه با قاچاق کالا و ارز استان گفت: سیستان و بلوچستان رتبه چهارم قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی را در کشور دارد.
خالقی افزود: 30 درصد لوازم آرایشی بهداشتی این استان به صورت قاچاق از طریق مرزهای آبی وارد می شود.
سیستان و بلوچستان رتبه چهارم قاچاق لوازم آرایشی در کشور
وی گفت: 10 درصد از کل کالاهای قاچاق شده به سیستان و بلوچستان را لوازم آرایشی و بهداشتی شامل می شود.
دکتر مبارکی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم گفت: لوازم آرایشی که به صورت غیر مجاز وارد کشور می شوند ، حاوی فلزات سنگین مانند سرب و جیوه هستند که در شرایط نامناسب حمل و نقل و نگهداری اغلب دچار فساد و مصرف آن ها مخاطره آمیز می شود.

نگاه ماهواره‌‎ای مردان به زنان ایرانی
زیبایی و جذابیت در تمام دوران‌های تاریخی برای تمام بشریت بخصوص زنان عنصر مهمی در اعتماد به نفس و حرکت در عرصه‌های اجتماعی بوده است اما به طور حتم تعریف زیبایی و جذابیت در دوره‌های مختلف تاریخی متفاوت است. به نحوی که در ابتدای انقلاب اسلامی بسیاری از زنان زیبایی را در حجاب و جذابیت را در افزایش اطلاعات می‌دانستند. به نظر می‌رسد در این میانه عنصر رسانه‌های غربی و مشکلات اقتصادی در مسئله ازدواج جوانان بسیار پررنگ عمل کرده‌اند به نحوی که این روزها بسیاری از خانم‌ها سعی دارند به زنان ایده‌آلی که در فیلم‌ها به عنوان بازیگر بازی می‌کنند نزدیک شوند و با آنان رقابت کنند در حالیکه به طور حتم ایده‌آلی که در رسانه‌ها نشان داده می‌شود با دنیای واقعیت فرسنگ‌ها فاصله دارد.
رشد روز افزون استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای و گرایش به فرهنگی غربی، معضلی است که این روزها همه را به فکر واداشته است و رسانه ملی نیز تاکنون موفق نشده است با ساخت برنامه‌های جذاب، به مبارزه با این موضوع بپردازد. که البته چگونه می‌توان از فرهنگسازی برای کسب زیبایی درونی برای زنان ایرانی سخن گفت وقتی عنصر آرایش و پررنگ شدن زیبایی ظاهری در فیلم‌ها و سریال‌های داخلی نیز وجود دارد؟
صد البته انرژی که زنان ایرانی برای آرایش و جذاب بودن صرف می‌کنند می‌تواند برای مقوله‌هایی نظیر مطالعه که همواره در آن کمبود داریم، خرج شود اما این مسئله مجهول است که چرا اینچنین نیست؟
حالا باید دید که آیا این همه هشدار درباره بیماری‌های پوستی باعث می‌شود که مصرف این مواد اندکی کاهش پیدا کند یا همچنان ایرانی‌ها به مصرف این مواد شیمیایی ادامه می‌دهند تا رتبه اول را در جهان در مصرف لوازم آرایشی به دست بیاورند!
انتهای پیام/9031 https://www.asrehamoon.ir/vdccixqm.2bq4e8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما